Byggahus.se
Fundering: Har en "fuktfläck" i ett förråd i källarväggen. Jag knackade ur allt löst, spacklade upp med nytt husfix och målade om hela förrådet med ny vit silicatfärg färg som andas för 1,5 år sen. Man kunde se innan ja började att det varit lagat vid fläcken tidigare genom åren.
Det har hållit tills nu då färgen/lite betong släppt igen vid "fläcken".
Någon som har erfarenhet av liknande? Är det nån mikroskopisk spricka genom betongen där det hela tiden är liiite fuktigt? 😅

För mer info: Har inga problem med dräneringen. Källaren är torr i övrigt året runt och även efter denna blöta sommar. Huset är beläget högt upp i stan, ingen fuktig mark. På andra sidan väggen en våning upp är det lite sten vid husväggen, annars asfalterad uppfart, så det kan inte sjunka ner några större mängder vatten vid huskanten.
Finns nån enstaka liknande mindre "fuktfläck" här och där, men tänkte fokusera på denna större nu.

Min tanke för åtgärd:
Ingen ide att spackla upp och måla på nytt då det högst troligen blir samma resultat igen så småningom.
Man ser även bakom den släppta färgen att det är vitmögel (EDIT: verkar vara Saltutfällning).
Så jag tänker mig att det bästa kanske är att bara knacka ur det lösa, sen låta fläcken vara fri utan åtgärd så den kan andas och torka ur fritt. Utan ny färg eller spackel. Är ju ändå i ett matförråd, så visuellt kvittar det.

Vad tror ni? Tips på idéer eller egna erfarenheter mottages tacksamt!

Tack för er input!
 
  • Vit vägg med en liten skada och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad vägg och tak med spricka, slitage, träbjälkar synliga, behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med skada; ytskiktet är bortskrapat och exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vitmålad yta med ett brungrått fläckigt område. Möjlig fuktskada eller mögel på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som salturfällning som det blir när det varit fuktigt och torkat. Även att fukten släppt indikerar att det varit så tycker jag. Hur vet du att dräneringen är korrekt gjort och vad har du på andra sidan väggen ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser ut som salturfällning som det blir när det varit fuktigt och torkat. Även att fukten släppt indikerar att det varit så tycker jag. Hur vet du att dräneringen är korrekt gjort och vad har du på andra sidan väggen ?
Tack för input, salturfällning låter rimligt!
Givetvis finns det alltid risk att det är nått fel på dräneringen, men jag har inga problem i övrigt i förrådet och detta är ungefär mitten på väggen. Längst ned vid väggkanten är det inte fuktigt eller problem med färg som släpper. Så det känns konstigt om dräneringen skulle vara kass och orsaka den fläcken på samma ställe hela tiden. Men jag bara gissar.
"På andra sidan väggen en våning upp är det lite sten vid husväggen (ca 30cm ut från husväggen), annars stor asfalterad uppfart som lutar nedåt (inga vattensamlingar), så det kan inte sjunka ner några större mängder vatten vid huskanten."
 
S Smahus1960 skrev:
Tack för input, salturfällning låter rimligt!
Givetvis finns det alltid risk att det är nått fel på dräneringen, men jag har inga problem i övrigt i förrådet och detta är ungefär mitten på väggen. Längst ned vid väggkanten är det inte fuktigt eller problem med färg som släpper. Så det känns konstigt om dräneringen skulle vara kass och orsaka den fläcken på samma ställe hela tiden. Men jag bara gissar.
"På andra sidan väggen en våning upp är det lite sten vid husväggen (ca 30cm ut från husväggen), annars stor asfalterad uppfart som lutar nedåt (inga vattensamlingar), så det kan inte sjunka ner några större mängder vatten vid huskanten."
Isodrän eller platonmatta ? eller vad är det för typ av teknisk lösning på dräneringen?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Isodrän eller platonmatta ? eller vad är det för typ av teknisk lösning på dräneringen?
Den senaste gjordes runt -00 och jag vet faktiskt inte exakt vilken teknik lösning som använts. Ser ingen isodrän.

Har fått annan input om att de kanske blandat i allt möjlig bös i betongen när det byggdes 1960 och att det kanske ligger nått som kondenserar i väggen. Nån järnbit eller vadsom. Ser ut som något det sväller och trycker ut färgen och spacklet.
 
S Smahus1960 skrev:
Den senaste gjordes runt -00 och jag vet faktiskt inte exakt vilken teknik lösning som använts. Ser ingen isodrän.

Har fått annan input om att de kanske blandat i allt möjlig bös i betongen när det byggdes 1960 och att det kanske ligger nått som kondenserar i väggen. Nån järnbit eller vadsom. Ser ut som något det sväller och trycker ut färgen och spacklet.
Att färgen och spacklet släpper är troligen pga fukt. Man kan ju ana att spacklet är för att fylla igen när putsen har släppt tidigare. Om det är jordmassor direkt mot väggen så kan det vara extra fuktigt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.