Byggahus.se
D
Tycker du ska påpeka bristerna för firman och hitta en lösning (att dom fixar). Löser dom inte det så föreslå besiktningsman som DU väljer, förloraren i tvisten står för den kostnaden.

Strular dom så tar du in en besiktningsman helt själv och bestrider fakturan (givet att besiktningsmannen dömer ut arbetet), så får dom välja om dom vill fixa och få betalt och släppa det helt så du kan gå vidare med en tredje firma.

Inte fan ska du betala mer än du gjort om förutsättningarna är som du beskriver, du har beställt ett fint jobb, dom har lovat ett fint jobb, du har fått ett uselt jobb.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Det ser förjäkligt ut, släpljus eller ej. Det där får dom göra om.
 
I ett sådant släpljus kommer du nog alltid se att det är skillnad mellan övrig vägg, och de remsor som är spacklade. Sen att det finns målare som kan göra ett bättre jobb än de du har anlitat är väl en sak. Men att tro att väggen kommer bli helt slät, vit, utan något minsta skvaller om spacklade remsor kan du nog glömma i det släpljuset.
 
I ibrakadabra skrev:
I ett sådant släpljus kommer du nog alltid se att det är skillnad mellan övrig vägg, och de remsor som är spacklade. Sen att det finns målare som kan göra ett bättre jobb än de du har anlitat är väl en sak. Men att tro att väggen kommer bli helt slät, vit, utan något minsta skvaller om spacklade remsor kan du nog glömma i det släpljuset.
Då ska målaren berätta detta istället för att säga "inga problem det fixar vi".
 
  • Gilla
redarn och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då ska målaren berätta detta istället för att säga "inga problem det fixar vi".
sant
 
Oavsett spackelremsor, bredspackling, giraffslipar, eller inte. Så kommer den väggen,vi det ljuset ALLTID se flammig ut. En så pass hög vägg, målad i en väldigt ljus färg, med det extrema släpljuset går inte att få till snyggt.
Det man kan fråga sig, innan man kräver något från målarfirman är. Såg de någonsin det släpljuset innan är när de höll på med arbetet. Gjorde de det, så borde de ha varnat dig för det.
Nästa fråga är hur det "verkliga" resultatet är. Är det ojämt och väldigt flammigt i vanligt ljus?
Frågan är ju hur snyggt det där släpljuset är överhuvudtaget. Jag menar, är det viktigt att väggen är snygg, när ett "fult" släpljus ligger som en rand över väggen.
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Dom borde göra om släpljusväggarna för sådär ska det inte se ut, framförallt när du har påpekat vikten av att få till släpljusväggarna bra. Prata med firman, dom löser det säkert utan extra kostnad för dig,
 
SkruvadVision
Har nu pratat med målaren som var tillmötesgående, han kom ut och kikade under dagen direkt efter mitt samtal (dock inget släpljus den tiden), jag visade även bilderna när släpljuset var som värst och vi är överens om att det ser bedrövligt ut i släpljus.

Tyvärr hade informationen ang. släpljus på denna vägg fallit bort på vägen och målarna som utförde arbetet gjorde en egen bedömning på plats, att det inte bör komma något släpljus från fönsterna. Vilket jag till viss del kan förstå då det är en del träd utanför och släpljuset träffar först den utsatta väggen efter kl. 18 på kvällen, så målarna som varit på plats har inte kunnat se det.

Vi kom överens om att den utsatta väggen ska bredspacklas (inkl. någon slät duk) samt målning på nytt, med grundfärg och 3 strykningar färg. Jag bekostar arbete och material för bredspacklingen medan målaren bekostar ny färg och måleriarbetet.

Jag tycker att det känns som en rimlig överenskommelse och håller nu tummarna för att det blir bättre efter brespacklingen, samtidigt som jag är införstådd med att det alltid kommer synas vissa ojämnheter då det är svårt släpljus i kombination med en stor och utsatt vägg.

Jag återkommer med bilder på resultatet om ungefär 1 vecka, så får även ni se om det gjort någon större skillnad. Stort tack för ert engagemang ❤️
 
  • Gilla
redarn och 9 till
  • Laddar…
SkruvadVision SkruvadVision skrev:
Har nu pratat med målaren som var tillmötesgående, han kom ut och kikade under dagen direkt efter mitt samtal (dock inget släpljus den tiden), jag visade även bilderna när släpljuset var som värst och vi är överens om att det ser bedrövligt ut i släpljus.

Tyvärr hade informationen ang. släpljus på denna vägg fallit bort på vägen och målarna som utförde arbetet gjorde en egen bedömning på plats, att det inte bör komma något släpljus från fönsterna. Vilket jag till viss del kan förstå då det är en del träd utanför och släpljuset träffar först den utsatta väggen efter kl. 18 på kvällen, så målarna som varit på plats har inte kunnat se det.

Vi kom överens om att den utsatta väggen ska bredspacklas (inkl. någon slät duk) samt målning på nytt, med grundfärg och 3 strykningar färg. Jag bekostar arbete och material för bredspacklingen medan målaren bekostar ny färg och måleriarbetet.

Jag tycker att det känns som en rimlig överenskommelse och håller nu tummarna för att det blir bättre efter brespacklingen, samtidigt som jag är införstådd med att det alltid kommer synas vissa ojämnheter då det är svårt släpljus i kombination med en stor och utsatt vägg.

Jag återkommer med bilder på resultatet om ungefär 1 vecka, så får även ni se om det gjort någon större skillnad. Stort tack för ert engagemang ❤️
Jag skulle rullspacklat två gånger, slipa sen måla.
Släta duken är väl microlit? Den gör varken till eller från och kan skapa andra problem. Synliga skarvar och väck.

Av ren nyfikenhet, vad är det för tak som ska in?
 
RoTe RoTe skrev:
Typisk svensk hantverkare, man chansar att kunden är dum i huvudet, om/när det inte går gör man om jobbet med kompetenta medarbetare (om dom finns)
Vilken nationalitet tillgänglig på vår marknad känner du gör ett bättre jobb?
 
….fråga: även om man nu inte uppfattat att släpljus förekommer naturligt här, ser det inte rätt taffligt ut ändå? Det är ju inte spacklat bredare än försänkningen i gipsskivorna och där fattas det spackel ändå eftersom det sjunkit ihop.

När jag själv kämpar med detta lägger jag 30-40cm brett runt en skarv oavsett omgivande ljus.

Lösningen på problemet låter ett ok med undantag för att du inte borde betala för den första spacklingen.
 
Värt att notera är att det inte tar länge tid att spackla bra än dåligt om man vet vad man håller på med.
 
C Carl Engblom1 skrev:
Värt att notera är att det inte tar länge tid att spackla bra än dåligt om man vet vad man håller på med.
Ur din synvinkel, är resultatet på bild ok om utgångspunkten är "inget släpljus"? Jag tycker inte det är det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ur din synvinkel, är resultatet på bild ok om utgångspunkten är "inget släpljus"? Jag tycker inte det är det.
Nej denna typ av väggar måste man diskutera noga med kund innan jobb och vad man kan förvänta sig vid olika behandlingar.

Utifrån bilderna ser jobbet ut att ha utförts av lärlingar eller händige Harry typ.

Personligen tycker jag Jotuns dyra helmatta färg fungerar bra till denna typ av väggar, viktigt med rätt roller mm
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C Carl Engblom1 skrev:
viktigt med rätt roller mm
Vad skall det vara för roller? Vilken egenskap är man ute efter vid rollerval i det här fallet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.