Byggahus.se
Hej, har ett badrum med ca 20 år på nacken som jag börjar fundera lite på livslängden för (rollat tätskikt på kartonggips och träbjälklag). Har funderat lite löst på att sätta in duschkabin för att skjuta på renovering ett tag till och slippa oro.

Såg nu att Orbital systems kommit med ett system för eftermontering https://orbital-systems.com/sv/retr...xfmqYqwO5xuICpXBKkGvypY8axLvnxOcaAphBEALw_wcB, skulle det kunna vara något tror ni?

Ganska dyrt (65000 med installation inklusive dörrar) men 10 år garanti + filter, så i jämförelse med att inte renovera badrum på den tiden och minskade kostnader för varmvatten kan ju kalkylen vara ganska bra.


Det jag tvekar mest över är hur bra efterinstallationen håller fukten borta från det underliggande tätskiktet (om man duschar mot den gamla väggen och vattnet rinner ner under bottenplatten är det ju fortfarande det gamla tätskiktet som måste hålla). Besparingen minskas också av att jag har markvärme för varmvattnet, men med stigande elpriser så....
 
  • Gilla
Ryttarnn
  • Laddar…
Vad kostar en vanlig duschkabin? Känns ju som att du kan spola igenom en herrejävlars mängd kubikmeter innan det är återbetalt. Och en vanlig duschkabin innehåller ju inte så många grejer som kan gå sönder jämfört med någonting som har filter (och kanske pumpar?).

Hur fungerar det här systemet vid strömavbrott eller andra trista situationer? Kan man fortfarande spola/hälla vatten i golvbrunnen i duschen?
 
B
Tråden är ju rätt gammal, men nej, det lönar sig inte med denna typ av återvinning. Möjligtvis kan man räkna hem det på ett offentligt badhus...
 
B BSOD skrev:
Tråden är ju rätt gammal, men nej, det lönar sig inte med denna typ av återvinning. Möjligtvis kan man räkna hem det på ett offentligt badhus...
Kalkyl eller killgissning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.