Byggahus.se
Hej

Jag hade en gammal 3 fas poolpump som jag bytte till en ny 1 fas poolpump. Jag gick till 1fas pga av att den gick att ställa ner varvtalet då jag ville ha ner ljudnivån.

Problemet är att motorskyddet bryter strömmen efter ca 30 sekunder om jag kör på full effekt kör jag på 30% i kapacitet så tar det längre tid.

Vad ska behöver jag göra ?
Byta motorskyddet?
Har läst något om att man ska koppla om motorskyddet om man går från 1 fas till 3 fas.

Går det att koppla om eller ska man ta hit en elektriker som byter motorskyddet?
 
  • Elektrisk installation med ett motorbrytarskydd och märkta anslutningar, omgivet av färgkodade kablar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bytt från trefas till enfas och den nya pumpen har samma effekt som den gamla så drar den tre gånger så hög ström. Har du ställt upp strömmen på motorskyddet?
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Vad står det på motorns märkplåt?
 
A Axel_R skrev:
Hej

Jag hade en gammal 3 fas poolpump som jag bytte till en ny 1 fas poolpump. Jag gick till 1fas pga av att den gick att ställa ner varvtalet då jag ville ha ner ljudnivån.

Problemet är att motorskyddet bryter strömmen efter ca 30 sekunder om jag kör på full effekt kör jag på 30% i kapacitet så tar det längre tid.

Vad ska behöver jag göra ?
Byta motorskyddet?
Har läst något om att man ska koppla om motorskyddet om man går från 1 fas till 3 fas.

Går det att koppla om eller ska man ta hit en elektriker som byter motorskyddet?
Motorskydd på 1 fas motor är ovanligt så normalt tar man bort den
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Normalt behövs inget motorskydd till en enfaspump. Om du ändå vill använda ett måste du seriekoppla så fasen går igenom alla tre polerna på motorskyddet, annars löser det ut.

/edit.
Tvåa på bollen.
 
  • Gilla
V7D och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du bytt från trefas till enfas och den nya pumpen har samma effekt som den gamla så drar den tre gånger så hög ström. Har du ställt upp strömmen på motorskyddet?
Hej
Nör jag hade den gamla st stod det på 1.4 och enligt svärfar så skulle den nya stå på 2.5 så har skruvat upp det men verkar bara gå till 2. Men även om jag skruvar upp det så slår det av.
 
Müssli Müssli skrev:
Normalt behövs inget motorskydd till en enfaspump. Om du ändå vill använda ett måste du seriekoppla så fasen går igenom alla tre polerna på motorskyddet, annars löser det ut.

/edit.
Tvåa på bollen.

Hej

Ok tror jag är med på hur jag ska göra.

Men har du möjlighet att rita på bilden hur man ska koppla?
 
A Axel_R skrev:
Hej
Nör jag hade den gamla st stod det på 1.4 och enligt svärfar så skulle den nya stå på 2.5 så har skruvat upp det men verkar bara gå till 2. Men även om jag skruvar upp det så slår det av.
Har han sett på märkplåten att det är 2,5 A?
Är ditt motorskydd bara upp till 2 A?
Då måste du byta det till ett annat
 
U Uffe A skrev:
Har han sett på märkplåten att det är 2,5 A?
Är ditt motorskydd bara upp till 2 A?
Då måste du byta det till ett annat

Så här ser det ut på pumpen
 
Det står 4,4 A på märkskylten. Så om du försöker köra den genom ett motorskydd inställt på 2 A verkar det troligt att det löser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K
Müssli Müssli skrev:
Normalt behövs inget motorskydd till en enfaspump. Om du ändå vill använda ett måste du seriekoppla så fasen går igenom alla tre polerna på motorskyddet, annars löser det ut.
Nu är jag bara en glad lekman, men någon får gärna bekräfta. Som Mussli skriver ovan, är det inte så att motorskyddets funktion är att koppla bort hela trefas pumpen om en av faserna faller bort? För att skydda pumpen så den inte försöker köra vidare på två faser? Annars är det ju ingen skillnad på ett 3-fas motorskydd och vanliga säkringar?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Nu är jag bara en glad lekman, men någon får gärna bekräfta. Som Mussli skriver ovan, är det inte så att motorskyddets funktion är att koppla bort hela trefas pumpen om en av faserna faller bort? För att skydda pumpen så den inte försöker köra vidare på två faser? Annars är det ju ingen skillnad på ett 3-fas motorskydd och vanliga säkringar?
Precis, bort med motorskyddet!

/Elkraftingenjör
 
A Axel_R skrev:
Så här ser det ut på pumpen
A Avemo skrev:
Det står 4,4 A på märkskylten. Så om du försöker köra den genom ett motorskydd inställt på 2 A verkar det troligt att det löser.
V ViktorHg skrev:
Precis, bort med motorskyddet!

/Elkraftingenjör
så ni menar att jag lika väl bara kan ta bort motorskyddet och köra utan det ?
 
A Axel_R skrev:
så ni menar att jag lika väl bara kan ta bort motorskyddet och köra utan det ?
Ja, om det blir något fel tar säkringen det. Ett motorskydd mäter enkelt sagt så det går lika ström genom alla 3 faser, när man bara har en fas blir det rent krasst som att motorskyddet tror det är bortfall på 2 av 3 faser, och därmed löser ut.
 
Jag hade velat ha motorskyddet kvar. Normalt är säkringen så mycket större än vad en liten motor tål.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.