Byggahus.se
Har tagit in offerter på att sätta solceller på mitt tak.
Taket ligger i rak sydlig riktning med en takkupa i öst/väst. Se bilder nedan.
Panelerna är på 410 alt 450 W.
Som det ser ut får jag plats med 10 (ev 12) paneler i sydriktning samt 6 paneler i vardera öst/väst-riktning. Totalt 22 paneler.
Den ena firman har offererat en växelriktare med 2 mppt ingångar vilket innebär en slinga för sydpanelerna samt 1 slinga var för öst/väst som parallellkopplas till växelriktaren.
Den andra firman säger att man måste ha en egen slinga per väderstreck och mppt och har offererat en annan växelriktare med 3 mppt ingångar.
Hur ska man tänka kring detta?
Kommer jag förlora effekt om jag går på den första lösningen eller är det försumbart?
Finns det bättre alternativ för mitt tak?
Funderar också på om det finns risk att någon av sydpanelerna skuggas av takkupan på förmiddag/eftermiddag och hur det påverkar?
Solriktningsskiss över ett hus med takkupa, planerat för installation av solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus med solpaneler på syd-, öst- och västsidan av taket samt en takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag vill minnas att det ska fungera ganska ok om det är symmetriskt mellan båda väderstrecken. Vilket det är. Men annars kan man sätta tigos optimerare på panelerna.
 
  • Gilla
Limpan1234
  • Laddar…
Att göra en seriekopplad sträng med 6 st paneler för östtaket och en seriekopplad sträng med 6 paneler för västtaket, och sedan parallellkoppla dessa två strängar, och in på ena MPPT-ingången, kan väl inte vara vettigt.
6 st seriekopplade paneler blir väl bara ca 6 x ca 45 Volt = ca 270 Volt, och det är på sommaren då de är väl belysta.
Det blir ju knappt startspänning för den MPPT-ingången på växelriktaren, som brukar ligga på ca 200 Volt.Tänk morgon och kväll, tänk tidig vår och sen höst.
Men kolla vad panelerna har för tomgångsspänning(står i dess datablad) och växelriktarens har för startspänning(står i växelriktarens datablad).

Vettigare vore att seriekoppla de 6 st väst-panelerna och de 6 st östpanelerna, samt sätta en Tigo TS4-A-O 700 W på alla öst- och västpanelerna. Det behövs 12 st Tigo, inte tokdyrt.

Används en växelriktare som har 3 st MPPT-ingångar, så hjälper inte det om t.ex. bara 6 st öst-paneler seriekopplas och in på en MPPT-ingång. Det blir alltför låg strängspänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.