Byggahus.se
Håller på med ett långsiktigt projekt som innebär att jag kommer flytta ut bergvärmepump till ett förråd. På sikt kan det även bli så att batteri till solceller samt eventuellt FTX-aggregat monteras i samma förråd. Är dock endast ca 6 kvm så mycket mer får inte plats.

I nuläget är förrådet oisolerat och en del av carporten. Grunden till huset är isolerad betongplatta på mark. Oklart vad det är för grund på förrådet, ser ut som betonggolv åtminstone. Kommer behöva dra rör för bergvärme och sannolikt installera golvbrunn. Blir ju dock inget våtrum då fritt vatten inte ska förekomma mer än undantagsvis.

För att bergvärmepump och solcellsbatteri ska kunna förvaras där behöver temperaturen hålla sig över 0 grader, gärna mot 10 grader, och jag behöver isolera förrådet.

Jag har försökt tänka ut två olika varianter för hur man ska lösa isoleringen vid skarven till tak/vägg men är osäker på vad som blir bäst. Bifogar lite bilder osv.

Övriga frågor:

1. Hur stor bör luftspalten vara i såväl tak som vägg? Läst allt från 25 mm till 50 mm.
2. Ångspärr, ja eller nej? Det kommer ju inte vara fullständigt uppvärmt men det ska aldrig gå under 0 grader som sagt. På sommaren lär det bli varmare. Det kan ju alstras lite fukt från FTX-aggregat och bergvärmepump även om det bör vara minimalt och ev. kondens m.m. ska gå ner i golvbrunnen.
3. Hur löser man kabelgenomföringen på bästa sätt för att hålla skikten så intakta som möjligt?
4. Hur isolerar jag väggarna där tvärbalken i stål går igenom? Måste ju vara en ökad risk just där för fukt?
5. Två av hörnen har flera reglar mot varandra som skapar ett litet tomrum nästan där man inte kommer åt att isolera speciellt bra. Hur ska man hantera detta?
6. Finns det någon anledning att ta allt i en specifik ordning? T.ex. låta rören i golven komma på plats först innan man isolerar väggarna? Eller isolera taket före väggarna? Eller är det bara att tuta och köra?

Visste knappt vad en taksparre eller ångspärr var för några dagar sen så ha lite överseende om jag använt fel nomenklatur eller fått saker om bakfoten 😉

Schematisk ritning av en carport och ett angränsande förråd med måttangivelser och markeringar för luftinsläpp samt tak- och väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skissbilder som visar två varianter av isolering i övergången mellan tak och vägg i ett förråd, med detaljer för ventilation och ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En oisolerad hörna av ett förråd med synliga träreglar och en del av ett stålkonstruktionsstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar i oisolerat förråd, närbild på olackerat trä mot blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat förrådstak med synlig stålkonstruktion, träreglar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad skarv mellan tak och vägg med synliga träbjälkar och en vit PVC-rörinstallation i ett framtida förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takstruktur av ett oisolerat förråd med synliga träbjälkar och en stålbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.