Byggahus.se
Hej! På min förättningskarta från lantmäteriet på en tomt jag tagit över finns 5 st tomtrör som avgränsar min fastighet utsatta.

Jag har hela tiden trott att det fanns fler då jag mindes detta sen många år tillbaka då
Tomten var i annan ägo.

Mycket riktigt! I samband med att dom nu gräver ner nya dagvatten ledningar i anslutning till tomten så har dessa 2 rör som fattades på kartan kommit fram.

Dessa rör ligger i linje med varann på ca 18 meters avstånd. Men på förättningskartan syns de ej samt att gränsen är en sne linje på kartan ej rak.

Så ska jag kontakta lantmäteriet angående detta då detta även är viktigt för att beställa nybyggnadskarta. Gäller dessa rör som gräns även om de under en tid vart nergrävda under jord?
 
Finns de inte med på kartan så har de ingen juridisk bäring.
 
Då undrar jag hur man identifierar det som ett gränsrör som det inte finns med på kartan.
 
D Daniel 109 skrev:
Då undrar jag hur man identifierar det som ett gränsrör som det inte finns med på kartan.
Svårt att se att en fastighets jurist skulle snacka i nattmössan om detta. Det är uppenbart att det är gränsrör med tanke på utformning och hur dom sitter i förhållande till andra gränsrör.
 
Ja, kan man på något vis visa att det är just gränsrör till den aktuella fastigheten så gäller de ju.
 
Kan det vara så att man flyttat gränsen och det är gamla gränsrör som finns?
Då borde du hitta fler dokument med gamla kartor på "min fastighet" på lantmäteriets hemsida.
 
Men är det verkligen förrättningskartan du tittar på?

Den "vanliga" kartan man kan så hos lantmäteriet är bara ungefärlig. På förrättningskartan fär vårt fritidshus finns en tomtmarkör som saknas på den moderna kartan man får upp. Vår tomt böjer lite där, så markören står ca 50cm utanför en rät linje mellan de två närliggande punkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.