Byggahus.se
Hej, jag tittar i olika butiker som säljer jord tex dressjord och planteringsjord och undrar om det är någon skillnad på fabrikat och kvalitet? Det är 40 liter och pallar hit och dit, olika fabrikat, erbjudanden till höger och vänster- svårt att som konsument göra ett klokt val.

Det verkar också finnas rosgödsel, kogödsel, rhododendronjord med mera med mera! Puh!

Mvh
Nybörjaren
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

B bo-ca skrev:
Hej, jag tittar i olika butiker som säljer jord tex dressjord och planteringsjord och undrar om det är någon skillnad på fabrikat och kvalitet? Det är 40 liter och pallar hit och dit, olika fabrikat, erbjudanden till höger och vänster- svårt att som konsument göra ett klokt val.

Det verkar också finnas rosgödsel, kogödsel, rhododendronjord med mera med mera! Puh!

Mvh
Nybörjaren
Jag vet inte. Men jag hade inte använt dressjord som plantering. Dressjord verkar innehålla ganska mycket sand och är nog inte särskilt näringsrik. Använd dressjord för att dressa. Planteringsjord gör sig nog inte så bra för dress heller. Kanske blir för "tung" för gräset.

Det står på säckarna vad de är till för. Följ det. Skillnad på fabrikat? Jag tror det men personligen spenderar jag inte extra pengar på bättre fabrikat när det gäller dressjord. Jag köpte för 30 kr per 40 liter när jag köpte i år. Tror inte du vinner mycket på att köpa "bättre" jord, särskilt inte om du ändå gödslar.

Vissa växter kräver viss typ av jord. Ofta är det sånt som kalkhalt, pH och liknande som skiljer. Det kan nog göra rätt stor skillnad för växter som kräver viss typ av jord så följ det.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte. Men jag hade inte använt dressjord som plantering. Dressjord verkar innehålla ganska mycket sand och är nog inte särskilt näringsrik. Använd dressjord för att dressa. Planteringsjord gör sig nog inte så bra för dress heller. Kanske blir för "tung" för gräset.

Det står på säckarna vad de är till för. Följ det. Skillnad på fabrikat? Jag tror det men personligen spenderar jag inte extra pengar på bättre fabrikat när det gäller dressjord. Jag köpte för 30 kr per 40 liter när jag köpte i år. Tror inte du vinner mycket på att köpa "bättre" jord, särskilt inte om du ändå gödslar.

Vissa växter kräver viss typ av jord. Ofta är det sånt som kalkhalt, pH och liknande som skiljer. Det kan nog göra rätt stor skillnad för växter som kräver viss typ av jord så följ det.
Hej och tack för svar Farsta! Jag läser på påsarna men det känns som en snårig djungel.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Kogödsel tex kan vara lite lurigt då det inte alls behöver innehålla just det. Köpte sist just kogödsel på Jem o fix för det var bra innehåll och hyfsat pris.

Ett tips är att komma igång med en kompost i trådgården om du inte redan har det.

Billigare jord är ofta utblandad med annat tex torv.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Om du ska ha dressjord så skulle jag köpa det billigaste. Min erfarenhet är att gräset växer bra i billig jord.

Annars brukar jag köpa den dyraste jorden till tomatsådd mm. Jorden är mycket viktig om det ska växa bra. Sista tiden har jag använt Hasselfors P-jord. Endast jord utan naturgödsel till tomat och chili för att undvika pyralider.

Blåbär, azalea, rhodedendron, magnolia vill ha sur jord så då fungerar inte vad som helst.

Sedan så är det lite bluff med olika jordar hit och dit. Dom flesta växter trivs i samma jord och vill ha samma näringsämnen.

Den billigaste jorden innehåller enbart torv och näring.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Nästan all jord man köper på säck är Torv med olika uppsättning gödsel och eventuell kalk.
Så egentligen borde det kanske mer kallas "torvkompost" än jord.

Barkmull är ett alternativ, som åtminstone påstås ska ta längre tid på sig att brytas ner än torven och att du därmed har mullämnena kvar i jorden längre.
 
  • Gilla
Berndtan och 10 till
  • Laddar…
Ja är en djungel av olika produkter med överlappande och likvärdiga användningsområden, där många troligtvis är helt onödiga...samt många åsikter om vad som är rätt så klart :D

Vi sår frön i såjord då den har bra struktur för syftet och är näringsfattig. Även bra till kaktusar.

Blomjord, planteringsjord, urnjord osv är typ likvärdiga och det kör vi i krukor. Finns massa specialjordar för olika växter men jag tror det mestadels är helt onödigt. Viss torvfri planteringsjord verkar vara bra nog för att köra i krukor.

Den stora majoriteten av alla våra växter sitter i trädgårdsjorden. Vi odlar efter principen "mata inte växterna, mata jorden så kommer den mata växterna åt dig". Då går det åt mängder av organiskt material för jordförbättring. Kompost från köket och trädgården står för en del av det. Kogödsel, barkmull, torvfri jord är produkter med samma användningsområde. Jag brukade köpa mängder av barkmull för jag föreställer mig att det är en miljövänlig restprodukt. Nu hämtar vi istället hästgödsel från en ridskola, 500kg åt gången för en symbolisk summa. Men det är en risk för man kan få in pyralid och ogräsfrön med skiten, så man får hitta en källa som man litar på.

Skulle jag behöva fylla på med jord i trädgården så skulle jag använt ordentlig anläggningsjord, då den innehåller mineraljord som inte komposteras bort och försvinner på några år.
 
  • Gilla
bo-ca och 1 till
  • Laddar…
Dressjord ska man inte odla sådant man äter i har jag fått höra på lokala jordcentralen. Frågade dock inte varför....
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
G
B bo-ca skrev:
Hej, jag tittar i olika butiker som säljer jord tex dressjord och planteringsjord och undrar om det är någon skillnad på fabrikat och kvalitet? Det är 40 liter och pallar hit och dit, olika fabrikat, erbjudanden till höger och vänster- svårt att som konsument göra ett klokt val.

Det verkar också finnas rosgödsel, kogödsel, rhododendronjord med mera med mera! Puh!

Mvh
Nybörjaren
Det är en djungel eftersom tillverkarna av jorden vill att du få känslan av att du inte kan köpa något annat än specialjord till allt.

Det mesta kan man blanda till själv med jord man har på tomten, komplettera med gödsel.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
S Sson85 skrev:
Kogödsel tex kan vara lite lurigt då det inte alls behöver innehålla just det. Köpte sist just kogödsel på Jem o fix för det var bra innehåll och hyfsat pris.

Ett tips är att komma igång med en kompost i trådgården om du inte redan har det.

Billigare jord är ofta utblandad med annat tex torv.
Hej, jag försöker med kompost😅
 
C
@bo-ca: Skall du dressa gräsmattan eller plantera?
Många (inklusive undertecknad) anser att det som kallas dressjord oftast är alldeles för mullrik för att vara ett bra val för att dressa gräsmatta med.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
C cpalm skrev:
@bo-ca: Skall du dressa gräsmattan eller plantera?
Många (inklusive undertecknad) anser att det som kallas dressjord oftast är alldeles för mullrik för att vara ett bra val för att dressa gräsmatta med.
Jag ska både dressa och plantera buskar och växter.

Frågan var mer generell om att 'jord' är en djungel av delvis likvärdiga produkter, fabrikat och väldigt varierande priser. Det är alltså väldigt svårt att vara konsument och välja rätt!

/Konsumenten
 
B bo-ca skrev:
Jag ska både dressa och plantera buskar och växter.

Frågan var mer generell om att 'jord' är en djungel av delvis likvärdiga produkter, fabrikat och väldigt varierande priser. Det är alltså väldigt svårt att vara konsument och välja rätt!

/Konsumenten
Vad är det för jord från början där du ska plantera buskar och träd? Sandjord eller lerjord? Gräv inte en grop som du fyller med enbart påsjord, risk att det blir som en bassäng där vatten samlas. Gräv en grop och blanda ut befintlig jord med lite påsjord eller barkmull. Vad är det för buskar och träd?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Vad är det för jord från början där du ska plantera buskar och träd? Sandjord eller lerjord? Gräv inte en grop som du fyller med enbart påsjord, risk att det blir som en bassäng där vatten samlas. Gräv en grop och blanda ut befintlig jord med lite påsjord eller barkmull. Vad är det för buskar och träd?
Det är lerjord och vi har planterat två häggmisplar och lagt ett par nävar planteringsjord ovanpå.

Vi har också en klängros, klematis och magnolia som behöver näring.

/Nybörjaren
 
B bo-ca skrev:
Det är lerjord och vi har planterat två häggmisplar och lagt ett par nävar planteringsjord ovanpå.

Vi har också en klängros, klematis och magnolia som behöver näring.

/Nybörjaren
Med kompakt lerjord skulle jag blanda befintlig jord med barkmull.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.