Byggahus.se
D dmalm skrev:
Hej! Vi hade också problem med att locket till pumpen satt fast. Min pappa tog en träkloss och sågade till en skåra i mitten o med hjälp av detta "verktyg" kunde vi vrida loss locket utan att förstöra det! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon! :)

Bilder bifogas
min son kom med verktyg till plåt (och det hjälpte att öppna), se nedan
 
  • Gilla
MrBlew och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Hos mig var det en strumpa. Gjorde ett vridverktyg enligt tips i tråden… nytt filter på väg!
electroluxaren skrev:
så kan det gå!

sker egentligen bara när man packar maskinen för full, 3/4 är säkrare
Samma övning för mig förra helgen, och jag skruvade bort fronten enligt ovan video,
En strumpa som hade satt sig hårt i röret. Frågan som inställer sig dock är hur en tjock strumpa kan leta sig ner i dräneringsröret från trumman ?
 
A
P peter6208 skrev:
Samma övning för mig förra helgen, och jag skruvade bort fronten enligt ovan video,
En strumpa som hade satt sig hårt i röret. Frågan som inställer sig dock är hur en tjock strumpa kan leta sig ner i dräneringsröret från trumman ?
för mycket tvätt i maskinen
fyll aldrig mer än 75%
 
  • Gilla
peter6208
  • Laddar…
A
Risken med att använda ett verktyg och öka vridmomentet är att man spräcker filtret eller huset som filtret sitter i. Beror helt och hållet på vad för något som fastnat.

Håller med att det är säkrare att öppna maskinen även om det är krångligare.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
A
mathiash77 skrev:
Risken med att använda ett verktyg och öka vridmomentet är att man spräcker filtret eller huset som filtret sitter i. Beror helt och hållet på vad för något som fastnat.

Håller med att det är säkrare att öppna maskinen även om det är krångligare.
enklare och med tidseffektivt att bryta loss det och sätta dit ett nytt för en hundring
det är inte förrän efteråt man vet om det skulle gå att rädda placen
 
På vår tvättmaskin är locket och insatsen i pump huset en enhet. Hade ju varit mycket lättare att reda ut stop ifall det varit två delar .
 
D dmalm skrev:
Hej! Vi hade också problem med att locket till pumpen satt fast. Min pappa tog en träkloss och sågade till en skåra i mitten o med hjälp av detta "verktyg" kunde vi vrida loss locket utan att förstöra det! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon! :)

Bilder bifogas
Fantastiskt vi lyckades vrida upp locket tack vare din pappas träkonstruktion 🙏🏼🤩
 
Quist Quist skrev:
Problemet är som sagt att något stort skräp har lagt sig i vägen och blockerar vridningen av filtret och om man försöker "våldvrida" riskerar man att knäcka sönder något. Har du tur är det skräpet men har du otur är det tvättmaskinen.

Man måste lossa inloppsslangen til dräneringspumpen och plocka ut skräpet därifrån. Det verkar tydligen gå att göra underifrån på vissa modeller men är det tät bottenplåt får man ta bort fronten.
Här är en bra video som visar hur det går till:
[media]
Perfekt! Thank you!
 
D dmalm skrev:
Hej! Vi hade också problem med att locket till pumpen satt fast. Min pappa tog en träkloss och sågade till en skåra i mitten o med hjälp av detta "verktyg" kunde vi vrida loss locket utan att förstöra det! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon! :)

Bilder bifogas
Tack!! Räddade förmodligen timmar från min kväll precis 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.