Byggahus.se
Järnsparven kom igår, 2 veckor tidigare än vanligt. (Borås)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
J JSten skrev:
Ja, tror vi kom fram till att det var tornuggleungar så småningom
Herrarna hoar medans damerna låter som att någon plågar ihjäl dem. Ungarna låter mest som fågelungar gör = Matmatmatmat i gälla toner
 
J JSten skrev:
Ja det låter ju lite smått otroligt. Vill minnas att jag lyckades identifiera lätet bland diverse klipp på nätet, minst sagt unikt. Men ja, enligt chatthistorik med grannen kom jag fram till hornugla. Även sparvuggla nämndes, men tycker de låter helt annorlunda
Utan att ha läst hela tråden så tipsar jag om appen BirdNET. Vi hörde en falk eller så i skogen närmast hemmet och appen berättade att det var en duvhök. Man spelar in ljudet och sen gör appen en analys.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
4774
Är det någon här i tråden som kan hjälpa mig att artbestämma denna fågel som var väldigt svårflörtad att få fotta. Så ursäkta upplösningen på bilden, vet att det är svårt att se men om någon vågar sig på en vild gissning? En suddig bild av en fågel med orange bröst gömd bland trädkvistar.
 
rödhake
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
4774
Glömt att berätta, men förra helgen kom vårat älskade tranpar tillbaka efter vintersemestern. Är så roligt att se honom brösta upp sig och göra sitt ärevarv springande med utfällda vingar glatt skriandes när hon har lagt sitt ägg (sina ägg?).
När vi först flyttade hit från stan så trodde jag att tranor och hägrar tillhörde Hornborgasjön typ. Att de år efter år kommer ett par som bosätter sig på en avlagd åker här i Nynäshamn relativt långt från vatten. Eller fågelvägen är det väl max 1km till havet, för oss gående är det 3km.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
4774
K Keld skrev:
rödhake
Aha, har aldrig sett en sådan här förut
 
För några år sedan snickrade jag ihop en holk för kattuggla (har hört både hona och hane i närheten). Den blev rejält tung så största problemet var att få upp den tre meter i en tall.
Bygge_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmasnickrad uggla holk upphängd högt i en tall med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De första två åren var det bara bålgetingar som "häckade" i holken, men så i år dök där upp en kattuggla.
Uggla i handgjord holk, sedd genom kikares lins, omgiven av trädgrenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag har ingen avancerad kamera utan har tagit bilder genom en kikare så kvalitén är inget vidare.)

De senaste veckorna har varit full av händelser när två ungar tittade ur holken.
Kikarbild av hemsnickrad uggla holk där en kattuggleunge tittar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den större ungen lämnade holken i helgen och sitter på en gren i närheten medan den mindre ungen (en riktig fegis) nu bor kvar ensam.
unge_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild genom kikare av en handbyggd uggla holk i träd, otydlig syn av uggla inne i holken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Klabbarparn och 17 till
  • Laddar…
Hade en trevlig upplevelse i dag
En Stork gick på åkern utanför mitt hus
Hade bara telefonen så det blev inga bra bilder
Första gången jag ser en i vilt tillstånd
Bor i Svalövs kommun och det verkar som utplanteringen av dessa magnifika fåglar lyckats 😊
 
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
😁
Bakifrån bild av en grå bil med bokstäverna "FÅGEL" på märket där det normalt står "ŠKODA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.