Byggahus.se
Vi skall ta tag i vår takterrass. Är det någon som kan tipsa om buskar/träd (gärna vintergröna!) som trivt bra i kruka året runt? Vi funderar på murgröna, rhododendron och kanske järnek. Någon som har något annat förslag? Jag tar tacksamt emot förslag även på växter som inte är vintergröna men de måste trivas i kruka och kunna stå ute året runt.

Jag skulle mer än gärna även ta emot tips på bra krukor för buskar/träd som klarar av årstidsväxlingarna. Tack på förhand för hjälpen!
 
Jag har haft mest tur med buxbom, olivträd och murgröna i krukor och balkonglåda. När jag var på plantskolan sist hade de en sorts jättesnygga barr/tallbuskar jag gärna hade testat, men jag tyckte inte de passade vid vårt hus, de var mer japansk stil.

Formklippt idegran kan nog också funka bra

En solig balkong med krukor och balkonglåda med buxbom och andra växter på ett trädeck, prydnadsgräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://cattisocheira.blogspot.com/2017/11/idegran-kan-anvandas-till-mer-hack-runt.html?m=1
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har haft mest tur med buxbom, olivträd och murgröna i krukor och balkonglåda. När jag var på plantskolan sist hade de en sorts jättesnygga barr/tallbuskar jag gärna hade testat, men jag tyckte inte de passade vid vårt hus, de var mer japansk stil.
Tack för svar! Murgröna känns självklart. Buxbom (klot) hade varit fantastiskt men jag har fått för mig att de kan lukta illa?!

Vi har sett en tall som var helt fantastisk som skulle kunna fungera men den kostade 10000 sek och för oss som inte har några direkta gröna fingrar så kändes det väl mycket.
 
Claes Sörmland
Japanska lönnar kör jag på balkongen i stan. Finns hur många olika färger och bladformer som helst. Ju större krukla desto bättre naturligtvis och blanda mulljorden med mängder av Leca-kulor för att få en skelettjord som inte väger så mycket.

Vad gäller rhododendron så förutom vanliga 'Cunningham's White', testa olika sorter av yakushimaniumhybrider. Yakushimaniumrododendron kommer från hårda bergsförhållanden och klarar sommarhetta kombinerat med iskall vinter, de förhållanden som du får på en takterass.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
KristinaRT
I kruka är det största problemet att kall luft kyler ner jord/rötter på vintern. Vattna kan man ju alltid göra, men om man inte flyttar in krukan på vintern är det svårt att undvika att rötterna fryser.
Detta innebär att den sannolikt viktigaste egenskapen är köldtålighet…. Leta efter träd/buskar som klarar höga växtzoner.
Också bra om det är växter som klarar vind, en takterass blir ganska vindutsatt. Dvs, helst små blad och robusta grenar.

Vad gäller krukor skulle jag absolut satsa på så stora som möjligt, gärna självvattnande och gärna isolerande. Jämnar ut temperaturer lite, både kyla och värme.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Tack för svar! Murgröna känns självklart. Buxbom (klot) hade varit fantastiskt men jag har fått för mig att de kan lukta illa?!

Vi har sett en tall som var helt fantastisk som skulle kunna fungera men den kostade 10000 sek och för oss som inte har några direkta gröna fingrar så kändes det väl mycket.
Vissa buxbom luktar illa någon vecka om året, det luktar som om en hankatt varit framme. Har inte lyckats lista ut varför de jag har på framsidan inte luktar (vad jag har känt), medan den lilla buxbomhäcken på baksidan kan lukta ibland. Den kortvariga lukten avskräcker i alla fall inte mig.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vissa buxbom luktar illa någon vecka om året, det luktar som om en hankatt varit framme. Har inte lyckats lista ut varför de jag har på framsidan inte luktar (vad jag har känt), medan den lilla buxbomhäcken på baksidan kan lukta ibland. Den kortvariga lukten avskräcker i alla fall inte mig.
Aha, det är bara en kortvarig stank?! Jag måste ta reda på om det finns olika sorter för formklippt buxbom och murgröna i kombination med några vita blommor är vad jag allra helst vill ha på ena sidan av terrassen om man ser till hur det ser ut rent estetiskt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japanska lönnar kör jag på balkongen i stan. Finns hur många olika färger och bladformer som helst. Ju större krukla desto bättre naturligtvis och blanda mulljorden med mängder av Leca-kulor för att få en skelettjord som inte väger så mycket.

Vad gäller rhododendron så förutom vanliga 'Cunningham's White', testa olika sorter av yakushimaniumhybrider. Yakushimaniumrododendron kommer från hårda bergsförhållanden och klarar sommarhetta kombinerat med iskall vinter, de förhållanden som du får på en takterass.
Jag hade hemskt gärna velat ha en sådan där röd lönn. Du har ingen bild på de du har?

Jag skall definitivt titta på yakushimaniumhybrider, stort tack för tipset!
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
I kruka är det största problemet att kall luft kyler ner jord/rötter på vintern. Vattna kan man ju alltid göra, men om man inte flyttar in krukan på vintern är det svårt att undvika att rötterna fryser.
Detta innebär att den sannolikt viktigaste egenskapen är köldtålighet…. Leta efter träd/buskar som klarar höga växtzoner.
Också bra om det är växter som klarar vind, en takterass blir ganska vindutsatt. Dvs, helst små blad och robusta grenar.

Vad gäller krukor skulle jag absolut satsa på så stora som möjligt, gärna självvattnande och gärna isolerande. Jämnar ut temperaturer lite, både kyla och värme.
Tack för bra tips! Du vet inga krukor som är just stora, självvattnande och isolerade?
 
Vi har en liten rhododendron som heter "Bloombux". Jag köpte en planta för några år sedan på Plantagen men satte den i en rabatt alldeles för mörkt så den blommade inte. I våras planterade jag om den i kruka och satte lite ljusare och efter en månad blommade den och ser mycket gladare ut. Vad jag förstår ska den vara vinterhärdig i kruka upp till zon 3.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Claes Sörmland
Misse Misse skrev:
Jag hade hemskt gärna velat ha en sådan där röd lönn. Du har ingen bild på de du har?

Jag skall definitivt titta på yakushimaniumhybrider, stort tack för tipset!
Här är från första dagarna i juni:

Acer palmatum 'Osakazuki' och 'Moonrise' på balkong med innergård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Acer palmatum 'Osakazuki' i bakgrunden och A. shirasawanum 'Moonrise' i framkant.

A.palmatum 'Bloodgood' är ju en säker standardsort av de rödbladiga. 'Garnet' är en lågväxande röd sort som också finns på typ varje planthandel.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är från första dagarna i juni:

[bild]

Acer palmatum 'Osakazuki' i bakgrunden och A. shirasawanum 'Moonrise' i framkant.

A.palmatum 'Bloodgood' är ju en säker standardsort av de rödbladiga. 'Garnet' är en lågväxande röd sort som också finns på typ varje planthandel.
Så fint Vi skall bestämma krukor först tror jag men jag vill testa en lönn helt klart
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vissa buxbom luktar illa .
Jag har en känsla av att buxbom kan lukta illa i gamla, oskötta trädgårdar. Jag har mycket buxbom, främst gamla sorter och de luktar inte illa. Jag vattnar och sköter om dem men jag gör inte buketter av dem (bortsett från julkrans på ytterdörren).
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Misse Misse skrev:
Aha, det är bara en kortvarig stank?
Jag har buxbom. Att kalla det stank är verkligen att ta i. De luktar lite 10-14 dar om året. Kanske ingen angenäm doft men verkligen ingen stank.
 
  • Gilla
Misse och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har en känsla av att buxbom kan lukta illa i gamla, oskötta trädgårdar. Jag har mycket buxbom, främst gamla sorter och de luktar inte illa. Jag vattnar och sköter om dem men jag gör inte buketter av dem (bortsett från julkrans på ytterdörren).
yonna yonna skrev:
Jag har en känsla av att buxbom kan lukta illa i gamla, oskötta trädgårdar. Jag har mycket buxbom, främst gamla sorter och de luktar inte illa. Jag vattnar och sköter om dem men jag gör inte buketter av dem (bortsett från julkrans på ytterdörren).
En väninna till mig sade att olika sorter luktar olika. Jag vet inte om det stämmer men hon sade också att de gamla sorterna inte luktar. Skall titta närmre på det här då jag luktat på någon som verkligen luktade kattkiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.