Byggahus.se
Cheesen
Jocce81 Jocce81 skrev:
Den översta ÄLSKAR jag. Har den i köket för "snabbfix" när man inte orkar hämta mejsel i verkstaden :)


/Jocce
Ja det är till innomhus verktygslådan det ska vara. Ofta drar man på att göra saker om man måste hämta verktyg i garaget. Nu byter jag ut min universialmejsel från rimac samt en massa andra små verktyg i den lådan. Enklare att hålla ordning.
Rimacen och några andra kommer att få åka till stugan då behovet av en bättre verktygssats är stort där. Om någon är nyfiken så rekommenderas den för övrigt varmt. Helt otroligt bra mejsel. https://www.byggmax.se/skruvmejsel-...yANaN9nVf2lVYPzFp8Vb2oaAqI7EALw_wcB#913=80864
 
Skaffade Wera Toolcheck för drygt ngt år sedan & det har verkligen visat sig vara användbart.
det jag valt att komplettera med är Hazet bits skruvmejsel (den som följer med Toolcheck ger i mitt tycke för lite greppyta).

Samt en Wera T-handle som ibland kommer till nytta.

Den sista Wera manicken är lite fiffig & kostar ju knappt något när man köper den på erbjudande & kan vara bra att ha för att få ur muttrar ur hylsorna.

https://www.amazon.se/gp/product/B0757ZNXCV/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Hand håller en kompakt Wera Tool-Check PLUS verktygssats med utbytbara bits och hylsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

img images

Hazet bits skruvmejsel med blå och svart handtag liggande på ett grått vävt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

img images

Wera T-handtag med bitsinsats och produktetikett på textilunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

img images

Wera verktyg med greppadapter och ringnyckel på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

img images
 
  • Gilla
K_arlstrom och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Veritas Veritas skrev:
Skaffade Wera Toolcheck för drygt ngt år sedan & det har verkligen visat sig vara användbart.
det jag valt att komplettera med är Hazet bits skruvmejsel (den som följer med Toolcheck ger i mitt tycke för lite greppyta).

Samt en Wera T-handle som ibland kommer till nytta.

Den sista Wera manicken är lite fiffig & kostar ju knappt något när man köper den på erbjudande & kan vara bra att ha för att få ur muttrar ur hylsorna.

[länk]

[bild]
img images

[bild]
img images

[bild]
img images

[bild]
img images
Wera manicken. Fick jag med ett set hylsor... Har fluktat på hazets handtag länge... Klämde på ett på en mässa för nått år sedan och har villhövt det sen dess... Bitsen och bitshållare satt otroligt stumt i hazetskaftet.
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
Jag snubblade över en liten kompressor på second hand tidigare i veckan.
Det är inte så ofta man hittar en Jun-Air så jag höll på att inte titta närmare i den gamla kartongen i hyllan, men det fanns minsann en liten Minor i originalkartong! Den gör skäl för namnet med 1,5 liter trycktank och overkliga 35 decibel samtidigt som den väger 14 kg. Har en i familjen som vill börja med airbrush så det blir nog en oväntad lyx att kunna göra det mitt i natten utan att det hörs...
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Dagens verktygsinköp var egentligen i lördags men jag packade inte upp den förrän idag. En 18v handöverfräs ur Bosch gröna serie.
Bosch 18V handöverfräs med batteri, låda med frässtål och produktkartong på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En låda frässtål fick också följa med i beställningen från Amazon som lämpligt nog hade 20% rabatt på det jag ville ha.
Sen har Bosch en kampanj där man registrerar sin nya 18v-maskin och får, förutom tre års garanti, ett 3Ah batteri gratis.

Har aldrig kört annat än en Arboga vertikalfräs för metallstycken tidigare så en liten handhållen träfräs var nåt nytt.
Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men första provkörningen var att fasa av ett träräcke till trädgårdstrappan. Fräsen var enkel att hantera och jag ska nog hitta nåt användningsområde för den.
 
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
Keiller Keiller skrev:
Dagens verktygsinköp var egentligen i lördags men jag packade inte upp den förrän idag. En 18v handöverfräs ur Bosch gröna serie.
[bild]
En låda frässtål fick också följa med i beställningen från Amazon som lämpligt nog hade 20% rabatt på det jag ville ha.
Sen har Bosch en kampanj där man registrerar sin nya 18v-maskin och får, förutom tre års garanti, ett 3Ah batteri gratis.

Har aldrig kört annat än en Arboga vertikalfräs för metallstycken tidigare så en liten handhållen träfräs var nåt nytt.
Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men första provkörningen var att fasa av ett träräcke till trädgårdstrappan. Fräsen var enkel att hantera och jag ska nog hitta nåt användningsområde för den.
Det där är egentligen en kantfräs och inte en handöverfräs. Kantfräsen har jag dock fram 99 gånger av 100 när det ska fräsas något.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det där är egentligen en kantfräs och inte en handöverfräs. Kantfräsen har jag dock fram 99 gånger av 100 när det ska fräsas något.
Okej, då vet jag det. Vad är skillnaden på en kantfräs och en handöverfräs? (försökte googla men hittade inget bra svar)
 
Keiller Keiller skrev:
Okej, då vet jag det. Vad är skillnaden på en kantfräs och en handöverfräs? (försökte googla men hittade inget bra svar)
Två olika namn, så att man kan lura familjen att man behöver båda.

Egentligen är väl bara kantfräs en klenare fräs som inte har den fjädrande tvåhandtagsfoten (som säkert har ett svenskt namn), men definitionsmässigt är väl båda en maskin man har i handen som fräser uppifrån. För att röra till det finns det olika fötter till de små fräsarna att köpa som tillbehör och då blir gränsen ännu luddigare.
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Två olika namn, så att man kan lura familjen att man behöver båda.

Egentligen är väl bara kantfräs en klenare fräs som inte har den fjädrande tvåhandtagsfoten (som säkert har ett svenskt namn), men definitionsmässigt är väl båda en maskin man har i handen som fräser uppifrån. För att röra till det finns det olika fötter till de små fräsarna att köpa som tillbehör och då blir gränsen ännu luddigare.
Aha, ja det finns visst ett tillbehör till den jag köpt som gör att man kan sänka fräsen. Får skaffa det när behovet uppstår 😃
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Två olika namn, så att man kan lura familjen att man behöver båda.

Egentligen är väl bara kantfräs en klenare fräs som inte har den fjädrande tvåhandtagsfoten (som säkert har ett svenskt namn), men definitionsmässigt är väl båda en maskin man har i handen som fräser uppifrån. För att röra till det finns det olika fötter till de små fräsarna att köpa som tillbehör och då blir gränsen ännu luddigare.
Skillnaden i det blåa Bosch-sortimentet är i allafall att 1250-handöverfräsen inte har det vanliga 55mm c-c mellan frässtål och kanten på foten så fräsradien på vändningarna för golvvärmeslangen blir rätt när man använder fräsmallen.

Väldigt tacksam om ingen frågar mig varför jag vet det 😂.
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
Hep Hep skrev:
Två olika namn, så att man kan lura familjen att man behöver båda.

Egentligen är väl bara kantfräs en klenare fräs som inte har den fjädrande tvåhandtagsfoten (som säkert har ett svenskt namn), men definitionsmässigt är väl båda en maskin man har i handen som fräser uppifrån. För att röra till det finns det olika fötter till de små fräsarna att köpa som tillbehör och då blir gränsen ännu luddigare.
Kantfräsen är främst avsedd för att fräsa kanter medans handöverfräs en är avsedd att fräsa ned i en plan yta. Man kan använda båda fräsarna till respektive ändamål. Men när man arbetat och testat båda utförligt så förstår man fördelarna med att använda en kantfräs till kanten och en handöverfräs till urtaget. Och inte vice versa.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Visst finns det olika användningsområden för olika typer av fräsar, men det som tillverkarna säljer under namnet kantfräs är fortfarande en handöverfräs.

Tyvärr behöver inte berätta för mig att man kan köpa flera liknande verktyg och använda dem till olika saker. Det vet både jag, bankkontot och garagets fyllnadsgrad mycket väl. Jag försöker rensa ut onödiga saker och nu har jag bara tre fräsar kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Chentin och 7 till
  • Laddar…
Varför ska det vara så tillfredsställande att jobba med handverktyg? Jag gav upp på att hitta en fin gammal rubank, och slog till på en "Faithfull no 7".

Deras "precisionsslipning" från fabriken (står på lådan) ger jag inte mycket för. Var ungefär lika mycket jobb som med de två begagnade hyvlarna jag tidigare köpt, men nu ger den fina raka kanter!
Nyligen slipad "Faithfull no 7" rubank omgiven av träspån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som en bonus passar jag på och dela med mig av lite inspirationsfilm
 
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Åkte och hämtade en bandsåg och en putsmaskin efter jobbet igår. (Bilderna tagna från blocketannonsen då jag glömde ta själv när jag kom hem)

Elektra Beckum bandsåg i en verkstad, med bord och blad synligt, kopplad till en dammsugaranordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bandslipmaskin från Hegner HSM 300 på ett arbetsbord med dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.