Byggahus.se
Hej!
Vi köpte vårt villa (suterräng) för ett år sedan, och nu när jag börjat riva ut en gammal bastu så märker jag att betongen har en spricka i sig. Det är precis ovanför ett större bubbelbadkar som står på övervåningen.

Spricka i en vit vägg, träbjälkar synliga, skuggor, inomhus, detalj av byggnadskonstruktion, möjlig renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarutrymme med synliga träbjälkar, rörledningar och skuggor - möjliga renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken vitmålad betongvägg över träbjälkar och metallstång. Byggnadsstrukturella defekter. Indirekt belysning. Skadad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en sprucken betongvägg med träbjälkar och synliga reparationer. Ojämn och sliten yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är byggt 76, och vi köpte huset genom Svensk fastighetsförmedling där säljaren tagit någon form av besiktningsförsäkring (med en självrisk på 10 000 för vår del, om jag minns rätt).

Tror ni man kan säga att detta är ett dolt fel?

Hur åtgärdar man sådant här?

Jag har lite ångest!
 
Gör ett försök att få det som ett dolt fel. I besiktningsprotokollet står säkert precis hur du ska gå tillväga.
 
  • Gilla
David_St
  • Laddar…
Jag tror det blir svårt att få detta som dolt fel. Det bildas nästan alltid sprickor i betong. Det är rimligt att anta att alla hus med betongbjälklag har någon form av sprickor i betongen. Så det är egentligen inte något fel. Sedan skall felet påverka försäljningspriset för att ni skall få ut något.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Inte ens säkert att det är ett fel. Köpte ni in er i säljarens besiktning eller köpte ni en egen besiktning?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Börja med att ta reda på om det är ett fel. Kanske du kan kontakta en konstruktör kring om du behöver förstärka? Är badrummet nybyggt? Dvs hur länge har det stått ett stort kar där? Det skulle ev vara ett dolt fel.
 
B Byggis1976 skrev:
Börja med att ta reda på om det är ett fel. Kanske du kan kontakta en konstruktör kring om du behöver förstärka? Är badrummet nybyggt? Dvs hur länge har det stått ett stort kar där? Det skulle ev vara ett dolt fel.
Dolt fel sedan 1976?Spara tid och pengar och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar på att sprickan varit där sen huset byggdes.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R
D David_St skrev:
Hej!
Vi köpte vårt villa (suterräng) för ett år sedan, och nu när jag börjat riva ut en gammal bastu så märker jag att betongen har en spricka i sig. Det är precis ovanför ett större bubbelbadkar som står på övervåningen.

[bild][bild][bild][bild]

Huset är byggt 76, och vi köpte huset genom Svensk fastighetsförmedling där säljaren tagit någon form av besiktningsförsäkring (med en självrisk på 10 000 för vår del, om jag minns rätt).

Tror ni man kan säga att detta är ett dolt fel?

Hur åtgärdar man sådant här?

Jag har lite ångest!
Du kan ju vara nöjd med urjackningarna i bjälklaget, dessa ser väldigt fackmannamässigt utförda..
Och med det sagt inte det minsta att oroa sig över..😉
 
  • Haha
  • Gilla
David_St och 2 till
  • Laddar…
Ett badkar rymmer cirka 150 liter, det väger cirka 150kg. Med andra ord blir det en större punktlast om du och din sambo/fru:partner kramas någonstans på övervåningen. Eller ännu värre, tänk dig 3-4 personer som dansar.
Med det sagt, sprickan beror nog inte på badkaret och den är nog gammal. Man får räkna med att betong spricker och vad är egentligen felet? Hade du fått in dina fingrar hade du behövt fundera men det där lilla. Nej.
Dolt fel lör vara uppförsbacke och det tror jag inte alls på.
 
  • Gilla
David_St
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dolt fel sedan 1976?Spara tid och pengar och gå vidare i livet.
Beror på om badrummet är nytt och felkonstruerat och om sprickan beror på vikt av badkar…

Det är nog inte sannolikt. Men om hantverkare skulle förstärkt golvet i ett i så fall nytt badrum?
 
B Byggis1976 skrev:
Beror på om badrummet är nytt och felkonstruerat och om sprickan beror på vikt av badkar…

Det är nog inte sannolikt. Men om hantverkare skulle förstärkt golvet i ett i så fall nytt badrum?
Finns inget som ser nytt ut på bilderna, oavsett inget fel med en spricka.
 
  • Gilla
David_St och 1 till
  • Laddar…
Så länge betongen är korrekt armerad så har lite synliga sprickor inget direkt betydelse. Inte i ett vanligt hus iallafall för marginalerna är enorma........Vore väl skillnad om det vore nå fundament till nå 300 vånings hus........
 
R Rejäl skrev:
Du kan ju vara nöjd med urjackningarna i bjälklaget, dessa ser väldigt fackmannamässigt utförda..
Och med det sagt inte det minsta att oroa sig över..😉
Speciellt med tanke på den höga lasten vid urjackningarna......

Sprucken betongvägg ovanför brun träbjälkar och rostiga stänger, strukturproblem möjligt, närbild, byggnadsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Reglarna man ser är nog inget "bjälklag" som direkt bär nånting på det viset. Det är reglar som nåt undertak varit fäst i möjligen så urkapningarna har nog ingen större betydelse i det här läget.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köpte ni in er i säljarens besiktning eller köpte ni en egen besiktning?
Det stod i första inlägget att mäklaren var sv. fastighetsförmedling. Den "dolda felsförsäkring" som de säljer/förmedlar kallas "varudeklarerat", den skiljer sig en del från vanliga försäkringar.

Den "tillfaller" alltid köparen, men behöver inte köpa in sig. Och det är en kombinerad doldafelförsäkring och ansvarsförsäkring för bes. mannen. Så den täcker både riktiga dolda fel, och sådant som bes. mannen borde ha anmärkt på. Givetvis med en massa sedvanliga friskrivningar som alla försäkringar har.

Men huruvida man köpt in sig blir en ickefråga. Utan frågan faller ned till om detat är ett riktigt fel eller inte. Det bör en bes. man som får granska sprickan kunna avgöra. Ev. bör man låta en byggnadsingenjör titta på sprickan.

OM bjälklaget är korrekt utfört så skall inte ett stort bubbelbadkar vara något problem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.