Byggahus.se
Har du avtalat med tandläkaren att denna ska boka in en tid när det är dags för kontroll och sända den till dig på ett visst sett är det din skyldighet att läsa den posten. Helt säkert att detta är nått som står i nått av alla de finstilta som ingen läser när man säger ja till en tjänst.
Just i fallet sotning har du ju haft dem där en gång förut och då visste du att de skulle komma. När du betalade den räkningen fanns det säkert något som hänvisade till hur det skulle funka nästa gång.
Troligen finns även denna information hur detta funkar med sotning med när man anmäler eldstad första gången. Tar man över hus med eldstad är det nog något man har skyldighet att läsa på om. Men i det fallet kan det vara mer tveksam.

Själv skulle jag bli överlycklig om de kunde sända mer av detta elektroniskt då vi har missat både tank tömning och sotning på lantställe då de bara lagt lappar i lådorna. Och sker detta en period man inte är där så missas detta lätt.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Snälla LÄS. Obligatoriskt om man VILL kunna elda.
Elda kan man ändå, även om det inte är ok.
 
B Backspegel skrev:
Frågan är alltså inte om jag måste betala för sotning (eller intyga att jag sotar själv), det förstår jag att jag behöver. Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det. För mig är det inte självklart. Om tandläkaren skickar ut en bokning och jag inte dyker upp för jag missat brevet kommer de knappast kunna debitera mig för tiden. Är det skillnad här? De flesta verkar tycka det konstigt nog, men det blandas ihop med om jag måste betala för sotning alls.
Region Sthlm tar 400 kr vid uteblivet besök... Om regionen skickar kallelser elektroniskt har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan en offentligrättslig avgift tas ut av ett privat företag?
En bra fråga. Eftersom det uppenbarligen är praxis i sammanhanget antar jag att det är så.
Å andra sidan kan ju sotaren bara skicka kravet vidare till kommunen som i så fall får hantera det själva.

Något att beakta i sammanhanget är också att tvingande offentligrättsliga avgifter kan utsökas utan föregående prövning.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är också vanligt att kommunen upphandlat sotning från mer än ett företag och då blir det uppenbart att man inte kan göra så här utan avtal med den specifika kunden.
Kan du ge exempel på någon eller några kommuner som har upphandlat sotning på en specifik adress från fler än ett företag? Jag känner då inte till något sådant exempel och förstår inte hur det skulle vara förenligt med LUK.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M MichaelOberg skrev:
Elda kan man ändå, även om det inte är ok.
Ja, men som tidigare berörts, ev brandförsäkring kan vara satt ur spel då
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan en offentligrättslig avgift tas ut av ett privat företag?
Mjae. Det är kommunen som beslutar om avgiften, men eftersom tjänsten är upphandlad enligt lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner så blir det så att ersättningen kommer från tredje man.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
BeaumontX BeaumontX skrev:
Mjae. Det är kommunen som beslutar om avgiften, men eftersom tjänsten är upphandlad enligt lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner så blir det så att ersättningen kommer från tredje man.
Men hur ser den juridiska "kedjan" ut? Kan "ersättningen" verkligen vara offentligrättslig avgift? Den ställer ut fakturan är ju otvetydigt ett privat företag?
 
C
B Backspegel skrev:
Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det. För mig är det inte självklart.
Strikt talat följer ju avbokningsavgiften av att du tackade nej / avbokade.
Hade du släppt in dem så de fick dra sina viskor hade det ju inte kostat extra.
Hade ingen varit hemma är det ett lite annat förfarande, åtminstone vad gäller Leksands kommun som jag länkade till ovan.
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men hur ser den juridiska "kedjan" ut? Kan "ersättningen" verkligen vara offentligrättslig avgift? Den ställer ut fakturan är ju otvetydigt ett privat företag?
Jag vet bara att när sotaren är ute på kommunens uppdrag så utför hen ett myndighetsuppdrag. Så det går inte att rakt av säga att fakturan kommer från ett privat företag tror jag.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/allmannyttiga-tjanster/
 
TRJBerg
R RoAd skrev:
Jag vet bara att när sotaren är ute på kommunens uppdrag så utför hen ett myndighetsuppdrag. Så det går inte att rakt av säga att fakturan kommer från ett privat företag tror jag.

[länk]
Där låter det ju rätt klart. Fast en hänvisning till lagparagraf hade varit intressant.
 
B Backspegel skrev:
Frågan är alltså inte om jag måste betala för sotning (eller intyga att jag sotar själv), det förstår jag att jag behöver. Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det. För mig är det inte självklart. Om tandläkaren skickar ut en bokning och jag inte dyker upp för jag missat brevet kommer de knappast kunna debitera mig för tiden. Är det skillnad här? De flesta verkar tycka det konstigt nog, men det blandas ihop med om jag måste betala för sotning alls.
Tyvärr är det så. Det är precis likadant med slamtömning. Du behöver inte vara hemma när det ska sotas, eller slamtömmas heller för den delen.
Du måste bara ha ställt iordning, så det är lätt att komma åt för sotaren.
Hur kom det sig att du sa nej, om du ändå var hemma? Sotaren brukar vänta på att man plockar fram stegen. Ofta hjälper han även till att ta fram och ställa upp den.
Men prova att ringa till sotaren och berätta att du tyvärr inte sett att han skulle komma. Med lite tur, så är han förstående och stryker fodran.
 
  • Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men hur ser den juridiska "kedjan" ut? Kan "ersättningen" verkligen vara offentligrättslig avgift? Den ställer ut fakturan är ju otvetydigt ett privat företag?
Jag förstår inte riktigt frågan. Du kan se sotning som myndighetsutövning som kommunen utför enligt LSO (länk har postats tidigare i tråden). En kommun kan välja att utföra tjänsten själv eller upphandla den. Nu är det inte så många kommuner som tycker det är så kul att hålla på med sotning själv, så man väljer att handla upp tjänsten. Så "avtalet" som talas om i tråden är mellan kommunen och företaget som utför sotningen. Däremot ger upphandlingsformen företaget både rätten att utföra tjänsten på kommunens vägnar och att fakturera fastighetsägaren direkt, i stället för att företaget ska fakturera kommunen och kommunen sedan fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Kan du ge exempel på någon eller några kommuner som har upphandlat sotning på en specifik adress från fler än ett företag? Jag känner då inte till något sådant exempel och förstår inte hur det skulle vara förenligt med LUK.
Det är så i min kommun, jag kan inte säga mer än så.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Du kan se sotning som myndighetsutövning som kommunen utför enligt LSO (länk har postats tidigare i tråden). En kommun kan välja att utföra tjänsten själv eller upphandla den. Nu är det inte så många kommuner som tycker det är så kul att hålla på med sotning själv, så man väljer att handla upp tjänsten. Så "avtalet" som talas om i tråden är mellan kommunen och företaget som utför sotningen. Däremot ger upphandlingsformen företaget både rätten att utföra tjänsten på kommunens vägnar och att fakturera fastighetsägaren direkt, i stället för att företaget ska fakturera kommunen och kommunen sedan fastighetsägaren.
Om det är myndighetsutövning, kan jag begära ut allas fakturor från sotaren? Det är offentliga handlingar i så fall.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.