Byggahus.se
Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
 
  • Wow
  • Gilla
Franken. och 10 till
  • Laddar…
150 liter hydrofor på 3 hushåll tycker jag känns litet, jag har 300 liter helt för mig själv.

2 cm rör är väl typ 3/4 tum och 2,5 cm 1 tum.

Om det påverkar era flöden i någon nämnvärd omfattning beror på vilket tryck det är på vattnet i hydroforen och hur långa era respektive ledningar är.

Tycker det verkar knepigt, det borde finnas något avtal om driftskostnader, typ vem betalar elen till pumpen och eventuell service & underhåll på pump o.s.v.
Är pumpen och pumphuset (och brunnen) på din mark och din egendom?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
leffeisala och 7 till
  • Laddar…
Varför ska du inte kontakta rörfirman? Det låter ju väldigt märkligt. Rimligtvis har den rörfirman svaren på dina frågor.
 
  • Gilla
leffeisala och 26 till
  • Laddar…
Grannen har nog en paranoid läggning och pratar inte med några grannar överhuvudtaget. Jag tycker det är självklart att jag vill prata med rörfirman, men jag missade att de var här och att de redan börjat med bytet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
150 liter hydrofor på 3 hushåll tycker jag känns litet, jag har 300 liter helt för mig själv.

2 cm rör är väl typ 3/4 tum och 2,5 cm 1 tum.

Om det påverkar era flöden i någon nämnvärd omfattning beror på vilket tryck det är på vattnet i hydroforen och hur långa era respektive ledningar är.

Tycker det verkar knepigt, det borde finnas något avtal om driftskostnader, typ vem betalar elen till pumpen och eventuell service & underhåll på pump o.s.v.
Är pumpen och pumphuset (och brunnen) på din mark och din egendom?
Pumpen pumphuset och brunnen är på min mark och är min egendom. Jag glömde skriva att det enda som står i servitutet mer än tillgång till vatten är att kostnaden ska fördelas lika mellan de som har servitutet och mig, dvs jag beställer service, underhåll och betalar elen och sedan har vi delat på dessa kostnader.
 
  • Gilla
Borgmästaren och 13 till
  • Laddar…
Inte märkbart skulle jag säga. Det gör iallafal större fördel för honom, än vad det gör nackdel för er andra. Era rör ligger kvar på samma ställe. Ert tryck minskar minimalt då ni och grannen spolar samtidigt, pga hans något grövre rör. Att hans rör sitter direkt mot hydroforen bör inte påverka ert tryck.
Sammanfattningsvis: ni kommer med största sannolikhet inte märka någon skillnad.
 
  • Gilla
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Pumpen pumphuset och brunnen är på min mark och är min egendom. Jag glömde skriva att det enda som står i servitutet mer än tillgång till vatten är att kostnaden ska fördelas lika mellan de som har servitutet och mig, dvs jag beställer service, underhåll och betalar elen och sedan har vi delat på dessa kostnader.
Då är det väl självklart att grannen inte har någon rätt att röra dina grejer och meka med dom utan ditt medgivande.

Rätt till vatten behöver ju inte innebära mer än att det finns en kran att hämta vatten ifrån med hink.

Självklart snackar du med rörfirman om du vill det, dom har ju inte rätt att pilla på din anläggning (men grannen har säkert inte informerat om att det är din egendom).
 
  • Gilla
Harald Boye och 20 till
  • Laddar…
Är det verkligen självklart. Om grannarna betalt 2/3 av kostnaden för pumputrustningen, är den då 100% ägd av TS? Jag ser inte det som självklart.
 
  • Gilla
Björnivan och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen självklart. Om grannarna betalt 2/3 av kostnaden för pumputrustningen, är den då 100% ägd av TS? Jag ser inte det som självklart.
Men har dom det, vet du det?
 
  • Gilla
Saxdaling och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men har dom det, vet du det?
Förtydligande ang kostnader att dela på: det gäller driften avs service och el, själva husets renoveringsbehov och hela pumpanläggning o hydrofor har jag betalat.
 
  • Gilla
PaddyO och 20 till
  • Laddar…
H
G Gull-Ann skrev:
Förtydligande ang kostnader att dela på: det gäller driften avs service och el, själva husets renoveringsbehov och hela pumpanläggning o hydrofor har jag betalat.
Står grannen för alla kostnader då grannen har anlitat rörfirman. Rörfirman kan ju inte debitera annan än beställaren. Rörfirman blir nog skrämda av att de har gjort arbete på annans egendom än beställarens utan ägarens medgivande.
 
  • Gilla
optimizer och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gull-Ann skrev:
Förtydligande ang kostnader att dela på: det gäller driften avs service och el, själva husets renoveringsbehov och hela pumpanläggning o hydrofor har jag betalat.
Det borde grannarna ha varit med och betalat enligt servitutets formulering. Det är drift.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannen må vara en knepig en som inte kommunicerar mycket men här har du ju fått ett brev som anmäler åtgärden som grannen ämnar genomföra. Viss förståelse kan man ju ha att grannen inte önskar att andra parter som du själv ställer till arbetet som rörfirman ska genomföra genom att prata med dem. Kockar och soppa du vet. Grannen är ju beställaren så allt ska gå genom honom.

Jag tror detta har gått enligt boken, grannen har nyttjat sin servitutsrätt. I det ingår tillträde till din fastighet, möjlighet att underhålla sin ledning och dess anslutning till pump o s v. Att du äger brunnen och dess anläggning ändrar inte på det, det är uu just det ett servitut handlar om, att ge rätt till en del av din fasta egendom för härskande servitut.

Sen finns det ju sociala aspekter, att grannen kunde vara mer kommunikativ i ärendet för att stilla din oro. Men kan det vara så att du har varit onödigt territoriell i frågan om brunnen? Och att du har fått ett rykte att hindra underhåll och inte förstå innebörden att vara ägare av en fastighet som omfattas av ett tjänande servitut? Tror grannen det så förklarar det ju dennes lite märkliga kommunikationssätt och instruktion att inte hindra rörfirmans arbete.

Se över fördelningen av kostnader så att grannarna i framtiden får vara med och betala för vattenanläggningen som de har skyldighet att göra. T ex pump, tryckkärl o s v.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Viking1961 och 15 till
  • Laddar…
Passa på att sätta in vattenmätare och kanske en separat elmätare om det inte finns redan. Då blir det ju enkelt att fördela kostnaderna sen utifrån förbrukningen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannen må vara en knepig en som inte kommunicerar mycket men här har du ju fått ett brev som anmäler åtgärden som grannen ämnar genomföra. Viss förståelse kan man ju ha att grannen inte önskar att andra parter som du själv ställer till arbetet som rörfirman ska genomföra genom att prata med dem. Kockar och soppa du vet. Grannen är ju beställaren så allt ska gå genom honom.

Jag tror detta har gått enligt boken, grannen har nyttjat sin servitutsrätt. I det ingår tillträde till din fastighet, möjlighet att underhålla sin ledning och dess anslutning till pump o s v. Att du äger brunnen och dess anläggning ändrar inte på det, det är uu just det ett servitut handlar om, att ge rätt till en del av din fasta egendom för härskande servitut.

Sen finns det ju sociala aspekter, att grannen kunde vara mer kommunikativ i ärendet för att stilla din oro. Men kan det vara så att du har varit onödigt territoriell i frågan om brunnen? Och att du har fått ett rykte att hindra underhåll och inte förstå innebörden att vara ägare av en fastighet som omfattas av ett tjänande servitut? Tror grannen det så förklarar det ju dennes lite märkliga kommunikationssätt och instruktion att inte hindra rörfirmans arbete.

Se över fördelningen av kostnader så att grannarna i framtiden får vara med och betala för vattenanläggningen som de har skyldighet att göra. T ex pump, tryckkärl o s v.
Jag har aldrig tänkt att ”ställa till det” och är inte alls territoriell gällande pumphuset däremot kan rörfirman behöva få info om alla gamla kvarliggande tidigare rördragningar och vilka som går vart. . Se vad som står i servitutet ovan. Problemet ligger inte hos mig utan hos grannen.
Tvärtom - jag kan mkt väl förstå att ledningen behöver bytas, det jag reagerar på är att de flyttar runt på omkopplingsrören , flyttat på min vattenledning och tänker installera en grövre vattenledning som kräver att de även borrar ett hål i betongväggen med 12 cm diameter, UTAN att informera/ fråga, då detta ev påverkar övriga grannars vattenledningar. Att ha servitut på vattnet innebär väl inte att man per automatik kan göra vad som helst med andras vattenledningar eller åverkan på själva pumphuset?

Jag vore tacksam om några kunde svara på min fråga i mitt första inlägg:
Påverkar denna omflyttning mitt och den tredje grannens vattentryck ? Då det nya omkopplingsröret till den renoverande grannen är grövre och även att vattenledningen är grövre.
 
  • Gilla
Vervain och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.