Byggahus.se
Hoester Hoester skrev:
I objektsbeskrivningen stod lite luddigt "Elen genomgången 2021" men vi fick skriftlig info från mäklaren under budgivningen där det ordagrant stod "All el i huset inklusive gäststugan är genomgången och godkänd av xxx AB",
Skrivningen från mäklaren är rätt tydlig. Frågan är bara om det kommer ifrån säljaren, eller är något som mäklaren har hittat på själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack jag läser mycket väl innan jag skriver.
Du verkar dock inte läsa lika bra.
Jag är väl medveten om att man skriver genomgången el. Om du hade läst lite bättre så ifrågasätter jag vad genomgången Så läs lite bättre nästa gång.
Firman har inte fått något uppdrag som heter genomgång av el. Men om firman haft en elektriker på plats som fixar någonting, sem ber man elektrikern kan du kolla över elen bara lite snabbt. Elektrikern gör det.
Elektrikern kommer skriva 1h extra bara. Ingenting mer. Men han har gjort en genomgång. Alltså den berörda elfirman har kollat över elen. Alltså säljaren ljuger inte helt.
Här har du en viktig sak som du missar. vad innebär en genomgång? Du nämner själv okulär genomgång. Där har du alltså en variant av genomgång.

Sen missar du eftersom du inte läst ordentligt. Troligtvis har elen inget ekonomiskt värde längre. knappt teknisk värde. Vad det innebär det är att det finns ingenting att driva. oavsett om människan ljuger eller inte.

Släpp mäklaren. Egentligen har du som köpare inget med mäklaren att höra.
Varför skulle mäklaren bara ersätta dig för att du kommer instormandes? Mäklaren kommer självklart inte betala något innan mäklare nämnden har gjort sin bedömning.
Men du menar att du ska idga utpressning mot mäklaren som ska säga till säljaren att betala massa tusenlappar. Historien saknar ett par fallgropar. Tänk om inte mäklaren inte gillar att bli utpressad? Hur gör du då?
Vad om säljaren inte vill betala?

Det är dumt att oigenomtänkta råd.

En hemlis men tygkablar är väldigt gammalt. Det har med god marginal slutat användas.
Jäkla rappakalja. Vadå firma, som har elektriker...
Jag har bara hört talas om en firma i Tråden, alltså elfirman. Det fanns mug veterligen ingen ytterligare firma, som skulle kunnat be ekfirman att kontrollera/gå igenom/besiktiga elen.
Den enda firman som omtalats har nekat till att ha kollat på anläggningen överhuvudtaget.
Så vem menar du, har kontollerat/godkännt anläggningen?
 
A AG A skrev:
Jäkla rappakalja. Vadå firma, som har elektriker...
Jag har bara hört talas om en firma i Tråden, alltså elfirman. Det fanns mug veterligen ingen ytterligare firma, som skulle kunnat be ekfirman att kontrollera/gå igenom/besiktiga elen.
Den enda firman som omtalats har nekat till att ha kollat på anläggningen överhuvudtaget.
Så vem menar du, har kontollerat/godkännt anläggningen?
Förlåt jag trodde det var självklart att jag pratade om samma elfirma som är omnämnd i infon från dokumentet. från mäklaren som informerar om att elen är genomgången. Tydligen var jag inte tillräckligt tydlig.
Du får läsa det jag skriver det står precis vad jag menar.
Du verkar inte förstå att en sak som diskuterats är vad genomgången betyder.
K
 
  • Gilla
PontusLi
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så var det OK med blandning av jordat och ojordat i köken förr, det hade med avstånd att göra bland annat (det var så i mina föräldrars nyproduktion i alla fall). Så vilket rum det handlar om när det gäller den frågan vore intressant att veta.
Det är aldrig ok med jordade uttag som saknar jordledare.
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 2 till
  • Laddar…
Genomgången el betyder inte utbytta elledningar. Optisk besiktning och kontroll att jordfelsbrytare och jordade uttag är säkert fungerande. Det ska också finnas ett protokoll, finns inte detta är genomgången inte utförd.
 
Claes Sörmland
Elektriker utfärdar sällan några dokument som är benämnda "protokoll". De undersöker och fixar i elanläggningen och skickar fakturor.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Den som köper ett hus blir anläggningsägare och då ansvarig för att elinstallationerna är okej. Det minsta man själv kan göra är att med ögonen kolla om något med elen ser suspekt och konstigt ut. Dåligt utförda kabeldragningar och dylikt. Att sedan kolla att skyddsjorden i uttag fungerar kräver en uttagsprovare som kostar ett par hundra, men man måste också kunna använda den på korrekt sätt. Jag har ofta med mig en sådan till vänner som nyss har köpt lägenhet/hus och i vissa fall hittat jordade uttag utan skyddsjord. Hänvisar sedan till elinstallatör då jag på grund av ålder inte arbetar längre
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lat skrev:
Det är aldrig ok med jordade uttag som saknar jordledare.
Nja, det var speciella regler för kök en gång i tiden. Föräldrarnas hus hade (har fortfarande) jordat i spis/diskbänks delen, men inte i matdelen. Jag är rätt säker att det hade med avstånd att göra.

Edit: eller så har det att göra med att det finns en rumsdelande arbetsbänk utan eluttag?
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det var speciella regler för kök en gång i tiden. Föräldrarnas hus hade (har fortfarande) jordat i spis/diskbänks delen, men inte i matdelen. Jag är rätt säker att det hade med avstånd att göra.

Edit: eller så har det att göra med att det finns en rumsdelande arbetsbänk utan eluttag?
Alldeles riktigt att det var tillåtet med jordade uttag kring diskbänken men ojordade kring matplatsen, men de ojordade ska ha vägguttag utan skyddsjord och inte se ut som att de är jordade.
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Hoester Hoester skrev:
Tack för svar!
I objektsbeskrivningen stod lite luddigt "Elen genomgången 2021" men vi fick skriftlig info från mäklaren under budgivningen där det ordagrant stod "All el i huset inklusive gäststugan är genomgången och godkänd av xxx AB", en lokal elfirma med gott rykte.

Vi är och var fullt medvetna om att elen inte var nydragen, och det är inte det vi försöker få ersättning för. Det vi noterat är rena säkerhetsbrister som enligt den aktuella elfirman aldrig skulle ha lämnats oåtgärdade med betyget "godkänt".
Det finns inget sådant intyg som elfirman kan skriva att den gamla installationen är "godkänd" .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Genomgången el betyder inte utbytta elledningar. Optisk besiktning och kontroll att jordfelsbrytare och jordade uttag är säkert fungerande. Det ska också finnas ett protokoll, finns inte detta är genomgången inte utförd.
Ska du börja få protokoll, då är det ingen enkel genomgång man gör. Då börjar ta lite tid. Så generellt får du inga protokoll. Inte utan en rejäl faktura.
 
Tänkte vinkla in tråden lite på bad frågeställningen egentligen handlar om. undersökningsplikten. Normalt sätt är den väldigt långt gående. El ställer ganska höga på besiktningen. Man kan komma undan besiktningen av vissa områden om säljaren lämnar en tydlig bekräftelse på vad som gjorts. Den brukar vara ganska krävande. Att bara skriva badrummet nyrenoverat är inte tillräckligt Däremot om man skriver att badrummet renoverades 2023-01-02 av firman Nisses badrum Då börjar det bli tydligt.
Då har vi ts fall. Här finns det en rapport bad som gjorts. Om man hade skrivit samtliga uttag utbytta och nya uttag samt tsk spottar i köket av nisses el 2022-12-31. Då har du det väldigt tydligt. Men att skriva elen utbytt i köket så är det inte speciellt tydligt.
Ts, där har man sagt att elen i huset är genomgången och godkänd.
Frågan är då, är det en tillräckligt tydlig utfästelse för att minska sin undersökningsplikt. Det har inte så mycket huruvida elfirman gjort en genomgång. Utan om utfästelsen är tillräcklig för att inte behöva kontrollera elen. Det innebär att man har uppfyllt sina krav på undersökning. Man kan då dra detta till tingsrätten. Då måste man kunna visa på att utfästelsen var tillräcklig. Egentligen finner jag det inte intressant om elfirman har gjort något eller inte. Eftersom man behöver inte ringa och kontrollera om säljarens utfästelse stämmer.

Den springande punkten är alltså hur långt räcker ordet genomgången?
Säljaren kommer säkert säga att det var en snabb okulär genomgång. Deras elektriker gjorde det samtidigt som han bytte uttag.

Om vi nu konstaterat att det är ett dolt fel.
Då kommer man snabbt fram till att man ska inte tjäna på på åtgärden. Men naturligtvis inte förlora på det. Det finns dock en avskrivning. Även om. jag dock kan tänka mig att det blir jordat eftersom det är standard idag och jfb. Men det finns fortfarande en avskrivning. 30-50 år är det dags att byta ut. Så en elanläggning från början på 70 talet kommer säkerligen dömas ut. Här har vi en anläggning med tygkablar från 30 talet. Den har inget värde alls. Det innebär att man inte får någon ersättning. Då kan det mycket väl bli så att man inte vann helt så man får ta sina egna kostnader. Då står man där med en elanläggning med behov av kärlek i ena handen. i andra handen hänger advokatens faktura på uppåt 100' En stor del av kostnaden för att åtgärda elen.
 
Hoester Hoester skrev:
Men frågan är om begreppet "genomgången och godkänd" har någon sorts juridisk bäring här? Vad kan man förvänta sig som köpare av ett sådant begrepp? Något man kan kräva ersättning för av eller bara att bita i det sura äpplet och inse att vi till nästa köp ska efterfråga mer dokumentation innan vi köper?
Begreppet i säg har en juridisk bäring och i detta fallet har säljaren inte uppgett korrekta uppgifter. Men i detta fallet så gör det tyvärr ingen skillnad. Själva uttalandet i säg hade troligen inte gjort någon skillnad på priset vid försäljningen 2023 och att åtgärda det som ni hittat är felaktig med att byta från jordat uttag till ojordat är inte någon större kostnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hoester Hoester skrev:
Tack för alla svar! Verkar inte solklart med ett så vagt begrepp. Att gamla trådar kan vara godkända vid en kontroll förstår jag fullt ut, jag kanske fokuserade för mycket på just det.

Största problemet för oss är egentligen själva genomgången och säkerheten. Enligt utförande firma så ingår det i deras arbetsbeskrivning att kolla alla uttag, alla dosor, centralen etc.

Vi har själva upptäckt att det sitter jordade uttag som saknar skyddsjord men där ett(!) Av uttagen i det aktuella rummet (litet sovrum) har skyddsjord. Därtill skarming med eltejp bakom ett annat uttag. För mig är det osannolikt att man skulle missa det vid en genomgång. Man börjar ju fundera på vilka andra brister som kan finnas?

Att elen inom överskådlig framtid säkert mår bra av att bytas är ok, men vi vill inte ha ett farligt elsystem.

Hur som helst: Vi har kontaktat mäklaren och väntar på återkoppling från säljaren. Återkommer därefter så ser vi hur det slutar!
När de skriver att elen är genomgången och godkänd av elfirma, så uppfattar även jag att elen är i bra skick.
Men som du som exempel skriver att jordade uttag inte är jordade och skarvningar med eltejp. Det känns inte okay.
Mitt tips är att ta upp frågan med en jurist.
Dra om elen i ett hus kostar en slant.
 
TEkman TEkman skrev:
Begreppet i säg har en juridisk bäring och i detta fallet har säljaren inte uppgett korrekta uppgifter. Men i detta fallet så gör det tyvärr ingen skillnad. Själva uttalandet i säg hade troligen inte gjort någon skillnad på priset vid försäljningen 2023 och att åtgärda det som ni hittat är felaktig med att byta från jordat uttag till ojordat är inte någon större kostnad.
Du säger att begreppet genomgången har en tillräcklig juridisk bärighet. Hur tänker du då?
Jag är nyfiken. Eftersom jag själv inte tycker det. Av den enkla anledningen att genomgången kan betyda så mycket.
all el i köket är utbytt X datum av firma X Det är däremot mycket tydligare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.