Byggahus.se
Hej!

Skulle behöva mäta energiförbrukningen på enklaste möjliga vis av en VVB.
Eftersom effekten är känd behöver jag bara veta hur länge den kört.
Det ligger en Raspberry nån meter ifrån varmvattenberedaren idag, och jag funderar på om inte den ska kunna göra lite nytta.

Fotodiod mot indikeringslampa på varmvattenberedaren? Finns ingen lampa på denna...
Rulla en bit tråd runt fasen, likrikta, detektera med Pi:n?
Idéer?
 
Behöver du kunna läsa av på distans, se kurvor/statistik etc? Annars är nog enklaste lösningen en simpel elmätare
 
Personligen hade jag köpt en Shelly och satt i uttaget.
Den kan du läsa av direkt via app eller webb. Vill du göra det mer avancerat är det snabbt fixat att sätta upp en MQTT-broker i din Raspberry Pi och låta Shellyn skicka ut telemetri dit.

Är det tillfälligt eller något du skall ha på längre sikt?
 
Jag har 4 varmvattenberedare som jag vill mäta energiförbrukningen för individuellt. Jag har flera modbusuppkopplade elmätare för diverse apparater redan, inklusive en som mäter totala förbrukningen för varmvatten, men de kostar 1400 kr/st. Varmvattenberedarna är fast inkopplade på 400V, så jag kommer inte undan med enklare Shelly-grejer utan det skulle kosta 5600 kr för att mäta dessa 4 individuellt - helt otänkbart.

Det är väl...en temporär-permament lösning jag är ute efter. Sitter uppe tills jag tar ner den :)
 
S stugan_i_skogen skrev:
Fotodiod mot indikeringslampa på varmvattenberedaren?
Tack för tipset! Det måste jag fixa! Jag har redan en pi i tvättstugan som läser av elmätaren, så det är ju bara att koppla in i samma. (y) Men, en "allmän fråga till allmänheten": Var och vilken fotodiod/motstånd ska man köpa? Till elmätaren klippte jag av en från en gammal IKEA-mätare som jag redan hade så jag behövde aldrig fundera på vilken typ jag skulle köpa.
 

Inspiration!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
wildeside
S stugan_i_skogen skrev:
[media]
Inspiration!
:crysmile: Elsäkerhetsverket skulle bli imponerade om dom så en sån anläggning i Sverige.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.