Byggahus.se
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?

Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
 
  • Gilla
Hansuno och 26 till
  • Laddar…
Kravet är att man ska hinna evakuera innan det blir farligt. Påståendet om att byggnaden snabbt blev övertänd tar hag med en nypa salt. Samtidigt är den inte färdig, så det kan saknas branddörrar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
De lär ha provkört allting igår. Det bör vara rätt nära färdigt.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
När delar träffar den gula delen efter några sekunder in i filmen så exploderar det där. Kan det vara rökgaser som ger den effekten?
 
  • Wow
PellePeps
  • Laddar…
K Kane skrev:
När delar träffar den gula delen efter några sekunder in i filmen så exploderar det där. Kan det vara rökgaser som ger den effekten?
[media]
Ja.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 2 till
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon mer än jag som ifrågasätter brandsäkerheten på badlandet då det bara tar 30 minuter till dess att hela alltet exploderar av rökgaserna? Vilka regler gäller egentligen när det handlar om offentliga byggnader?

Hade denna brand startat när byggnaden var full med barn och ungdomar så hade det nog blivit en katastrof.
På nyheterna pratade det om pågående svetsarbete, kan varit gasflaskor som exploderade..
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Ser onekligen actionfyllt ut. Bara Alimak bygghissar som kan slå det där.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Började ju vad man såg brinna i rutschkanans utedel

Tydlig rökgasexplosion. Den som sägerannat är okunnig.


Men likväl. Hur många skulle bada här?

och man har byggt i material som är eldfängt som sällan skådat. Det är 2024 men här verkar det som Muteborg låtit Älvstranden varit framme igen med sina konsulter.

hade det varit i drift hade vi däkert sett dödsfall

I Norrland bygger man numer trähus för miljön. Men i Muteborg gäller hus helt i plast. Fascinerande gammaldags
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 6 till
  • Laddar…
Tydligen började det brinna i rutschkanan utomhus och inom 30 min så var allt borta.
 
  • Gilla
KSMSTD och 1 till
  • Laddar…
Alla vatten rutschkanor jag har sett har varit i plast. Jag tror att det skulle finnas tid att evakuera även om det fanns folk där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
C
Här är en film som uppenbarligen är tagen i brandens startskede.

Tyvärr har någon valt att lägga en textremsa mitt över den intressanta delen av bilden, men man ser åtminstone att det står en "skylift" precis där det brinner. Är ju inte otroligt att det har något med brandorsaken att göra.

Är också förbluffad över hur snabbt det sprider sig. Uppenbarligen skall man hålla sig borta från dylika "plastland" om man är orolig för att det skall börja brinna.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Sannolikt ett svetsarbete.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt ett svetsarbete.
Det är nog en lågoddsare, ja. Men vi får väl se.
 
R
Undrar om Heta arbeten har följts ska finnas en brandvakt och släckuttustning vid arbetsstället..
 
  • Gilla
ErlingAnd och 7 till
  • Laddar…
Tror inte man ska dra för stora växlar gällande brandspridning kontra andra vattenparker i drift. Denna var ju inte helt klar vilket betyder att att alla automatiska system inte är i drift i kombination med att brandfarliga arbeten utförs.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.