Byggahus.se
Hej

Jag har en dimmer ovanför ett vägguttag. Dimmer använder ingen nolla men i dosan till dimmern så finns en nolla som passerar igenom ner till vägguttaget under. När jag bryter säkringen till gruppen i elcentralen så försvinner strömmen till både dimmern och vägguttaget under.

Om man skulle installera en ny smart dimmer som kräver nolla, finns det något mer sätt att avgöra att nollan som finns tillgänglig bergis är samma grupp annat än att mäta frånvaro av spänning till både vögguttag och vöggbrytare och när säkringen bryts? Vad är praxis att göra? Hur skulle en elektriker göra?
 
  • Gilla
jonasponas73
  • Laddar…
Högst troligt att det är samma grupp i samma rör, man drar aldrig nolla och fas från olika grupper i samma rör. Finns det orsak till att misstänka att så inte är fallet så är det bara till att mäta och eller öppna dosor och kolla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mycket vanligt att nollan går förbi brytaren till uttaget nedanför, det är så man gör. Behöver du en nolla så är det bara att skarva i dosan bakom brytaren. Det med att nollan inte skulle vara samma som fasen till brytaren är nog uteslutet, fasen ner till uttaget sitter nog tillsammans på brytaren
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Eftersom nollan går till vägguttaget under dimmern. Uttaget använder samma gruppfas/säkring som dimmern. Så finns det väl ingen annan möjlighet än att nollan är från samma grupp?
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Jag är också övertygad i det här fallet men är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig. 🙂

Ett annat exempel som är klurigare är t.ex. i köket. Där sitter fyra dosor med strömbrytare ovanpå varandra men det är två grupper blandade i dosorna då dom styr både köks- och vardagsrumsgruppen. I en av dosorna sitter det en toppklämma med nolla. Det är inte aktuellt med en installation där men jag är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig att man tar rätt nolla till rätt fas.
 
  • Gilla
gertgert
  • Laddar…
Finns det olika nollor, jag trodde att dom alla kom från samma skena (om man har max en jordfelsbrytare)?
 
  • Gilla
Isakare och 16 till
  • Laddar…
pathe915 pathe915 skrev:
Jag är också övertygad i det här fallet men är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig. 🙂

Ett annat exempel som är klurigare är t.ex. i köket. Där sitter fyra dosor med strömbrytare ovanpå varandra men det är två grupper blandade i dosorna då dom styr både köks- och vardagsrumsgruppen. I en av dosorna sitter det en toppklämma med nolla. Det är inte aktuellt med en installation där men jag är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig att man tar rätt nolla till rätt fas.
Lossa den i centralen och mät
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lossa den i centralen och mät
Såklart är det så man gör 🙂 Tack! 👍🏻

Svaret är uppenbart när man fått det.
 
pathe915 pathe915 skrev:
Jag är också övertygad i det här fallet men är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig. 🙂

Ett annat exempel som är klurigare är t.ex. i köket. Där sitter fyra dosor med strömbrytare ovanpå varandra men det är två grupper blandade i dosorna då dom styr både köks- och vardagsrumsgruppen. I en av dosorna sitter det en toppklämma med nolla. Det är inte aktuellt med en installation där men jag är nyfiken på hur man kan mäta för att försäkra sig att man tar rätt nolla till rätt fas.
Även här finns det troligen bara en nolla då det säkert är samma grupp till alla dessa brytare.
OBS nolla och jord ska följa fas i samma rör.
Jag gissar att ordet grupp förvirrar. Samma grupp är det från centralen där säkringen sitter. Om det är en 1 fas 2fas eller en 3 fas grupp så är det fortfarande bara en nolla. Om det sedan sitter brytare så ändrar bara namnet på fas till bruten fas eller tändtråd.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Även här finns det troligen bara en nolla då det säkert är samma grupp till alla dessa brytare.
OBS nolla och jord ska följa fas i samma rör.
Jag gissar att ordet grupp förvirrar. Samma grupp är det från centralen där säkringen sitter. Om det är en 1 fas 2fas eller en 3 fas grupp så är det fortfarande bara en nolla. Om det sedan sitter brytare så ändrar bara namnet på fas till bruten fas eller tändtråd.
Men det är två varsina säkringar och har olika nummer i gruppförteckningen. Men du menar att det ändå kan räknas som samma grupp under förutsättning att dom har varsin fas och då delar nolla?

Dom sitter direkt bredvid varandra i centralen och utifrån ser dom ut att dela jordfelsbrytare.
 
Kan det vara en 2 fasgrupp ut och splittad i en dosa. Är fullt OK med det och då blir det bara en nolla. Men då ska det vara märkt på förteckningen. """ 1-fasobjekt anslutet till 2-fas """ och som säkrast ska säkringarna vara ihopkopplade. Så vid brytning åker båda ner. Inget krav på det med bra.
Så det blir att undersöka mera, så full insikt blir hur det är gjort.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
För att förtydliga.

Om det är en nolla till två grupper är det viktigt att dom går på olika faser.

Även fast nollan är spänningslös så är den inte strömlös och kan bli överbelastad precis som faserna, skillnaden är att den inte är avsäkrad och kan därför få saker att börja smälta (och i värsta fall brinna).
 
  • Gilla
  • Älska
Allman och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns det olika nollor, jag trodde att dom alla kom från samma skena (om man har max en jordfelsbrytare)?
Det är samma nolla, det har du rätt i. Men tänk att du har två faser på 1,5 mm2 kabel med 10 A säkring på varje. Om de delar samma 1,5 mm2 nolla till centralen, då kan det plötsligt bli 20 A i den kabeln, vilket den är alldeles för klen för. Det är obra. 🔥
 
  • Gilla
dank och 3 till
  • Laddar…
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Det är samma nolla, det har du rätt i. Men tänk att du har två faser på 1,5 mm2 kabel med 10 A säkring på varje. Om de delar samma 1,5 mm2 nolla till centralen, då kan det plötsligt bli 20 A i den kabeln, vilket den är alldeles för klen för. Det är obra. 🔥
Hur kommer det sig då att i en 3fas kabel har alla ledare samma area?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O ohlpet skrev:
Hur kommer det sig då att i en 3fas kabel har alla ledare samma area?
För att faserna är fasförskjutna 120 grader så totalströmmen i nolledaren blir aldrig högre än i en enskild fas.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.