Byggahus.se
Har ett hus med källare och källaringång. Nu när snön töade märkte jag att det stänkte vatten mot dörren och att det kom in fukt under dörrkarmermen/listen. Jag tror inte det är så farligt men man behöver nog öppna upp och täta om.

För mig lät det som ett solklart försäkringsärende så jag lägger ett ärende till försäkringsbolaget ,som svarar att dom inte täcker utifrån kommande fukt? Kan det verkligen vara rimligt?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej Martin.
Det kan vara fullt rimligt. Vad står det i ditt försäkringsvillkor?

Beskrivningen låter inte avancerad att åtgärda men bilder är alltid bäst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Som husägare har man ett visst eget ansvar...

Grundprincipen är att försäkringen täcker plötsliga och oförutsedda händelser. Om försäkringarna skulle bekosta normalt underhåll och ombyggnad av felaktiga eller dåliga konstruktioner hade ingen haft råd att betala premien. Dessutom vill inte jag att min premie ska gå till att bekosta någon annans dåliga lösning för omhändertagande av smältvatten...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
Hur skulle det kunna vara rimligt att försäkringen skulle täcka det?
 
  • Gilla
Ujy och 5 till
  • Laddar…
Du som husägare får nog själv se till att skydda din egendom isåfall. Finns inga försäkringar som friar en från de sysslorna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Hej Martin.
Det kan vara fullt rimligt. Vad står det i ditt försäkringsvillkor?

Beskrivningen låter inte avancerad att åtgärda men bilder är alltid bäst.
Du får några :) man ser vart det läckt in här Hörn av ett rum med stengolv, vävdmatta, vita väggar, och några löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och utomhus så var det inget stopp men lite dålig fall från dörren
Vattenansamling på betonggolv, smältande snö, avloppsrör, tröskel av metall och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ser det ju ut som att fallet är fel och att nivån utanför dörren ligger för högt. Det är inget oförutsett och därmed inte heller försäkringsbetingat.

Man kan inte bygga hur som helst och därefter försäkra sig mot detta.

Sen ser det ju märkligt ut att ha en plastbrunn utomhus. Stämmer detta?

Som tröskeln ligger så suger den ju in vatten. Inte konstigt att det ser ut som det gör.

Jag är tacksam att bolaget inte tar detta på försäkringen. Då betalar man inte premie helt i onödan iaf…
 
Redigerat:
  • Gilla
Missad och 9 till
  • Laddar…
Smältvatten är ju inte en plötslig och oförutsedd händelse så det blir svårt att få det till ett försäkringsärende. Det förväntas helt enkelt att du skottar bort snö så att den inte kan skada dörren och huset när den smälter. Hade det varit ett skyfall som gjort samma skada så ersätter de flesta försäkringar skadan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Även OM försäkringen skulle täcka skador från vatten utifrån. Vad är det som skulle ersättas? Ser ju inte ut som vattnet har orsakat någon skada.

Felet att vattnet kan komma in är inget som någon försäkring någonsin täcker. Även om du har ett läckande rör så ersätts skadan som vattnet orsakar, inte läckan på röret. Det är vanligt underhåll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Min försäkring täcker inte själva problemet som gör att det läcker in vatten, däremot ger den mig upp till 20 000kr för att laga väggar, golv och det som skadats av själva läckan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Martin Berntsson1 skrev:
Har ett hus med källare och källaringång. Nu när snön töade märkte jag att det stänkte vatten mot dörren och att det kom in fukt under dörrkarmermen/listen. Jag tror inte det är så farligt men man behöver nog öppna upp och täta om.

För mig lät det som ett solklart försäkringsärende så jag lägger ett ärende till försäkringsbolaget ,som svarar att dom inte täcker utifrån kommande fukt? Kan det verkligen vara rimligt?
Det är vanligt att detta inte täcks av försäkringen.
Viktigt för dig är att du håller undan så mkt som möjligt från vatten (rensar brunnen, ev bygger upp ngt tak temporärt eller liknande och/eller håller undan snö/slask manuellt) så det får torka ut och mögel inte bildas, sen kan du behöva åtgärda det till våren/sommaren (när utearebeten är lättare) så det funkar bättre i framtiden.
 
  • Gilla
jbli och 3 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Min försäkring täcker inte själva problemet som gör att det läcker in vatten, däremot ger den mig upp till 20 000kr för att laga väggar, golv och det som skadats av själva läckan
Ja, många (alla?) försäkringsbolag har tilläggsförsäkringar, eller mer kompletta paket med tillägg, som täcker även skador från vatten utifrån. Men de täcker inte själva läckam som vattnet kommer in genom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I
Min erfarenhet av hemförsäkringar med lite äldre hus är att utgå från att inget täcks mer än om huset brinner ner. Visst kan man ibland lyckas få igenom något men oftast inte, värdet räknas snabbt av mot livslängden oavsett hur välskött och fint det än må ha varit.

I ditt fall finns det minst en felkonstruktion här som andra påpekat, det bör åtgärdas så snart som möjligt men absolut senast inom ½ år. Man behöver se över om det blivit röta i karm och tröskel, kanske behöver detta bytas ut. Har man tur kan det räcka med att torka upp, olja om, samt måla. Måste det bytas så kanske man kan byta endast nedre delen men det blir lite snickeri.

Kan du inget själv så blir det hantverkare och det lär kosta en slant.

Nu ser det inte jätte nytt ut men om brunnen och dörren skulle vara hyfsat nymonterat så kanske företaget som gjorde det har någon form av garanti på sitt (undermåliga)jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Först budordet i BH-forumet: "Det är alltid någon annans fel".
 
  • Gilla
vari och 5 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Först budordet i BH-forumet: "Det är alltid någon annans fel".
Hehe förekommit av "Dolt fel?" och efterföljt av "läropeng!".
 
  • Gilla
vari och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.