Byggahus.se
Vi har en liten sommarstuga där en diskho bara går ner i bjälklaget via ett 50mm HT-rör som sedan ansluts till en 32mm PEM-slang och rinner ut i en slänt. Ett HT-rör och en PEM-slang matchar ju inte direkt varandra så jag hade kört en vikbar gumminippel där jag fixerat den med två slangklämmor. Problem är att allting har spruckit upp i skarven, hur vet jag inte, det kanske är något djur eller något som bitit sönder det? Men jag skulle i alla fall behöva en mer hållbar lösning. Finns det? Eller måste jag köra HT-rör hela vägen ut? Just nu hänger det fritt mellan det oisolerade bjälklaget och krypgrunden, men planen är att så småningom isolera bjälklaget och då vill jag ha en lösning som verkligen håller. IMG_0478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det inte gumminipplar som används till tvättställ bl.a.

Protte
 
Det är en sådan nippel
 
Eller, det är av samma typ fast denna går från en större dimension till en mindre. I tvättställ brukar det vara tvärtom.
 
Nej det där kan inte vara en typ tvättställ för den går inuti HT -röret.
Kräver inget klammer heller.

Protte
 
Jag förstår vad du menar men den lösningen går inte då det är ett större rör som ska in i ett mindre. Trär jag in det lilla i det stora kommer tätningen från fel håll vilket säkert gör att det läcker ändå
 
Byt ut böjen till en 75mm istället, montera en bussning till 50mm på ovansidan, och vinkeln en plugg som du monterar en PEM koppling i, med kontramutter på insidan. Allt drar ut ihop med PL400 eller likande, så kommer det inte lossa.
Svårt att rensa i framtiden dock.

http://www.rinkabyror.se/artikel/forminskning-75x50/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/boj-75x88-med-2-muff/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/propp-75/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-32x32r-utv/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-mutter-m-flans-32/?select=true

Ett enklare alternativ som troligen är fullgott är att ersätta nuvarande utvändiga gummimuff som du har med en invändig för släta 50mm rör.
http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-45x32/
 
Det är ett grått PP-rör som du har från ditt TS med en Fernco förminskning över till PEM slang, och detta skriker hemmapulare och är inte godkänt.

Åk helt enkelt till Bauhaus eller Hornbach säg att du behöver lite rördelar till Gråa PP rör i dim 50, sedan får du förankra rören med 10% fall varje Meter dvs 1cm fall per meter.

Det sättet som systemet är inkopplat på nu är inte Godkänt!

//MVH VVS-Montören
 
Krilleman
eyelow skrev:
Det är ett grått PP-rör som du har från ditt TS med en Fernco förminskning över till PEM slang, och detta skriker hemmapulare och är inte godkänt.

Åk helt enkelt till Bauhaus eller Hornbach säg att du behöver lite rördelar till Gråa PP rör i dim 50, sedan får du förankra rören med 10% fall varje Meter dvs 1cm fall per meter.

Det sättet som systemet är inkopplat på nu är inte Godkänt!

//MVH VVS-Montören
Det handlar nog inte om godkännanden i detta fallet. Sen när var det godkänt att leda ut gråvatten direkt i ett dike?

muchcup vill nog snarare ha en lösning!

Tyvärr finns inte kopplingar av typen "fernco" ner till dimension 40! Så lättast är nog att du monterar en likadan gummibussning. Men det ser ut som om du har en 3106361 med ovandelen avkapad. Sätt dit något i underkant på 40 slangen så inte slangen "hänger" i bussningen så ska dan nog allt hålla bättre!

www.vvs-boden.se/images/3106361.jpg

3106361.jpg
 
krilleman_215 skrev:
Det handlar nog inte om godkännanden i detta fallet. Sen när var det godkänt att leda ut gråvatten direkt i ett dike?

muchcup vill nog snarare ha en lösning!

Tyvärr finns inte kopplingar av typen "fernco" ner till dimension 40! Så lättast är nog att du monterar en likadan gummibussning. Men det ser ut som om du har en 3106361 med ovandelen avkapad. Sätt dit något i underkant på 40 slangen så inte slangen "hänger" i bussningen så ska dan nog allt hålla bättre!

www.vvs-boden.se/images/3106361.jpg

[bild]
Hej Krilleman,

Nej, det stämmer som du säger att grå vatten inte är godkänt ut i diket, men jag antar att det är bra att upplysa han om vad som är godkänt och inte?

Fernco kopplingar finns att få tag till dimension 40 men det är beställning genom tillverkaren som gäller om man vill få tag på det.

Däremot så finns det inget som heter "Gummibussning" utan det heter "Gumminippel"

Även om det bara är en lösning som TS är ute efter, så tycker jag att man borde upplysa att det han gör inte är godkänt och att förslagen man ger endast bör användas i nödfall tills man kan kontakta en fackmannamässig montör för att åtgärda problemet ordentligt!

För nästa gång någon googlar ett liknande problem och läser ditt svar så tror de blint på att det du säger är korrekt och enligt BBR / Säkert Vatten Installation etc. när det du säger är bla. fel, samt fel benämningar på rörkopplingar.

Allså (det jag säger nu är ENBART en nödlösning), hoppa över gumminippel du har intryckt i din PEM slang och dra över FERNCO kopplingen direkt över slangen istället och dra åt den rostfria slangklämman gumminippeln är inte gjord för att saker ska klämmas åt på den utan för rör att genföras enbart!

Annars kommer det att släppa och börja läcka.

//MVH
 
Redigerat:
P
Kör en ahl pemkoppling 32-inv32 och sen en rsk 2316171 åsså sen en 50 muff! Godkänt och tätt och slippa dyra fernco.
Du har nu satt dit en kombinippel och den är inte tänkt att användas på detta sätt, gummit har spruckit för det är tänkt man ska slita av den mindre delen och sen stoppa in den i den större.
 
Redigerat:
Krilleman
eyelow skrev:
Hej Krilleman,

Nej, det stämmer som du säger att grå vatten inte är godkänt ut i diket, men jag antar att det är bra att upplysa han om vad som är godkänt och inte?

Fernco kopplingar finns att få tag till dimension 40 men det är beställning genom tillverkaren som gäller om man vill få tag på det.

Däremot så finns det inget som heter "Gummibussning" utan det heter "Gumminippel"

Även om det bara är en lösning som TS är ute efter, så tycker jag att man borde upplysa att det han gör inte är godkänt och att förslagen man ger endast bör användas i nödfall tills man kan kontakta en fackmannamässig montör för att åtgärda problemet ordentligt!

För nästa gång någon googlar ett liknande problem och läser ditt svar så tror de blint på att det du säger är korrekt och enligt BBR / Säkert Vatten Installation etc. när det du säger är bla. fel, samt fel benämningar på rörkopplingar.

Allså (det jag säger nu är ENBART en nödlösning), hoppa över gumminippel du har intryckt i din PEM slang och dra över FERNCO kopplingen direkt över slangen istället och dra åt den rostfria slangklämman gumminippeln är inte gjord för att saker ska klämmas åt på den utan för rör att genföras enbart!

Annars kommer det att släppa och börja läcka.

//MVH
Hej eyelow!

Nej, att leda ut gråvatten i ett dike är inte godkänt, precis som jag redan skrev i mitt inlägg. Vad missade du?

Och jag tror knappast att beställa en typ av fernco 40mm från fabrik är kostnadseffektivt i detta läget...

Och om man ska vara absolut korrekt ska det ju vara minst 75mm avlopp till godkänd avloppsanläggning och allt vad det innebär... $$$$$££££££

Lättast och kostnadseffektivast är nog fortfarande att använda en kombinippel av typen RSK 3106361 som innan enligt min beskrivning ovan. Ca 40:- plus lite pallvirke.

http://www.vvs-boden.se/avlopp/puru...ter/purus-52060-gumminippel-64-58-50-40-svart

Jag vill inte verka näsvis, men en kombinippel är en kombinippel och en gumminippel är en gumminippel, Men ska det vara rätt ska det vara rätt, om du nu är så himla noga!

"Allmännamnet" gumminippel är ett begrepp som en stor massa förstår vad det är. Precis samma sak som ballofix eller minikulventil. Varumärket Ballofix ägs av Broen, men ordet ballofix är även det ett samlingsnamn så alla förstår vad man menar...

Och vad jag ser har du inte klagat i en enda tråd där det talas om ballofixer...

Eller ville du bara vara lite noga i frågan om vad RSK 3106361 heter? Då har du ju i alla fall fått svaret nu! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.