Byggahus.se
Gilligan Gilligan skrev:
Tänkte försöka mig på att byta lager i nya generationen Heru 100S men möttes av detta och känner mig inte riktigt bekväm med att börja löda i kretskortet. Känns som att Östberg avsiktligt har gjort de nya motorerna svårare att byta lager på så att man istället ska köpa hela fläktpaketet. Supporten ville inte heller ersätta fläkten på Goodwill, garantin har gått ut med ett par månader… känns kasst att det här problemet ens ska förekomma på ett såpass dyrt aggregat.
Jag bytte lager på en liknande fläkt och man behöver inte löda. Kortet går att lyfta ur efter det att man skruvat ur lite skruvar. Ska se om jag hittar bilderna hemma som jag tog när jag gjorde mitt byte. Men det får bli i kväll.
 
  • Gilla
Gilligan
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag bytte lager på en liknande fläkt och man behöver inte löda. Kortet går att lyfta ur efter det att man skruvat ur lite skruvar. Ska se om jag hittar bilderna hemma som jag tog när jag gjorde mitt byte. Men det får bli i kväll.
Vad du gjort på liknande fläktar är inte relevant här, diskussionen gäller Heru 100 S EC, Next Generation, 2 st kablar måste avlödas alternativt klippas för att kunna byta lager, om man sedan löder i kretskortet, klippt kabel eller använder en skruvkoppling är en smaksak, alla 3 alternativ går bra.
 
  • Gilla
_Oskar_
  • Laddar…
I ingen polygrip skrev:
Vad du gjort på liknande fläktar är inte relevant här, diskussionen gäller Heru 100 S EC, Next Generation, 2 st kablar måste avlödas alternativt klippas för att kunna byta lager, om man sedan löder i kretskortet, klippt kabel eller använder en skruvkoppling är en smaksak, alla 3 alternativ går bra.
Då den fläkten jag bytte på va oxå en Heru EC men för en 250 så jo jag tror att det kan lösas utan att löda.
Här är de bilder jag tog på den jag bytte på och som du ser så behövde jag inte löda bort nått.
Lagret sitter sedan under plastlocket i mitten.

Fläktens elektronikkort hållet bredvid dess monterade hölje på ett verkstadsbord. Hand som håller en öppen elektronikmodul till en Heru EC fläkt, inget lödarbete synligt.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
I ingen polygrip skrev:
What you have done on similar fans is not relevant here, the discussion applies to Heru 100 S EC, Next Generation, 2 cables must be soldered or cut to be able to change Bearings, if you then solder in the circuit board, cut cable or use a screw connection is a matter of taste, all 3 options go well.
I don't 100% agree to this. I ordered a "Kanalfläkt Östberg LPKB 125 C1 EC" in the end of May 2022 (SEK 2674) and exported this out of Sweden. Less then two years later this fan is totally unusable now because of too much bearing noise. I discovered the product number of the fan: 3070017 and stumbled on this topic.

What I understand from this topic is that 626-2Z SKF bearings need to be replaced. How many?

Most importantly, three hex screws that need to be removed. These three hex screws, what hex screwdriver is needed? I tried quite some from my screwdriver kit but I cannot find a matching one. Im afraid of damaging the screws if I do not use the correct screwdriver, so its important to know what to use. Would be great if I can replace the bearings for just a few Euro's (/ SEK)!
 
  • Närbild av en Kanalfläkt Östberg med produktetikett, bredvid en lös skruv och en hexskruv på en metallisk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Östberg kanalfläkt LPKB 125 C1 visad från sidan med tre synliga sexkantsskruvar och elkabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfläkt Östberg monterad i tak med synliga hex-skruvar och elanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Tintin3 skrev:
These three hex screws, what hex screwdriver is needed? I tried quite some from my screwdriver kit but I cannot find a matching one.
Just realized with a cup of coffee that it are IKEA style screws.

T15 or hex 3 seems to fit. I think hex 3 is the best? :)
 
  • Verktygslåda med bits och insexnycklar, T15 torxskruvmejsel och hex 3 insexnyckel markerad som passande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag hade missljud i fläkten i nibe f370. fick ur lagrena rätt. 1 ramlade ur av sig själv när
man försiktigt drog upp locket med kretskort. De kullager som finns på bild som är svart och lite rostiga är de gamla. Tog med mig de och köpte abec 5 608zz lager i rätt storlek på Biltema. Fick igång allt och ljudet försvann som ni kan se på bifogad film. Men efter ca 1-2 timmar kom det mekaniska oljudet tillbaka som alla beskrev här. Filmen visar hur bra det blev efter bytet i ca 1-2 timmar innan mekaniska oljudet kom tillbaka . Är det kullager som är dåliga eller skall jag köpa ny fläkt osv mm? Vad har jag gjort för fel? Har jag monterat fjädringsringarna fel? Tacksam för hjälp.
 
  • Hand håller öppet ett fläktlock med rostigt kullager och skruvar på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett kullager nära kameran, med ett andra rostigt kullager som ligger suddigt på en yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläkt i Nibe F370 värmepump monterad med synbart kretskort och kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett kullager med synligt slitage och rost, troligtvis gammalt och utbytt från en fläkt i en Nibe F370 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr skulle jag misstänka kullager från Biltema. Jag köpte SKF lager på nätet och de var inte speciellt dyra.
 
  • Gilla
Mumricken och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr skulle jag misstänka kullager från Biltema. Jag köpte SKF lager på nätet och de var inte speciellt dyra.
Håller med. Gör om gör rätt. Beställ på nätet och försök inte leta bästa pris utan köp från någon svensk firma som garanterat levererar riktiga grejer.
 
  • Gilla
Kalle Manm
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Håller med. Gör om gör rätt. Beställ på nätet och försök inte leta bästa pris utan köp från någon svensk firma som garanterat levererar riktiga grejer.
ok tack, jag var desperat att få bort ljudet omgående. För mig handlar det inte om pris utan att få bort oljudet snabbt. Är detta kullager bra? Det är skf och går att köpa på Clas Ohlsson idag.
 
  • SKF kullager modell 608-2Z i metall, visat på en webbsida med pris- och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kalle Manm skrev:
ok tack, jag var desperat att få bort ljudet omgående. För mig handlar det inte om pris utan att få bort oljudet snabbt. Är detta kullager bra? Det är skf och går att köpa på Clas Ohlsson idag.
Frågan är om du inte skulle välja ett med gummitätning. Tänker att det troligen är det fina dammet i fläkten som dödar dem över tid.

Vad satt det för tätningar på original?
 
  • Gilla
Kalle Manm
  • Laddar…
K Kalle Manm skrev:
ok tack, jag var desperat att få bort ljudet omgående. För mig handlar det inte om pris utan att få bort oljudet snabbt. Är detta kullager bra? Det är skf och går att köpa på Clas Ohlsson idag.
Det ska funka bra.
Har själv gjort misstaget och köpt kullager på Biltema, det höll i några månader med ett konstant biljud.

När man ger sig på att ta ner fläkt och fläktmotor så köp enbart märkesprodukter, typ SKF. Det är lite jobb med att demontera fläkten, då spelar inte några kronor någon större roll när lagret ska sitta på plats i 10-20 år.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
K Kalle Manm skrev:
ok tack, jag var desperat att få bort ljudet omgående. För mig handlar det inte om pris utan att få bort oljudet snabbt. Är detta kullager bra? Det är skf och går att köpa på Clas Ohlsson idag.
Jag köpte de på Clas förrförra helgen och bytte i mitt Heru 100. De fanns i butiken i Haninge.
Har varit tyst från ftx aggregatret sedan dess.

Otroligt dåliga lager som bara höll i 4år. Men de var väl billiga i inköp, men otroligt märkligt när aggregatet är märkt "swedish Quality".
Ekonomi/inköp verkar inte prata med marknad/konstruktion.
 
  • Gilla
Kalle Manm
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Frågan är om du inte skulle välja ett med gummitätning. Tänker att det troligen är det fina dammet i fläkten som dödar dem över tid.

Vad satt det för tätningar på original?
Satt samma plåttätade lager i pappas aggregat från 1983.
Med betydligt sämre filtrering. De höll i 30år.
Köpte nya japanska NSK lager då och de har hållt sedan dess.
 
  • Gilla
Kalle Manm
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Frågan är om du inte skulle välja ett med gummitätning. Tänker att det troligen är det fina dammet i fläkten som dödar dem över tid.

Vad satt det för tätningar på original?
Orignal var öppna kullager med någon form av mycket tunn plast/papp skydd. Jag kunde inte hålla mig. Besökte både Bauhaus, clas Ohlsson, Jula, Ad bildelar ingen hade Skf kullager inne. Blev desperat och åkte till Biltema igen. Frågade vad deras dyraste kullager var och om den fanns i 22 mm. De har tydligen keramiska kullager för 95 kr lagret vilka jag köpte. Plockade
isär allt igen och de andra kullager från Biltema var nästan helt mos. Nu har den varit igång i 5 timmar utan crash boom bang. Förrut gick den sönder efter 2 timmar med Biltemas billiga crash boom bang kullager. Oroa er inte kommer även beställa skf lager. Detta är bara Biltema tillfälligt så att jag får luft samt har en fungerande värmepanna. Så snart SKF dyker upp flyger Biltema ut. Jag hoppas de klarar sig lver helgen åtminstonde.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
om ett spårkullager går sönder redan inom timmar så är den dåligt tillverkad med någon allvarligt sak som saknas eller fått en skada (tex. i samband vid montering) - kullager brukar annars inte rasa speciellt fort även om de är dåliga och börja mala och kan ofta gå åratal till innan det blir så löst att det börja vingla på riktigt.

om haveri sker på timmar till några dagar så är det väldigt ovanlig felmekanism för ett kullager även av medioker kvalitet och det jag kan tänka mig är efter ganska rejäl misshandel med slag och/eller att det sitter skevt och i spänn - men då brukar det inte snurra så lätt längre.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.