Byggahus.se
Hej,

Jag har byggt till huset 30m3 och håller på att sätta upp innerväggarna nu. Har gjutit in vattenburen golvvärmeslang för att i framtiden kunna ha golvvärme, men det är antagligen ett antal år bort.

Slangarna till de 4 slingorna kommer upp i en innervägg, och nu har jag beställt ett sådant här skåp:
http://www.roth-nordic.se/fordelarskaap.htm

Min fråga är vad jag mer än golvvärmeslangarna behöver dra in i skåpet innan jag sätter igen väggen? Matning och retur för varmvatten är jag ju med på, går det att dra plaströr "rör-i-rör" till detta?
El kanske är bra? Tomma elrör till styrning, temostat osv?

/ August
 
Ja troligen vill du ha styrning. Det är ofta en elektronikburk, typ 20x20 cm stor. Sitter nog oftast inte i själva fördelarskåpet. Du kan behöva planera plats för den, ex. bakom en inspektionslucka. Den behöver elsörsörjning, och till den kommer det signalkablar från rumstermostater. Från den går det signalkablar till manöverdonen till slingorna, donen sitter på fördelaren inne i skåpet.

Till fördelarskåpet har du matning och retur av golvvärmevatten, det skall vara svalare än vanligt radiatorvatten. Av den anledningen behöver du en shunt. Det är en cirkulationspump (tänk på elmatning) med diverse ventiler som pumpar runt vatten i golvslingan, samtdigt som en termostatventil släpper in lagom med nytt radiatorvatten för att hålla det cirkulerande vattnet på rätt temp.

Shunten kan i vissa fall sitta kombinerat med fördelaren, men då kanske du behöver ett större skåp, alternativt så sätter man shunten någon helt annan stans, ex. vid värmepannan/pumpen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.