Byggahus.se
Hej,
renoverar badrum, det skall in LK genomföringar på tre ställen: Tvättställ (kommod), dusch samt WC. Är det några standardhöjder som skall användas?

Jag har köpt plåtar att montera genomföringarna i. Jag förutsätter att de skall fällas in en smula i reglarna vid montering? Hittar inget om detta. I LK:s produktinfo står det att de skall kompletteras med kortlingar eller säker väg 2012. mattläggaren sade att jag skulle använda OSB bakom gipset (skall lägga matta på golv och vägg). men i vägg 2012 skall det ju vara 15 mm plyfa. Vad tror man om det? Nu är det bakom kommod samt wc, så det är inga belastningar ändå. På duschsidan kommer jag att sätta 15 mm plyfa enl säker vägg så det skall hängas en duschvägg där.

Läser för övrigt frenetiskt allt jag kan komma över för att det skall bli korrekt, men jag lär dyka upp här med fler frågor....
 
Till dusch är standardhöjden 1100 mm, men du kan välja att sätta den lägre om du vill det. Vissa byggfirmor vill tex ha den på 900, andra 850. Tvättstället hade jag bockat ut runt 600 ungefär, kolla hur kommoden ser ut så du inte krockar med någon uppfästning. Wc bockar du ut ca 200, vet inte vad du har för wc, men har du en ifö så dra det 100 mm från centrum avlopp till höger så går du bara rakt upp i toan. Ska du sätta plyfa i hela badrummet så behöver du inte plåtar,om du har bockfixturer då borrar du bara med ett 32 mm borr och drar ut slangen och skruvar fast bockfixturen i dom små öglorna som sitter på den, blir bättre så.
 
Krilleman
Genomföringen till kommoden sätter du straxt ovanför längden på anslutningsslangarna/blandarrören. Så det underlättar om du vet höjden på kommoden och vilken blandare du ska montera. Då kan du räkna ut det lättare för att undvika extra skarv på installationen. Och då passar ju blandaren rakt i vinklarna du sätter i täckbrickan.

WC-vattnet brukar jag sätta på ca 20cm från golv. Det brukar bli lagom med att bocka upp ett 12mm kromrör.

Duschblandaren är standardhöjden 110cm från golv.

Beträffande infasningen på plåtarna så brukar man inte fasar ur dom. Men det skadar ju inte att du gör det. Och på byggena är det ju oftast plåtreglar, hur fasar man ur dom?! ;)
 
Krilleman
jerwes skrev:
Till dusch är standardhöjden 1100 mm, men du kan välja att sätta den lägre om du vill det. Vissa byggfirmor vill tex ha den på 900, andra 850. Tvättstället hade jag bockat ut runt 600 ungefär, kolla hur kommoden ser ut så du inte krockar med någon uppfästning. Wc bockar du ut ca 200, vet inte vad du har för wc, men har du en ifö så dra det 100 mm från centrum avlopp till höger så går du bara rakt upp i toan. Ska du sätta plyfa i hela badrummet så behöver du inte plåtar,om du har bockfixturer då borrar du bara med ett 32 mm borr och drar ut slangen och skruvar fast bockfixturen i dom små öglorna som sitter på den, blir bättre så.
Det är väl inte byggfirman som bestämmer på vilken höjd blandaren ska sitta?!

Och det är svårt att använda dom små öglorna på bockfixturerna om skivorna på motsatt sida av regeln redan är uppskruvade skruvade ;) Fast det vet vi ju iofs inte än.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo på dom byggena jag är så är det byggfirman som bestämmer, dom vill ha det så sitt sätt. JM har standardhöjd 900 mm, LKF har kört med 850 så inget är hugget i sten vad gäller det finns bara rekommendationer. Anser själv att 900 är en bättre höjd. Och ja det är inte säkert att han kan använda öglorna men om det går så är det definitivt ett bättre alternativ sitter mycket bättre
 
Krilleman
jerwes skrev:
Jo på dom byggena jag är så är det byggfirman som bestämmer, dom vill ha det så sitt sätt. JM har standardhöjd 900 mm, LKF har kört med 850 så inget är hugget i sten vad gäller det finns bara rekommendationer. Anser själv att 900 är en bättre höjd. Och ja det är inte säkert att han kan använda öglorna men om det går så är det definitivt ett bättre alternativ sitter mycket bättre
Standard är fortfarande 110cm från golv.

Vad händer när det kommer en besiktningsman som ger er en anmärkning på att ni frångått standardhöjden? Står ni då och säger "han sa". Med detta förfarandet så är det väldigt viktigt att det finns dokumenterat i handlingarna att ni ska montera duschblandarna på annat mått. Annars kan det bli väldigt dyrt för er!

Men det här är forumet är för konsumenter och inte byggare. Så nu börjar det bli OT! :beer:
 
Ja jo vi vet nog vad vi gör inte första gången som vi sätter upp en duschblandare så givetvis står det i handlingarna att den ska sitta på 900 och inget annat. Jag håller med det börjar glida iväg lite nu det enda jag ville få fram till TS var att han kunde sätta den på en annan höjd än standard om han ville det, inget ovanligt var bara det jag ville få fram och därför refererade jag till att det förekommer att man sätter den lägre.
 
Jösses, det gick fort att få en hel hög med svar, tackar för det .-) Kommoden är egenbygge av en gammal möbel, men min avsikt är att bygga efter standard i badrummet, och sedan får det som monteras in anpassas därefter, det känns tryggast så. Om jag då sätter dusch 1100, kommod 600 (avlopp genom golv, lättast så) och wc 200 så bör det bli ok med andra ord. Dessutom möjligt att montera vanligt tvättställ om behovet skulle uppstå, kommer att sätta kortlingar bakom så att det finns där.
Fick vattenskada i 40 år gammalt badrum så det var bara att riva ur och börja lära sig hur man monterar PEX-system, roligt som tusan tycker jag. Det är alltså inte ett alternativ att skruva i plyfan, plåtarna är redan köpta.
Då badrummet sitter mitt i huset blir det även lite biltema-eldosor och slang mellan angränsande rum för nätverk. Mycket trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.