Byggahus.se
Hej, ska sätta upp en frihängande köksfläkt och kommer troligtvis ha ett plasmafilter med stickkontakt så 2 st kontakter behöver då ett 2-vägsuttag. Jag vill ju inte ha det synligt så hade därför tänkt att montera det på insidan av fläktens skorsten men kom nu att tänka på fuktig luft mm
Hur gör man på bästa sätt ?
Koppla in båda permanent med godkända skarvklämmor och krympslang?
 
  • Ej färdigställt eluttag i tak, synliga elkablar, trästomme, skruvmejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det dessutom fet fuktig luft? Avbilden att döma så hamnar uttaget utanför ventilationskanalen och det tycker jag är ok. Vem varifrån kommer slangen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Som Bo skriver utanför ventkanalen OK inne i ventkanalen ett stort NEJ.
 
Det runda hålet är bara för att jag skulle kunna komma åt och leda om elkabeln som kommer ner därifrån.
Det blir som sagt ett plasmafilter vilket innebär att luften precis som vid kolfilter leds tillbaka in i rummet och det kommer att ske via de öppningar som blir mellan de korslagda 45x45-reglarna, 3 lager. Inser att det behövs fler bilder för att det eventuellt ska bli begripligt, fixar det imorgon.
 
Monteringsplatta för fläkten kommer att sättas på undersidan av "regelkonstruktionen" ( som sitter där för att få ner fläkten närmare hällen iom att skorstenen/fyrkantsröret på fläkten är för kort ).
Sedan hade jag tänkt att klä in "regelkonstruktionen" med ventilationsgaller för att släppa ut den renade luften där. Vill ju inte sätta ett uttag i taket eller väggen för de 2 kontakterna, fläkt och plasmafilter, då jag tycker det ser ganska fult ut så alla tips hur man kan göra för att undvika det uppskattas!
 
  • Tak med träkonstruktion, hängande sladd, prydnadstegelvägg, retro affisch, vitmålad yta, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med spis, taklampa, trästolar, spegel och hängande träkonstruktion från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom nu att tänka på att luften som lämnar ett plasmafilter är ju renad och redo att släppas tillbaks ut i köket, men den kanske innehåller för mycket fukt ändå?
 
tommib
Den innehåller garanterat fukt. Fundera på vad som skulle hända om den inte gjorde det.

Din tänkta montering av uttaget hamnar exakt mitt i flödet från fläkten och är i mitt tycke väldigt olämplig.

För att det ska bli bra måste du skilja bort flödet innan uttaget, dvs du måste ha en skiva av något slag som styr bort luftflödet.

Märkligt för övrigt att fläkttillverkaren inte har tänkt på detta redan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Och så ska det vara åtkomligt för inspektion och servicevänligt. Tycker det inte uppfyller något av detta som det är placerat nu.
Med reservation för att jag inte förstår hur det kommer se ut.
 
Tack för svar!
Började med detta igår kväll så olika alternativ dyker upp i huvudet vartefter, däribland en skiva/plåt som innan uttaget som du skrev. Funderade även på om man skulle sätta ett uttag enligt bild på kabeln från taket, ansluta kontakterna från fläkt och filter och i bästa fall få upp det i hålet så att det ligger i taket, sedan kan man ju ganska enkelt sätta en plåt för eller får man inte ha en sådan lösning dolt på det viset?
Hur är det förresten med träreglarna, 45x45, som luften passerar, är det ok? Bör de behandlas på något sätt? Hade eventuellt tänkt måla dem för att de ska synas mindre genom gallret.
 
  • Tvåvägs jordat grenuttag, svart och blått, produktdetaljer, artikelnummer, prisangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IFB skrev:
Tack för svar!
Började med detta igår kväll så olika alternativ dyker upp i huvudet vartefter, däribland en skiva/plåt som innan uttaget som du skrev. Funderade även på om man skulle sätta ett uttag enligt bild på kabeln från taket, ansluta kontakterna från fläkt och filter och i bästa fall få upp det i hålet så att det ligger i taket, sedan kan man ju ganska enkelt sätta en plåt för eller får man inte ha en sådan lösning dolt på det viset?
Hur är det förresten med träreglarna, 45x45, som luften passerar, är det ok? Bör de behandlas på något sätt? Hade eventuellt tänkt måla dem för att de ska synas mindre genom gallret.
A avh67f skrev:
Och så ska det vara åtkomligt för inspektion och servicevänligt. Tycker det inte uppfyller något av detta som det är placerat nu.
Med reservation för att jag inte förstår hur det kommer se ut.
Ok, menar du då själva fläkten eller elinstallationen?
 
S
I IFB skrev:
Tack för svar!
Började med detta igår kväll så olika alternativ dyker upp i huvudet vartefter, däribland en skiva/plåt som innan uttaget som du skrev. Funderade även på om man skulle sätta ett uttag enligt bild på kabeln från taket, ansluta kontakterna från fläkt och filter och i bästa fall få upp det i hålet så att det ligger i taket, sedan kan man ju ganska enkelt sätta en plåt för eller får man inte ha en sådan lösning dolt på det viset?
Hur är det förresten med träreglarna, 45x45, som luften passerar, är det ok? Bör de behandlas på något sätt? Hade eventuellt tänkt måla dem för att de ska synas mindre genom gallret.
Fläkten leder ut luften i ett rör, de är inga öppna hål där de bara passerar. Du har tänkt galet.
 
S SvanteC skrev:
Fläkten leder ut luften i ett rör, de är inga öppna hål där de bara passerar. Du har tänkt galet.
Det är mycket möjligt att jag har gjort, men menar du att det är galet tänkt även när det ska vara kolfilter eller plasmafilter och inte varianten där luften leds utomhus?
 
S
I IFB skrev:
Det är mycket möjligt att jag har gjort, men menar du att det är galet tänkt även när det ska vara kolfilter eller plasmafilter och inte varianten där luften leds utomhus?
Jaha =) Trodde du skulle ha filter + att leda ut luften, jag får be om ursäkt.

IP-klassade uttag är bara klassade när de inte är inkopplade, så de fungerar inte heller.
 
Jag är också lite skeptisk till den där konstruktionen. Utblåset från fläkten bör väl vara inbyggt i skorstenen eller filtret? Varför vill du leda upp luften i upphängningsanordningen?
Om du trots allt ska leda luften dit så ska den gå i en tät kanal fram till gallret.

Hur ser monteringsanvisningen för fläkten ut?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jaha =) Trodde du skulle ha filter + att leda ut luften, jag får be om ursäkt.

IP-klassade uttag är bara klassade när de inte är inkopplade, så de fungerar inte heller.
Ingen fara!
Vad gäller uttaget så var det inte IP-klassningen i sig jag var ute efter utan den praktiska lösningen för att få bort kontakten från utrymmet där matoset passerar men det kanske inte är tillåtet eller lämpligt med stickkontakt och grenuttag dolt och inbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.