Byggahus.se
Hej! Jag har en vattenberedare i ett uppvärmt utrymme i torpargrunden på sommarstugan. Behöver dra varmt och kallt vattnet i torpargrunden fram till badrum och kök. Då det är varmvatten tänkte jag använda PEXrör utan skarvar hela vägen in. Dvs dra 2 rör till kök och 2 rör till badrum. Funderar på att lägga en utanpåliggande värmekabel och sedan isolering utanpå. Någon som gjort något liknande och kan ge råd om kablar, termostater och isolering. Jag har både enfas och trefas i det uppvärmda utrymmet under huset.
 
Lägg isolering runt rören. Har du någonsin minusgrader i grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg isolering runt rören. Har du någonsin minusgrader i grunden ?
Ja det är minusgrader så fort det är minus ute. Kanske några grader varmare än ute men det är i skärgården så det blåser igenom en hel del. Dagens rör som ligger i isolering fryser på vintern så nu när jag gör om vill jag göra det bättre.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
G gostalj skrev:
Ja det är minusgrader så fort det är minus ute. Kanske några grader varmare än ute men det är i skärgården så det blåser igenom en hel del. Dagens rör som ligger i isolering fryser på vintern så nu när jag gör om vill jag göra det bättre.
Kan du isolera grunden från insidan? Har du bilder eller planritning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du isolera grunden från insidan? Har du bilder eller planritning?
Ja det går att isolera men vill helst inte då man aldrig vet vad som händer med stommen. Det står på berget och rinner en del vatten under vid regn. Då är det skönt med väl ventilerat. Känns dessutom som ett stort jobb att isolera 120 kvm torpargrund för att slippa isolera 5 meter vattenledning.
 
G gostalj skrev:
Ja det går att isolera men vill helst inte då man aldrig vet vad som händer med stommen. Det står på berget och rinner en del vatten under vid regn. Då är det skönt med väl ventilerat. Känns dessutom som ett stort jobb att isolera 120 kvm torpargrund för att slippa isolera 5 meter vattenledning.
Ok, det var stora ytor. Du kanske kan bygga en isolerad låda för rören?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det var stora ytor. Du kanske kan bygga en isolerad låda för rören?
Ja det var tanken att isolera rören med en kabel innanför isoleringen men utanför rören. Frågan är vilekn isolering och vilken kabel?
 
G gostalj skrev:
Hej! Jag har en vattenberedare i ett uppvärmt utrymme i torpargrunden på sommarstugan. Behöver dra varmt och kallt vattnet i torpargrunden fram till badrum och kök. Då det är varmvatten tänkte jag använda PEXrör utan skarvar hela vägen in. Dvs dra 2 rör till kök och 2 rör till badrum. Funderar på att lägga en utanpåliggande värmekabel och sedan isolering utanpå. Någon som gjort något liknande och kan ge råd om kablar, termostater och isolering. Jag har både enfas och trefas i det uppvärmda utrymmet under huset.
Vad är det för dimensioner på pexrören? Är det rör i rör?
 
total total skrev:
Vad är det för dimensioner på pexrören? Är det rör i rör?
Jag har inte dragit dem än så jag kan ta vilken dimension som helst. Är ju i planeringsstadiet just nu. Kan ta rör i rör också om det gör det bättre. Hade du någon lösning i tanke.
 
Du kan dra värmekabel i vattenrören
det har vi och det fungerar bra
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En låda som rören ligger buntade i och en värmekabel på undersidan om dom. Lådan isoleras med EXPS 10cm mot ytterkanterna och i mitten med vanlig mineralull lite hårt packat. Att få till en värmekabel i rören blir svårt, då det finns krökar och böjar på dom samt kopplingar. Och framför allt min 25 mm slang så både V-kabel och vatten får plats. Själva beredaren spikas ett hus runt och en lucka att öppna. även där ska det vara frostfritt och isolering, min 10 cm. Stängs den av så kommer den säkert att frysa. Kostar inte många kronor att ha den på. Kanske ide att lägga alla slangar i nedförsbacke så det är lätt att tappa av. Som vi vet om skärgård, så är isen, varken bär eller brister
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
J Jan-Allan skrev:
Du kan dra värmekabel i vattenrören
det har vi och det fungerar bra
Även i varmvattenrören? Verkar inte som värmekabeln klarar så höga temperaturer.
 
B
G gostalj skrev:
Ja det är minusgrader så fort det är minus ute. Kanske några grader varmare än ute men det är i skärgården så det blåser igenom en hel del. Dagens rör som ligger i isolering fryser på vintern så nu när jag gör om vill jag göra det bättre.
sätt VVC och isolera "väldigt" mycket. så kommer i alla fall varmvattnet klara sig, kallvattnet måste ju ha värmekabel om det står still...
 
  • Gilla
gostalj
  • Laddar…
Troligtvis är det 15 rör som går ut från VVB och kallvatten, i dom rören finns ingen plats att ha värmekabel, för lite plats för att vatten ska strömma bra. Minst 20 mm rör för det ska det vara.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En låda som rören ligger buntade i och en värmekabel på undersidan om dom. Lådan isoleras med EXPS 10cm mot ytterkanterna och i mitten med vanlig mineralull lite hårt packat. Att få till en värmekabel i rören blir svårt, då det finns krökar och böjar på dom samt kopplingar. Och framför allt min 25 mm slang så både V-kabel och vatten får plats. Själva beredaren spikas ett hus runt och en lucka att öppna. även där ska det vara frostfritt och isolering, min 10 cm. Stängs den av så kommer den säkert att frysa. Kostar inte många kronor att ha den på. Kanske ide att lägga alla slangar i nedförsbacke så det är lätt att tappa av. Som vi vet om skärgård, så är isen, varken bär eller brister
Har du någon kabel att rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.