Byggahus.se
För 2½ år sedan renoverade vi vårat badrum och satte kakel och klinker på golvet.
Nu har jag upptäckt att fogen mellan golv och vägg (ca 3dm) som ligger i duschutrymmet inte torkar. All annan fog och även fogen utanför dessa 3 dm torkar upp rätt fort, vi har elburen golvvärme.

Har haft dit hantverkaren som har gjort badrummet och han förstår inte vad det kan vara. Han har aldrig upplevt detta problem. Hans förslag vara att lägga en mjukfog silikon mellan golv och vägg för att underlätta för vattnet att rinna ned ut på golvet och ner i brunnen.
Han la en mjukfog på den blöta fogen (inga problem enligt hantverkaren) och sedan duschade vi ej där på 4 dygn för att vi skulle se om det torkade upp. Men vi kunde trycka fram lite vatten från mjukfogen efter detta. Samt att fogen ej sitter lika bra som på de andra ställena runt om.

Han har varit och kollat om plattorna sitter ordentligt och det verkar de göra.

Han påpekar att det inte är någon fara för att tätskiktet tar hand om detta men tätskiktet ska väl leda vattnet till brunnen och inte samla detta vid vägg/golv. Även om det inte är någon fara för fuktskada så är detta inte normalt och det skall inte vara på detta sätt.

Någon som kan ha något tips eller säga vad jag har för rättigheter med att få detta fixat?
Ska jag ta dit en besiktingsman som kollar på det? Gjorde det ej efter att badrummet var klart...
 
Thomas59
Givet att tätskiktet är intakt (vilket ju i sig kan vara svårt att veta) så är kvarstånde fukt i fogar normalt inget att oroa sig för. Det är i princip alltid fukt bakom plattorna och i fogar. Att lägga mjukfog på den befinliga fogen är en märklig lösning för att komma från en plattsättare och löser inte på något sätt ditt problem, om det nu är något problem.

Vad du kan göra är att ta dit en besikningsman som gör en fuktmätning och en sådan mätning kan endast göras om man på något sätt kan komma åt att mäta från utsidan, dvs på tätskiktets "torra" sida. Det kan tex vara genom att ta upp hål och mäta från angränsande rum eller från våningen under. Att mäta inne badrummet (tätskiktets "våta" sida) säger ingenting (se ovan ang kvarsående fukt under plattor).

Skulle det ändå vara en fuktskada kan du reklamera arbetet, vilket bör ske omgående. Nu vet ju hantverkaren redan om "problemet" men du bör i vilket fall ändå göra en formell reklamation.

Att reklamera innebär att du meddelar hantverkaren att du inte godtar tjänsten (badrumsjobbet) och att du meddelar på vilket sätt du tycker att tjänsten är fel, tex genom att bifoga protokoll från fuktmätning.

Enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att reklamera i tio år på arbete som utförts på fast egendom, tex badrumsrenovering.

Vissa hantverkare lämnar också garanti (det är inte samma sak som reklamationsrätt) så kolla din gamla offert/faktura där det bör framgå. Tre års garanti är inte ovanligt men det varierar från hantverkare till hantverkare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Efter en normal dusch kan det ta flera veckor, till och med månader innan det är torrt bakom kakelplattorna, i fixet och fogarna, innaför tätskiktet. Detta är alltså helt normalt och inget att oroa sig för.

Detta är ju en av nackdelarna med kakel, att det nästan alltid är blött bakom. Kaklet i sig fyller egentligen ingen funktion förutom ett skydd mot skador på tätskiktet.

Konsigt av hantverkaren att sätta mjukfog och på så sätt försvåra för bakomliggande fukt att rinna ner på golvet och till brunn, alt. torka ut av golvvärme.
 
Jag förstår att vattnet rinner genom fogarna och ner under plattorna för att genom fallet och tätskiktet ledas till brunnen...

Men det känns fel att det ska vara som det är även om det inte är någon fara för fuktskada.
Det verkar som om det samlas vatten som en "skål" på just det stället under golvet mot väggen.
Kan man reklamera ett sådant "skönhetsfel" ?
 
Om det torkar överallt utom på ett specifikt ställe så kan det bero på bakfall under plattorna. Dvs man har inte flutit golvet tillräckligt noggrant.

Vattnet rinner dit och blir stående, och naturligt nog tar det längre tid att torka.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Det är också min misstanke men frågan är om det är tillräckligt för att reklamera till hantverkaren och få det fixat?
Kan en besiktingsman se att det är bakfall under plattorna om man nu skulle gå så långt att plocka dit en..?
 
Min första tanke var att han redan lagt mjukfog och att den bottnat i golv/vägg-vinkeln för det är oftast anledningen till att vatten blir ståendes just där och just därför bör man inte lägga mjukfog där...

Att det sen framkommer att han gjort detta i efterhand begriper jag inte alls för VAD ska det hjälpa... nonsens :(

Dock som några redan nämnt så står det alltid fukt bakom plattorna vilket gör att det sällan torkar upp helt, men jag har också elektrisk golvvärme i våra badrum och där är det i princip helt torrt på ytan ett par timmar efter någon duschat så det hela låter märkligt...
 
jo jag har både vattenburen och elvärme men i två olika badrum och det är också helt torrt rätt fort efter dusch. Jag gissar som tidigare talare att det är bakfall i duschen och att det samlas vatten under plattorna som blir liggandes och på så sätt fuktar. Men visst kan det vara en vattenskada med...går det några vattenrör i vägg i närheten?...
 
Sitter blandaren precis ovanför och pex (dold förläggning), kanske en blandaranslutning som inte är helt tät/åtdragen?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Det finns inga rör som inuti väggen och blandaren sitter inte inte på samma vägg som det är blött.
Har nu inte använt duschen på 5 dygn och jag kan fortfarande trycka fram vatten som ligger kvar under silikonfogen som hantverkaren satte dit...

Någon som vet på ett ungefär hur mycket en besiktningsman skulle ta för att kika på badrummet??
 
Hur gick det? Har liknande problem i ett nuvarande badrum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.