Byggahus.se
Hej,

Jag kommer ha både vattenburet och elektriskt värmegolv på en relativt liten toa med dusch. Golvet är uppbrutet ner till bjälklagret i 100-år gammalt hus.

Om man följer konstens alla regler, vilket tillvägagångssätt har man för detta?
Lägger man först en spånskiva, värmeslingor, sedan flytspackel, sedan elslingor och flytspackel igen?

ja, jag vet inget om detta förutom vad jag läst men behöver ha lite koll när jag pratar med hantverkarna.

En annan fråga är om det duger med dubbel våtrumsgips (omlott) i hela badrummet. Det kommer givetvis ett tätskikt ovanpå detta.

Hur förstärker man väggen bakom gipset, där t.ex. en hängande kommod skall sitta?

Tack på förhand! All hjälp är ovärdeligt!
/Jesper
 
Vänta lite nu. Jag är absolut ingen VVS-expert, men det finns väl inte en enda fördel att ha både el- och vattenburen golvvärme.
Frågan är om det ens är möjligt och varför du ens funderar på det?

Är det bara ett mindre utrymme så känns väl el givet.
 
Om man inte gillar kalla golv på sommaren, för att den vattenburna golvvärmen inte är aktiv, är det ju en idé med att komplettera med elburen dito.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man inte gillar kalla golv på sommaren, för att den vattenburna golvvärmen inte är aktiv, är det ju en idé med att komplettera med elburen dito.
Är det inte betydligt billigare och enklare att komplettera med korrekt utrustning till den vattenburna då?
Eller som sagt, endast lägga in elslingor.
 
Ja, egentligen så var det bara min första tanke, jag har bergvärme så det känns naturligt med vattenburen. Rörmokaren protesterade ej :) Sen kom annan input från badrumsbyggare att de blir kallt på sommaren... Så eftersom de vattenburna var förberett så tänkte jag komplettera med el. Är väl inte dyrt att ha igång el året runt egentligen... men nu är de ju förberett så...

kompletterar med lite ”före”-bilder :)
 
  • Hörn av ett avskalat rum med exponerade tegelväggar, isolering på golvet och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet badrumsgolv med blottade träbjälkar, isolering och rörledningar före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte hur du ska koppla ihop det vattenburna med systemet men tex på lk m60 shuntgrupp finns ju tillbehör med elpatron som man kan köra på sommaren.
 
V Vector skrev:
Nu vet jag inte hur du ska koppla ihop det vattenburna med systemet men tex på lk m60 shuntgrupp finns ju tillbehör med elpatron som man kan köra på sommaren.
Okej, är detta lika energieffektivt (=drar lika lite el) som att göra elslingor tror du?
 
Den stora frågan just nu är väl annars hur man går till väga för att flytspackla in först vattenburet och sen elslingor. Finns det någon som vet proceduren för detta?
 
Uppföljning: Rörmokaren instämde nu, ingen idé med både el och vatten på ett litet badrum! Så det får bli på det gigantiska på andra våningen istället!

Kör enbart el nu och har en bra hantverkare och elektriker på plats!
 
TheJesper TheJesper skrev:
Sen kom annan input från badrumsbyggare att de blir kallt på sommaren... Så eftersom de vattenburna var förberett så tänkte jag komplettera med el.
Kanske utanför ämnet, men lägg plastmatta i stället för kakel/klinker på golvet,
så känns det inte kallt att gå och stå på.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske utanför ämnet, men lägg plastmatta i stället för kakel/klinker på golvet,
så känns det inte kallt att gå och stå på.
Men ack så fult.
 
T
R Robin Wahlman skrev:
Men ack så fult.
Finns snygga plastmattor nuförtiden!
 
T tank77 skrev:
Finns snygga plastmattor nuförtiden!
Ja, precis som det fínns fult kakel.
 
Förstår inte varför inte rörmokaren föreslår tex en liten Uponor elpush eller liknande. Exakt samma slingor som ska flytspacklas in men en lokal liten cirkulations och elpatron som förvisso kostar några tusen men i sammanhanget är prismässigt ungefär samma som en ytterligare ingjutning av elslingor. Kör du inte kyla på din värmepump sommartid kan du ju givet låta bergvärmen även då stå för komfortvärmen med lämplig reglering
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske utanför ämnet, men lägg plastmatta i stället för kakel/klinker på golvet,
så känns det inte kallt att gå och stå på.
Ja, det är väl en designfråga så klart, men vi satsade på klinkers för det passade in väldigt bra i hur vi vill ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.