Byggahus.se
klaskarlsson skrev:
Iof kanske det var det ovan menade- man jag tolkade som att man ville ha "dubbla ytskikt" i princip - vilket ju inte är godkänt.

/K
Hur menar du bara ett skikt kan vara på ytan.
Om man kaklar över mattan är väl ändå kaklet ytskikt och plastmattan tätskikt.

På vilket sätt skulle en sådan konstruktion inte vara godkänd?

/Patrik
 
Pasta skrev:
Diffspärren fungerar även som konvektionstätning plasten skall därför vara lufttät i hela huskonstruktionen och mellan alla konstruktionsdelar som tak vägg och bjälklag.
Huset skall vara tätt och ha kontrollerad ventilation med återvinning för att vara energisnålt.

Eventuellt så skulle man vid badrumsytterväggen kunna byta ut plasten mot goretex liknande material som tex mataki halotex D50 eller liknande för att tätskicktet skall vara mer ångöppet än diffspärren (konvektionstätningen).
Mataki


/Patrik
Men borde inte enbart tätskiktet funka som konvektionshinder.
 
Istället för tätskiktsmassa som rollas på finns det ÅNGTÄTA tätskiktsmattor på rulle som limmas fast:

Illigo:
http://www.illigo.se/Illligofolder.pdf

PCI VG2007:
Nytt godkänt tätskikt PCI VG2007

Mataki Rubbox:
http://www.mataki.com/mataki/documents/rubbox/rubbox.pdf

Har inte provat dessa själv, men PCI profilerar sig åtminstone med att det är så tätt att man kan använda kartonggips som underlag. Plus att det ska vara enklare och snabbare än massan. Dock är det dyrare också.

Har kollat upp följande priser till mitt badrum som är på 3.6 kvm golv och 16 kvm vägg:
PCI: 7200 kr, Illigo: 6200 kr.

/Anders
 
Storån skrev:
Men borde inte enbart tätskiktet funka som konvektionshinder.
Problemet är att ansluta plastfolien från intilliggande yta tätt mot tätskiktet.
små springor och glipor i tätheten kan orsaka stora konvektionsstömar med luft ut i vägg eller takkonstruktionen med energiförluster och fuktskaderisk som följd.
En konvektionsluftström med fuktig luft som leder ut i väggen kan leda till kondens och fuktproblem.

/Patrik
 
aner80 skrev:
Istället för tätskiktsmassa som rollas på finns det ÅNGTÄTA tätskiktsmattor på rulle som limmas fast:

Illigo:
[länk]

PCI VG2007:
Nytt godkänt tätskikt PCI VG2007

Mataki Rubbox:
[länk]

Har inte provat dessa själv, men PCI profilerar sig åtminstone med att det är så tätt att man kan använda kartonggips som underlag. Plus att det ska vara enklare och snabbare än massan. Dock är det dyrare också.

Har kollat upp följande priser till mitt badrum som är på 3.6 kvm golv och 16 kvm vägg:
PCI: 7200 kr, Illigo: 6200 kr.

/Anders
Skulle man inte kunna tänka sig att använda nåt av ovanstående system just i dusch-delen/bad-delen och på vanligt vis i övriga badrummet? Typ som idag med manschetten fast i storformat! Kan ju tyckas lite overkill att använda dessa system på exempelvis en vägg i badrum som i princip aldrig kommer få nån väta på sig? Jag kommer ex. ha en vägg med ett dubbelt handfat på, den väggen är c.a 3 meter lång och hur blöt kommer hela den väggen bli? Våttorkad/städning av hygieniska skäl ibland!!!
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag betalade 550 kr för 1 minerit skiva :mad:

Det verkar dessutom vara brist på dom överallt
Va har precis fått en fuktskada i ett nytt hus TROLIOGTVIS pga anledning till gips + rollade tätskikt problematiken. Självallet berodde det på vad försäkringsbolaget kallade "bristfälligt arbete" men hur många hantverkare på entreprenad som kör fast pris lägger ned stor noggrannhet - stt godkänt system måste vara robust tycker jag!

Vår skada i badrum från 2004 kostar oss 45000 SEK och försäkringsbolaget 60.000 SEK så ett par tusen extra för minerit och bättre tätskikt kanske kan vara värt?
 
jon_h skrev:
Nej, det finns inte ett enda fall där gipsskivor möglat bakom ett tätt tätskikt. Dåligt tätskikt eller dåligt utförande är skälen till att det möglar.
He,he...nej det känns ju självklart! Men jag tror inte att de ändrar reglerna bara för att ha skoj.

Troligtvis är kanske inte byggbranchen så noga som man kunde önska, inte alla och tydligen inte en majoritet då?

Den slutsatsen blir det ju då antalet fuktskador ökat vilket föraneltt nya BBV regler.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Nej, det finns inte ett enda fall där gipsskivor möglat bakom ett tätt tätskikt. Dåligt tätskikt eller dåligt utförande är skälen till att det möglar.
För att inte tala om alla hål för krokar och hyllor osv som husägare och bostadsrättsägare borrar genom sitt tätskikt, utan att täta med silikon både mellan vägg och plugg samt mellan plugg och skruv. Konstigt att ingen tagit upp den aspekten. Ett dåligt utfört hål på ett dåligt ställe är riktigt katastrofalt jämfört med ångmotstånd si eller så på själva tätskiktet.
 
Pasta skrev:
Där har du nog fel Jon! har varit på föreläsning med Ingemar Samuelson på SP och enligt honom så har man sett mögel på kartongips mellan yttervägg och fuktspärr i ett flertal fäggar som rivits och enligt honom tillför man fukt redan när gipsen rollas med vattenbaserade primer och tätskickt som leder till att mögelprocessen börjar sedan drivs detta på pga problematiken meddiffspärr ångtätare än tätskicktet.
Om tätskiktet är tätt möglar inte gipsen, detta är ju självklart. Tätskikten idag är ju inte tillräckligt täta, alltså möglar gipsen under vissa omständigheter, och självklart möglar det om man har diffusionsplast bakom gipsen med ett vanligt rollat tätskikt.

Edit: Och gipset möglar inte av den fukt som tillförs vid rollning av tätskiktet. Möglet förekommer bara där man duschar och badar, ingen annanstans i badrummet.
 
Kan man ha gips bakom mineriten då?
 
I yttervägg med diffusionsplast, nej. I övrigt, ja. Det kommer vara tillåtet i fortsättningen också. Eller rättare sagt, BKR har inga synpunkter på det, det är upp till leverantören av skivorna att bestämma vad de kan monteras på för underlag. Om Tepro säger att det är okej att ha gips under deras Mineritskivor till exempel så går det bra. Samma sak när det kommer till spån, OSB eller plyfa, det är upp till leverantören av de skivor som bär tätskiktet att avgöra om det är lämpligt med den typen av underlag.
 
Varför inte bara punktera den yta (dvs plasten på den del av ytterväggen som är i direktkontakt med vattenbegjuten yta?) så stänger man ju inte in någon fukt.
 
Tänkte lägga vanligt golvgips i mitt badrum och dusch hörna ,med primer och tätskikt. Men får nog kanske tänka om nu ?

"LÄNSFÖRSÄKRINGAR LÄT SP testa nio olika skivor i våtrum och se hur känsliga de var för mögelangrepp. Bara två höll måttet. Det var framför allt gipsskivorna, en vanlig byggteknik som använts den senaste tioårsperioden, som visade sig vara sämst.

De kartongklädda gipsskivorna som stomme till kaklade väggar är rena drivbänken för farliga mögelsvampar när det kommer in fukt, visar testet.

Dessutom blir fuktpåfrestningarna allt större i takt med svenskarnas krav på bekvämare badrumsmiljöer.

- Vi har alltmer utrustning i våra badrum och fuktbelastningen blir väldigt mycket större jämfört med tidigare, säger Bengt Johansson.

Branschen har reagerat på problemet med gipsskivorna och från den första juli i år kommer nya regler från Byggkeramikrådet för vilka material som ska användas i våtutrymmen. Där står det klart och tydligt att gipsskivorna inte ska användas. Även Boverket kommer snart med nya rekommendationer när det gäller badrum.

Vem som får ta den ekonomiska smällen när mögelbomben briserar är oklart. Gipsskivorna har ingått i den byggstandard som rekommenderats även om man länge känt till problemen med mögel.

En ny cementbunden skiva utan organiskt material finns på marknaden och den har visat sig klara de krav testet ställde."

Ska man ha denna cement skiva på golvet också tro ?
 
Mikael_L
oe36sail skrev:
Varför inte bara punktera den yta (dvs plasten på den del av ytterväggen som är i direktkontakt med vattenbegjuten yta?) så stänger man ju inte in någon fukt.
I princip vore det bästa att skippa diffplasten på hela den yta som man har fuktspärr på. I praktiken ingen diffusionstät plast alls på hela den vägg som är yttervägg i badrummet.
För tätskiktet fungerar tillräckligt bra som diffusionsspärr där.
Det som är problemet är att skarva dessa två diffusionsspärrar, det får nämligen inte bli några glipor eller nån obetäckt zon. Om det blir någon glipa finns det risk att precis just där kommer en väldig massa varm och fuktig inomhusluft vilja strömma ut vilken i sin medför att det (under vintern framförallt) kommer att kondensera en massa fukt som sen blir röta och mögelskador.

Men med en noggrann konstruktion så kan det säkert fungera bra. De nya reglerna ger dock inget sånt spelutrymme, antagligen för att det anses att allt för många skulle misslyckas med att få till det tillräckligt bra, vilket dom kanske har rätt i.

Ditt förslag med att punktera är egentligen en försiktigare variant av ta bort spärren helt. Med exakt samma problematik att ta hänsyn till. Det är inte på något vis mindre farligt med små hål i diffusionsspärren än stora. (tror jag iaf)
 
Jag har en jäkla massa golvgips kvar som jag tänkte lägga över golvvärmen och sen flytspackla på dem. Tror ni att det är någon fara att använda dem på golvet när jag ändå ska flytspackla på dem?

Vettitusan vad jag ska göra med alla golvgipsskivor annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.