Byggahus.se
Står i begrepp att installera en täljstensugn (ej kamin) i ett 1,5 planshus. Har FTX-ventilation (mekanisk till- och frånluft). Med placeringen av ugnen centralt i huset ser vi inga möjligheter att skapa direkt tilluft (förbränningsluft) utifrån till ugnen. Säljaren ger diffusa besked i frågan.

Jag har möjlighet att individuellt styra tilluftsfläkten.

Intresserad av erfarenheter från er som redan har installerat eldstäder i hus med FTX. Är det ett krav med extern tilluft? Är det svårt att tända med kall skorsten? Måsta man öppna fönstret vid tändning? Kan det räcka att öka på tilluftsfläkten vid tändning? Finns det någon annan kreativ lösning?

Det finns ju numera skorstenar med tilluftskanal; både dubbelmantlade plåtskortenar och blockskorstenar med inbyggd tilluftskanal. Erfarenheter?
 
Jag har ingen erfarenhet av det du frågar efter.
Men ett tips är att värdera de svar du ev får från de som "bara" har en kamin.
Det är en OTROLIG skillnad på eldningseffekt mellan en kamin och en täljstensugn,
och därmed också på luftbehovet vid eldning.

En Tulikivi/Nunna kan lätt ha 40-60+ Kw i effekt.
 
I så fall kanske inte mitt svar har så stort värde då men vi har har i vart fall en Roslagsspis, insats i en öppen spis utan egen tilluft och FTX.
Vi har inget som helst problem vid eldning, rummet har ju tilluft från FTX vilket räcker i vårt fall.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Hej pmo,

det har ju inte med ventilationstypen att göra direkt.

Det väsentliga är ju hur tätt huset är, dvs om det läcker in tillräckligt med luft för att försörja ugnen.
FTXen skall ju ha ett något så när balanserat förhållande mellan till/frånluft.

Nu har jag ingen "ugn" men väl en täljstenskamin på drygt 500 kg.
Som kuriosa kan nämnas att om jag kör köksfläkten när kaminen är igång,
så dör elden i kaminen på någon minut Finns separat tilluft till kaminen,
men eftersom huset i övrigt är tätt så...

//KoW
 
vi har FTX samt kakelugn (utan extern tilluft precis som du), men eftersom jag bara eldar ca 1gång i veckan så bryr jag mig inte så mycket om de negativa effekterna som jag förstår du tänker på. Dvs att du skapar ett undertryck i huset pga att luft tas från rummet. vi har en "bras funktion" i vår Hero FTX system som under en viss tid (antar ca 2h) justerar upp lufttrycket i huset genom att minska luftintaget. (denna har jag dock aldrig provat)
Jag tror absolut inte du behöver oroa dig även om du eldar varje dag!
 
Decoy skrev:
vi har FTX samt kakelugn (utan extern tilluft precis som du), men eftersom jag bara eldar ca 1gång i veckan så bryr jag mig inte så mycket om de negativa effekterna som jag förstår du tänker på. Dvs att du skapar ett undertryck i huset pga att luft tas från rummet. vi har en "bras funktion" i vår Hero FTX system som under en viss tid (antar ca 2h) justerar upp lufttrycket i huset genom att minska luftintaget. (denna har jag dock aldrig provat)
Jag tror absolut inte du behöver oroa dig även om du eldar varje dag!

Värdefulla synpunkter! Jag tror att en täljstensugn drar mindre eller ungefär lika mycket förbränningsluft som en typisk kamin; jag avvaktar besked från försäljaren angående detta.

Den stora skillnaden mellan en täljstensugn och en kamin är att energin från elden i en täljstensugn inte avges direkt utan värmer upp täljstenen. Själva eldens effekt/eldstadens storlek tror jag inte skiljer så mycket.

Mina funderingar har varit att det skulle vara svårt att överhuvudtaget elda i ugnen pga dåligt drag samt att det skulle vara väldigt svårt att tända. Vårt hus (från 1982) är väl inte så in i bomben tätt, men jag vill ändå förvissa mig om att det inte blir några överaskningar när ugnen är på plats.
Jag har även en bekant som har en kamin, med FTX och separat tilluftskanal till eldstaden, som upplever det som ganska svårt att tända i spisen. Han måste öppna ett fönster trots att han endast har en väldigt kort bit tilluftskanal. Det var väl detta som oroade mig lite.

Vårt FTX-aggregat har även köksfläkten kopplad till aggregatet (SVAB) och detta fungerar väldigt bra. Dock har vi kompletterat med en ny fläktkåpa med fläkt (Futurum, avpassad för detta aggregat. Ursrungligen fanns endast takfläkt). Denna fläkt styrs då parallellt med frånluftsfläkten på taket när man startar köksfläkten. I denna situation blir det ju ett större undertryck i huset och det är väl i denna situation som man skulle behöva öka på tilluftsfläkten. Som sagt så har jag ett pådrag i köksskåpet där detta kan göras.
 
  • Gilla
KarlJohanT
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hej pmo,

det har ju inte med ventilationstypen att göra direkt.

Det väsentliga är ju hur tätt huset är, dvs om det läcker in tillräckligt med luft för att försörja ugnen.
FTXen skall ju ha ett något så när balanserat förhållande mellan till/frånluft.

Nu har jag ingen "ugn" men väl en täljstenskamin på drygt 500 kg.
Som kuriosa kan nämnas att om jag kör köksfläkten när kaminen är igång,
så dör elden i kaminen på någon minut Finns separat tilluft till kaminen,
men eftersom huset i övrigt är tätt så...

//KoW
Intressant! Vad du menar är alltså att trots att du har separat tilluft till kaminen så dör elden om du sätter på köksfläkten? Det är ju förvisso så att moderna köksfläktar drar en förskräcklig massa luft, men jag trodde att kaminen i alla fall skulle klara sig med den separata tilluften.
 
Jan-Å skrev:
I så fall kanske inte mitt svar har så stort värde då men vi har har i vart fall en Roslagsspis, insats i en öppen spis utan egen tilluft och FTX.
Vi har inget som helst problem vid eldning, rummet har ju tilluft från FTX vilket räcker i vårt fall.
Jodå, ditt svar är väldigt värdefullt! Det är just den typ av erfarenheter jag är ute efter. Har du några problem att tända med kall/varm skorsten? Behöver du öppna något fönster?
 
Om jag inte misstar mig brukar värmepannor ta sin förbränningsluft från rummet. Fungerar det för dessa så fungerar det nog för en täljstensugn också. När skorstenen är kall behövs det ingen ftx för att det skall vara problem att tända. Det kan vara besvärligt ändå. Det finns nog fördelar med att ta förbränningsluften utifrån, men det kan aldrig vara ett måste.

Erik
 
Ugnar tex tulikivi eller nunnaunni eller vanlig kakelugn har ju vertikala kanaler som termiken måste överbygga för att få drag så ibland kan tänkas att inte draget kommer igång även om du har balkongdörren öppen. Det kan som sagts vara besvärligt nog ändå och en duvning med dagsavisen i en sotlucka kan behövas.Skulle det dra bra direkt är det troligen för att spjället(eller lucktätningarna) är otäta och har läckt ut värme sedan förra eldningen vilket är en energiförlust. En ugn skall braseldas rejält och slukar 40-60 kbm luft /tim vilket om det sätts i relation till de 300-600 kbm/tim som köksfläkten tar är ganska lite.Mao starta inte köksfläkten under tiden du tänder i ugnen så går det säkert bra.
 
pmo skrev:
Jodå, ditt svar är väldigt värdefullt! Det är just den typ av erfarenheter jag är ute efter. Har du några problem att tända med kall/varm skorsten? Behöver du öppna något fönster?
Nej, att tända är aldrig nåt problem oavsett kall/varm skorsten eller väder. Däremot ryker det in lite när vi lägger in nästa omgång ved när första vändan brunnit ner.
Vi har inte nåt speciellt tätt hus, kopplade 2-glasfönster från -64 och innerdörren vid entrén borttagen så det finns nog möjlighet för alla luftförbrukare att få lite extra :p

Jag har byggt "sönder" utsuget från köket en del när jag rustade det så där har vi inte så bra funktion som det ska vara, hade tidigare en gästtoa i hallen med utsug också som inte längre finns.
Möjligt att detta ökar förutsättningarna för att elda i spisinsatsen? i så fall kommer vi att få problem nästa vinter om jag gör klart utsuget i köket som planerat i sommar.
 
pmo skrev:
Intressant! Vad du menar är alltså att trots att du har separat tilluft till kaminen så dör elden om du sätter på köksfläkten? Det är ju förvisso så att moderna köksfläktar drar en förskräcklig massa luft, men jag trodde att kaminen i alla fall skulle klara sig med den separata tilluften.
Jo, det var kul när vi först upptäckte fenomenet.
Misstänker att det beror på att anslutningen tilluftrör - kamin läcker mycket.
När då köksfläkten (inderekt) tar all tilluft orkar inte skorstenen leverera baklänges.

Analogt blåser det in bra med kalluft under kaminen när det stormar ute från "fel" håll.

Skall täta systemet och kanske montera in ett spjäll, men det får vänta till våren.
Ser ut som att jag måste demontera mycket av täljstenen för att komma åt.

//KoW
 
Hej!
Jag har full koll på att denna tråden är ca 7 år gammal men eftersom min fråga har ett samband med ursprunget i denna trådstarten.
Det är klart oroande som KnockOnWood beskriver att kaminen slocknar när man startar köksfläkten, även om jag förstår att det finns en misstanke om varför det uppstår för personen i fråga.

Jag har tänkt installera en Contura 556T, och undrar hur möjligheten är att bygga in ett tilluftrör i efterhand om man upplever något problem?
Jag har, (vilket jag läser att i princip samtliga får från bland annat återförsäljarna) ställt frågan och får olika svar.
Den ena säger att det absolut inte behövs med FTX-system, behov finns däremot att justera FTX-systemet(?).
Och den andra säger att jag ska bygga in tilluftrör.
Jag tänker att där finns ett spjäll avsett för tilluftrör vilket man "bara" kan stänga eller justera till de behovet man upplever att man behöver?
Jag vill bara inte att det ska ge ett kallras när vi inte eldar eller påverkar vårt befintliga FTX-system.

Vad tror ni?
 
Redigerat:
En 556T är en vanlig kamin med lite täljstensdekor på utsidan och ingen ugn med kakelugnsliknande rökkanaler och bör inte ha några problem att elda, särskilt om du har ftx. Hade du enbart haft frånluft och samtidigt har köksfläkten igång så kan det vara lite rökigt just när du tänder men det blir lika illa om du har luftintag direkt till kaminen. Skulle du mot förmodan vilja ha uteluft till den i efterhand går det bra och enkelt om slangen kommer in bakifrån till kaminen
 
L leachim skrev:
Hej!
Jag har full koll på att denna tråden är ca 7 år gammal men eftersom min fråga har ett samband med ursprunget i denna trådstarten.
Det är klart oroande som KnockOnWood beskriver att kaminen slocknar när man startar köksfläkten, även om jag förstår att det finns en misstanke om varför det uppstår för personen i fråga.

Jag har tänkt installera en Contura 556T, och undrar hur möjligheten är att bygga in ett tilluftrör i efterhand om man upplever något problem?
Jag har, (vilket jag läser att i princip samtliga får från bland annat återförsäljarna) ställt frågan och får olika svar.
Den ena säger att det absolut inte behövs med FTX-system, behov finns däremot att justera FTX-systemet(?).
Och den andra säger att jag ska bygga in tilluftrör.
Jag tänker att där finns ett spjäll avsett för tilluftrör vilket man "bara" kan stänga eller justera till de behovet man upplever att man behöver?
Jag vill bara inte att det ska ge ett kallras när vi inte eldar eller påverkar vårt befintliga FTX-system.

Vad tror ni?
Hej!
Jag har haft ett hus i fem år med frånluftsvärmepump. Byggaren sa att jag inte behövde och det har stämt. Den enda gången det ryker in är om köksfläkten dras på samtidigt.
Affepaffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.