7 094 läst · 36 svar
7k läst
36 svar
Bytte 3fas pump till 1fas nu går motorskyddet hela tiden
Hej
Jag hade en gammal 3 fas poolpump som jag bytte till en ny 1 fas poolpump. Jag gick till 1fas pga av att den gick att ställa ner varvtalet då jag ville ha ner ljudnivån.
Problemet är att motorskyddet bryter strömmen efter ca 30 sekunder om jag kör på full effekt kör jag på 30% i kapacitet så tar det längre tid.
Vad ska behöver jag göra ?
Byta motorskyddet?
Har läst något om att man ska koppla om motorskyddet om man går från 1 fas till 3 fas.
Går det att koppla om eller ska man ta hit en elektriker som byter motorskyddet?
Jag hade en gammal 3 fas poolpump som jag bytte till en ny 1 fas poolpump. Jag gick till 1fas pga av att den gick att ställa ner varvtalet då jag ville ha ner ljudnivån.
Problemet är att motorskyddet bryter strömmen efter ca 30 sekunder om jag kör på full effekt kör jag på 30% i kapacitet så tar det längre tid.
Vad ska behöver jag göra ?
Byta motorskyddet?
Har läst något om att man ska koppla om motorskyddet om man går från 1 fas till 3 fas.
Går det att koppla om eller ska man ta hit en elektriker som byter motorskyddet?
Motorskydd på 1 fas motor är ovanligt så normalt tar man bort denA Axel_R skrev:Hej
Jag hade en gammal 3 fas poolpump som jag bytte till en ny 1 fas poolpump. Jag gick till 1fas pga av att den gick att ställa ner varvtalet då jag ville ha ner ljudnivån.
Problemet är att motorskyddet bryter strömmen efter ca 30 sekunder om jag kör på full effekt kör jag på 30% i kapacitet så tar det längre tid.
Vad ska behöver jag göra ?
Byta motorskyddet?
Har läst något om att man ska koppla om motorskyddet om man går från 1 fas till 3 fas.
Går det att koppla om eller ska man ta hit en elektriker som byter motorskyddet?
Normalt behövs inget motorskydd till en enfaspump. Om du ändå vill använda ett måste du seriekoppla så fasen går igenom alla tre polerna på motorskyddet, annars löser det ut.
/edit.
Tvåa på bollen.
/edit.
Tvåa på bollen.
HejA Avemo skrev:
Nör jag hade den gamla st stod det på 1.4 och enligt svärfar så skulle den nya stå på 2.5 så har skruvat upp det men verkar bara gå till 2. Men även om jag skruvar upp det så slår det av.
Müssli skrev:
Hej
Ok tror jag är med på hur jag ska göra.
Men har du möjlighet att rita på bilden hur man ska koppla?
Har han sett på märkplåten att det är 2,5 A?A Axel_R skrev:
Är ditt motorskydd bara upp till 2 A?
Då måste du byta det till ett annat
Nu är jag bara en glad lekman, men någon får gärna bekräfta. Som Mussli skriver ovan, är det inte så att motorskyddets funktion är att koppla bort hela trefas pumpen om en av faserna faller bort? För att skydda pumpen så den inte försöker köra vidare på två faser? Annars är det ju ingen skillnad på ett 3-fas motorskydd och vanliga säkringar?Müssli skrev:
Precis, bort med motorskyddet!K kbladh skrev:Nu är jag bara en glad lekman, men någon får gärna bekräfta. Som Mussli skriver ovan, är det inte så att motorskyddets funktion är att koppla bort hela trefas pumpen om en av faserna faller bort? För att skydda pumpen så den inte försöker köra vidare på två faser? Annars är det ju ingen skillnad på ett 3-fas motorskydd och vanliga säkringar?
/Elkraftingenjör
A Axel_R skrev:
A Avemo skrev:
så ni menar att jag lika väl bara kan ta bort motorskyddet och köra utan det ?V ViktorHg skrev:
Ja, om det blir något fel tar säkringen det. Ett motorskydd mäter enkelt sagt så det går lika ström genom alla 3 faser, när man bara har en fas blir det rent krasst som att motorskyddet tror det är bortfall på 2 av 3 faser, och därmed löser ut.A Axel_R skrev:
Jag hade velat ha motorskyddet kvar. Normalt är säkringen så mycket större än vad en liten motor tål.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.
Jag brände själv nyss upp en fläktmotor för att jag "inte hunnit" koppla in motorskyddet.
Det luktade bara bränd plast men säkringen höll. Motorn stum.
Motorskyddets 3 faser parallellkopplas och sätts till 33% av motorströmmen.