Byggahus.se
Anlitade en firma att lägga nytt garagetak. De rev det gamla taket ner till råsponten och därefter la de ny råspont direkt på den gamla råsponten. Den gamla råsponten var lagd horisontellt och den nya spikades upp vertikalt. Innertaket är isolerat i övrigt.

Därefter la de underlagspapp och sedan ett lager med Matakipapp.

Matakipappen lades vertikalt och svetsades men två månader efter har nu svetsningen släppt i flera partier och i böjen från tak upp mot plåt kan man stoppa in fingrar i skarvarna. Har jag blivit megablåst eller räcker det med att svetsa om pappen ordentligt. Kommer den dubbla råsponten skapa fuktproblem? Måste allt rivas och göras om i så fall?



Nytt svart garagetak med Matakipapp mot bakgrund av bostadshus och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt svart garagetak med synliga skarvar och uppstoppningsbara böjar nära takplåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garagetakshörna där svetsad Matakipapp släppt, skarvar där fingrar kan passa, med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Är det verkligen svetsad papp? Jag tycker det ser ut som sån klisterkant papp från byggvaruhusen och nej man får inte göra vertikaler sådär oavsett.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det verkligen svetsad papp? Jag tycker det ser ut som sån klisterkant papp från byggvaruhusen och nej man får inte göra vertikaler sådär oavsett.
Ja, det är klisterkantpapp men man svetsar väl den ändå i kanterna eller hur funkar det?
 
Rickard.
Z Zed82 skrev:
Ja, det är klisterkantpapp men man svetsar väl den ändå i kanterna eller hur funkar det?
Nej den svetsas ingenstans utan den limmas med klister på burk eller lim på tub.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej den svetsas ingenstans utan den limmas med klister på burk eller lim på tub.
Hur pass tätt ska limmet sitta? Ska man kunna köra in fingrar mellan pappen eller dra upp kanten med lätthet?
 
Rickard.
Z Zed82 skrev:
Hur pass tätt ska limmet sitta? Ska man kunna köra in fingrar mellan pappen eller dra upp kanten med lätthet?
Nej det är såklart fel oavsett, som jag skrev så får man inte göra uppvik mot väggar så som dom gjort oavsett vilket papp som använts. Står klart och tydligt i montageanvisningarna hur man ska göra.

Det finns bara en enda anledning till att lägga sån papp och det är att man inte kan svetsa papp och kan man som proffs inte svetsa papp ska man ge F-N i att sälja papptak...
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Z Zed82 skrev:
Hur pass tätt ska limmet sitta? Ska man kunna köra in fingrar mellan pappen eller dra upp kanten med lätthet?
inte är det svårt att dra upp
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nej det är såklart fel oavsett, som jag skrev så får man inte göra uppvik mot väggar så som dom gjort oavsett vilket papp som använts. Står klart och tydligt i montageanvisningarna hur man ska göra.

Det finns bara en enda anledning till att lägga sån papp och det är att man inte kan svetsa papp och kan man som proffs inte svetsa papp ska man ge F-N i att sälja papptak...
Ok, så byte av papp. Vad säger du om råsponten?
 
Rickard.
Z Zed82 skrev:
Ok, så byte av papp. Vad säger du om råsponten?
Lite udda men är den bara spikad eller skruvad ordentligt så den inte kan röra sig när den torkar så ser jag ingen anledning varför det inte skulle funka.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Lite udda men är den bara spikad eller skruvad ordentligt så den inte kan röra sig när den torkar så ser jag ingen anledning varför det inte skulle funka.
Det kan inte ge upphov till kondens mellan de dubbla råspontarna och i förhållande till det isolerade innertaket?
 
Rickard.
Z Zed82 skrev:
Det kan inte ge upphov till kondens mellan de dubbla råspontarna och i förhållande till det isolerade innertaket?
Nä det kan jag inte tänka mig.
Dubbla lager brädor användes åt minstånde här uppe i vissa fall innan det blev kostnadseffektivt att fräsa not och fjäder i brädorna och jag råkar av slump veta av två drygt 100år gamla hus med original taksvall som fortfarande står stabilt. Takpappen är dock bytt i omgångar ;)
 
  • Gilla
Zed82
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nä det kan jag inte tänka mig.
Dubbla lager brädor användes åt minstånde här uppe i vissa fall innan det blev kostnadseffektivt att fräsa not och fjäder i brädorna och jag råkar av slump veta av två drygt 100år gamla hus med original taksvall som fortfarande står stabilt. Takpappen är dock bytt i omgångar ;)
Hade du rivit den gamla råsponten och lagt ny istället? Nu sticker spikarna ut under den gamla råsponten också.
 
Rickard.
Jag vet inte vad jag hade gjort eftersom jag inte vet varför dom gjorde som dom gjorde men generellt så gillar jag inte att byta råspont alls och tolererar ganska mycket innan jag tycker det är värt att göra en lokal lagning men jag säger inte att det är rätt alla gånger.

Att spikar och skruv sticker ner under råsponten är normalt och även om man inte vill att det ska synas så är det ibland närmast oundvikligt.
 
  • Gilla
Zed82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.