Byggahus.se
Vår fastighetsförening har fått ett åläggande från kommunen att åtgärda en olägenhet som en fastighetsägare upplever trots att det var samfälligheten som först fick klagomålet.

Fastighetsföreningen har dessutom överklagat beslutet till Länsstyrelsen.
Fastighetsföreningen utger sig vara den som är ansvarig.
Vi tycker det är konstigt eftersom olägenheten gäller något på gemensamhetsanläggningen.

Behöver jag kontakta Länsstyrelsen och klargöra detta?
 
Claes Sörmland
Jag tror vi får reda ut vad det handlar om för att svara på denna:

1. Vad är "fastighetsföreningen" för något?

2. Vem förvaltar gemensamhetsanläggningen? En separat samfällighetsförening, den du kallar för "samfälligheten"?

3. Det är inte så att "fastighetsföreningen" äger fastigheten som olägenheten finns på? D v s att kommunen har ställt ut föreläggandet (jag antar att det är detta du menar med "åläggande") på fastighetsägaren "fastighetsföreningen" som man har hittat i fastighetsregistret?

Bara den berörs av ett föreläggande som kommunen har ställt ut föreläggandet på. Föreläggandet ger inte "fastighetsföreningen" någon som helst rätt att ge sig in och vidta åtgärder på gemensamhetsanläggningen. Allt de kan göra är att vädja till den samfällighetsförenings styrelse som förvaltar gemensamhetsanläggningen om de vill få till en ändring av gemensamhetsanläggningen.

Samfällighetsföreningen behöver inte bry sig förrän kommunen utfärdar ett föreläggande med den som adressat. Det finns ingen anledning att kontakta länsstyrelsen om samfällighetsföreningen inte är föremål för föreläggandet - det är mellan "fastighetsföreningen" och kommunen. Däremot borde ju "fastighetsföreningen" inge den informationen till länsstyrelsen som en del av överklagandet, att kommunen har riktat sitt föreläggande mot fel part.

Om de nu har det?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror vi får reda ut vad det handlar om för att svara på denna:

1. Vad är "fastighetsföreningen"? Är det en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning? (Om inte är vem förvaltar gemensamhetsanläggningen? En separat samfällighetsförening, den du kallar för "samfälligheten"?)

2. Det är inte så att "fastighetsföreningen" äger fastigheten som olägenheten finns på? D v s att kommunen har ställt ut föreläggandet (jag antar att det är detta du menar med "åläggande") på fastighetsägaren "fastighetsföreningen" som man har hittat i fastighetsregistret?
Tack för svar!
1. Fastighetsföreningen är en ideell förening som förvaltar grönområdet omkring. Det är en samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggningen.

2. Så kanske det är... det stämmer ju som du säger att fastighetsföreningen äger marken som gemensamhetsanläggningen ligger på, men förvaltningen är ju överlåten till samfällighetsföreningen. Är inte samfällighetsföreningen ansvarig då?
(Föreläggande heter det ju, rätt.)
 
Claes Sörmland
Ok, då förstår vi i alla fall varför kommunen (byggnadsnämnden/miljönämnden) har ställt ut föreläggandet mot just fastighetsföreningen. Det är nog det absolut vanligaste att kommunens medarbetare tar det med fastighetsägaren för de vet inte bättre eller det är enklast så för dem.

Sen får fastighetsägaren kontakta samfällighetsföreningens styrelse och vädja att åtgärd vidtas där.

Om jag satt i styrelsen för fastighetsföreningen så skulle jag överklaga med hänvisning till att föreningen inte har rådighet över marken eftersom den förvaltas som en gemensamhetsanläggning och därmed kan föreningen inte genomföra föreläggandet. Om detta är korrekt i alla delar så borde länsstyrelsen upphäva föreläggandet. Sen får kommunen försöka igen och denna gång rikta föreläggandet mot samfällighetsföreningen som förvaltar gemensamhetsanläggningen. Processen tar något år eller så.

Samfällighetsföreningen har således ingen skyldighet att genomföra en åtgärd som kommunen i ett föreläggandet har riktat mot en helt annan part - fastighetsföreningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för ett bra svar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska man vara lite akademisk kan man hävda att samfällighetsföreningen enligt 3 kap. 1 § jordabalken ("Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.") borde visa skälig hänsyn till fastighetsägaren vid förvaltningen av gemensamhetsanläggningen och därmed följa kommunens föreläggande.

Denna lagreglering omfattar samfällighetsföreningen eftersom gemensamhetsanläggningen formellt är del av de delägarfastigheter för vilken den har inrättats i form av fastighetstillbehör (alltså del av fast egendom). Men att en fastighetsägare som har fått ett föreläggande utställt på sig och som hindras att genomföra föreläggandets åtgärd av en samfällighetsförening sen ska lyckas vinna en skadeståndsmål mot samfällighetsföreningen med detta som grund känns väl osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.