Byggahus.se
Bor i 20-talshus. Ett rum i källaren, ca 20 kvm, gjordes om till gillestuga på 60-talet. Då bilade man delar av golvet, lade på asfalt/tjära som fuktspärr, reglade upp med träreglar och lade parkettgolv över. Detta har jag nu rivit ut pga dålig lukt. Var förstås rejält rötskadat därunder.

Plattan visade sig vara väldigt ojämn med tre-fyra olika höjdnivåer. Det skiljer 25-30 cm mellan högsta och lägsta punkt och det ser ut som man förberett för en barnbassäng i källaren. Jag har gott om takhöjd att ta av, ca 2,5-2,7 m. Ytterligare en aspekt är att jag har höga radonnivåer i huset (500bq) och behöver installera en radonsug. Att det uppreglade golvet är borta innebär att jag kan gömma en sugpunkt och rör under golvet i gillestugan.

Hur jag nu ska bygga nytt golv har gett mig en del huvudbry. Att bila, isolera och gjuta nytt vill jag undvika. Tror att det är att gå till överdrift och riskerar att påverka bärighet i grundkonstruktionen.

Jag har funderat över mekaniskt ventilerat golv, typ Nivell och tagit in offert. Problemet är dock att golvnivån kommer att bli högre än ursprungliga nivån vilket inte kommer att se bra ut. Dessutom är egentligen inte särskilt sugen på fläkt. Ett alternativ är förstås passiv ventilation, men hur bra lösningen fungerar blir ju då mer osäker.

Jag har övervägt många andra olika lösningar: behålla befintlig fuktspärr och gjuta (EPS-)betong över eller ta bort och istället lägga cellplast eller cellglas och därefter betong. Jag har även funderat över om jag ska ha golvvärme eller ej.

Det jag nu lutar åt är att göra en så enkel lösning som möjligt. Jag tänker att problemet med tillskjutande fukt inte kan vara så stort med tanke på att det uppreglade golvet ändå varit på plats i 60 år. Min plan är nu är att ta bort asfaltsbeläggningen och inte lägga någon ny fuktspärr. Istället tänker jag att jag bara gjuter upp golvet till jämn höjd med EPS-cement och gjuter in radonrör. På så vis riskerar jag inte att bygga in fukt långt ner i golvet och gömmer radonrören men får samtidigt hyfsad isolering med 20 cm EPS-cement. Därefter tänker jag avvakta, bara lägga lösa mattor på golvet och låta golvet andas. På sensommaren/hösten mäter jag fuktnivån i golvet och utifrån den mätningen tar jag därefter ställning till om jag vill lägga något golv över och isåfall vad och hur.

Vad tror ni om detta? Är det klokt resonerat eller missar jag någon viktig aspekt? Jag tar gärna emot synpunkter.
 
Kom igen, finns det verkligen ingen som har något att säga om detta?

Så här ser rummet ut just nu. Radonsugen installerad.
 
  • Obearbetat rum med radonsug, blottad grund och installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det med golvet, gjorde du som du tänkte? Står inför ett liknade dilemma😊
 
L lindqvist71 skrev:
Hur gick det med golvet, gjorde du som du tänkte? Står inför ett liknade dilemma😊
Hej!

Jo jag fyllde upp med EPS-cement. Radonrör ingjutna. Lade även ner rör för golvvärme men har inte behövt sätta på den. Flytspackel överst. Golvet är knappast varmt, men märker definitivt skillnad mellan områden där det finns eps-cement och de utan. Har inte haft några problem med fukt alls. Jag är nöjd med lösningenen kostade mig 60 tkr. Skulle vara mycket billigare och kanske bara marginellt sämre att fylla ut med makadam och gjuta cement över...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.