Byggahus.se
Hej,

Vi står inför en kommande köksrenovering i vår BR där nuvarande häll går på en 20A 1-fas säkring. I samband med renoveringen vill vi installera häll + separat ugn. Från vad jag förstått är det fördelaktigt att ha 3x16A i samband med det då man plockar 1 fas till ugn och 2 till häll?

Jag har pratat med styrelsen som berättade att i samband med senaste bytet av elstammarna drogs 3-fas fram till samtliga lägenheter. Frågorna jag står inför:

1) Bör jag byta till 3-fas i samband med att jag ändå renoverar köket, framförallt eftersom jag vill installera en separat ugn? Eller kan man lika gärna köra på med 1-fas och dra ugnen mot en annan säkring?

2) Vad kan det tänkas kosta att dra fram 3-fas till spisen givet att det ska vara framdraget till mitt säkringsskåp? köket är ~5-7m från skåpet

Bild på säkringsskåpet:
Elcentral med säkringar och strömbrytare, märkta med nummer och funktioner, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

1. I ett modernt kök vill man gärna kunna använda häll, ugn, diskmaskin, vattenkokare, kaffebryggare etc. utan att behöva ta hänsyn till att flera saker inte får användas samtidigt. Det är omöjligt att göra det med troligen totalt 25 A till lägenheten. Därför bör du byta elcentral och dra flera nya anslutningar till köket.

2. Går ju inte att svara på för det beror ju på så mycket. t.ex. om du vill ha dolda rör i hårda betongväggar som det ska borras igenom flera gånger eller om det går lätt att dra utanpåliggande kabel. Du får be några elektriker om offert.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du tillgång till 3-fas så är det lämpligt att uppgradera gruppcentralen till 3-fas samt dra fram 3-fas till häll/ugn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack @BirgitS och @Demmpa för bra svar! Då blir det till att dra fram 3-fas :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jesspe skrev:
Tack @BirgitS och @Demmpa för bra svar! Då blir det till att dra fram 3-fas :)
Det går att dra i nya trådar från central till spisdosa. Detta går att göra när som helst förutsatt att röret är nog stort men det bör det vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.