Byggahus.se
Jag tänkte att jag först beräknar hur mycket virke som behövs sen skickar jag ut listan till lite olika brädgårdar/byggvaruhus i närheten och begär offert på virke plus leverans.

Är det så man brukar göra?

Antar att man inte bara beställer hela klabbet på byggmax?

Hur många % spill bör man förvänta sig?
 
Byggmax är lite jobbiga att beställa ifrån för man beställer löpmeter och Inte antal av viss längd.
När jag beställde material för trall fick jag åka dit och kolla vilka längder de hade. Sen fick jag beställa rätt antal löpmeter baserat på rätt längd och skriva en kommentar att det var den längden jag önskade.
Säkert lättare att beställa från en riktig brädgård.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bygger 150kvm i lösvirke, skickade och frågade flera brädgårdar men dom var inte i närheten av Bauhaus/Hornbach i pris. Även efter 20-25% rabatt.. Så beställde allt från Hornbach där du kan se vilka längder som finns, vilket inte går på Byggmax.
 
  • Gilla
Krutkrister
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Bygger 150kvm i lösvirke, skickade och frågade flera brädgårdar men dom var inte i närheten av Bauhaus/Hornbach i pris. Även efter 20-25% rabatt.. Så beställde allt från Hornbach där du kan se vilka längder som finns, vilket inte går på Byggmax.
Intressant! Har du börjat bygga än? Hur är kvaliteten på virket du fått hem? När man själv är på byggmax och bauhaus kan det ibland vara rätt "utplockat" och bara vara sneda och vinda bräder kvar.

Men beställer man hem bulk så får man väl ett snitt på kvaliteten de har antar jag.
 
M Martin Lj skrev:
Intressant! Har du börjat bygga än? Hur är kvaliteten på virket du fått hem? När man själv är på byggmax och bauhaus kan det ibland vara rätt "utplockat" och bara vara sneda och vinda bräder kvar.

Men beställer man hem bulk så får man väl ett snitt på kvaliteten de har antar jag.
Japp, håller på invändigt nu.

Inget att klaga på gällande kvalitén, var C24 reglar från Södra så det är väl samma som dom andra brädgårdarna har.
 
A
Jag har beställt virke till flera olika husbyggen och min erfarenhet är att byggvaruhusen inte har en chans när man tar in offerter. I mitt fall har inte heller Beijer och Optimera haft en chans, medan lite mindre bygghandlare har haft väldigt attraktiva priser. Vilken del av landet gäller det? Min erfarenhet säger också att man får bättre pris om man träffar säljaren, än om man bara skickar mail till fem olika mailadresser.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag har beställt virke till flera olika husbyggen och min erfarenhet är att byggvaruhusen inte har en chans när man tar in offerter. I mitt fall har inte heller Beijer och Optimera haft en chans, medan lite mindre bygghandlare har haft väldigt attraktiva priser. Vilken del av landet gäller det? Min erfarenhet säger också att man får bättre pris om man träffar säljaren, än om man bara skickar mail till fem olika mailadresser.
Västra götaland (Härryda) är det som gäller.

Låter jobbigt att man måste åka och hälsa på brädgården. Vill ju ha rätt pris direkt utan att slösa för mycket tid på att pruta :crysmile:
 
Pappa köpte mycket virke till våra husbyggen på Arvidsson Såg i Benareby. Men det var många år sedan men kanske värt ett besök.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Om du är i Härryda så tycker jag tipset om Arvidssons såg är utmärkt. Har handlat en del där genom åren, till ett sommarstugeprojekt i närheten. Utmärkt service och god kvalitet.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Pappa köpte mycket virke till våra husbyggen på Arvidsson Såg i Benareby. Men det var många år sedan men kanske värt ett besök.
Visste inte att det fanns brädgård så nära :rofl:. Ska definitivt kollas upp om det finns kvar.
 
A
M Martin Lj skrev:
Västra götaland (Härryda) är det som gäller.

Låter jobbigt att man måste åka och hälsa på brädgården. Vill ju ha rätt pris direkt utan att slösa för mycket tid på att pruta :crysmile:
Det gör man ju som man vill, min upplevelse är att den tiden jag la på den relationen, är den bäst betalda tiden jag någonsin haft. Bli bjuden på kaffe, beskriva sitt projekt och visa vad man vill beställa, samtidigt som jag pratade om kommande byggen, kanske två timmar, med körning osv, det har lätt sparat mig 100 000:-, så det ger en timlön på 50000:-/h skattade pengar. Jag som jobbar på ett statligt bolag, har inte råd att kasta bort såna pengar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi köpte allt virke från en lokal såg som vi fick kontakt med via snickaren (byggde i lösvirke). En del virke beställde sågen från Norrland, en del sågade de själva, bl. a. panelen. Vi har liggande panel och gerade hörn, inga knutbrädor. Oerhört viktigt att panelen inte slår eller skruvar sig, vilket den inte har gjort på 12 år. Priset var ungefär detsamma som på vilken byggmarknad som helst. Oerhört nöjda.
 
Beställde virke till mitt utbygge på 60m2 från närmsta woody bygghandlaren, dvs en lite mindre handlare på en lite mindre ort. Priset blev samma eller bättre än byggmax och kvalitén på reglar etc. var riktigt bra, tätt, tungt och fint virke. Billig hemkörning med egen lastbil hade de också!
 
Skriv ner det du tror att du kommer behöva, skicka offerter till dina lokala brädgårdar / återförsäljare.
Glöm inte att fråga om leveranskostnad och sådant.

De kommer förstå att du skickar offerten till fler återförsäljare, och förhoppningsvis ger de dig bra priser.

Jag vet att i Sthlm så kan priserna komma under vad Byggmax och Bauhaus visar, och du får bättre kvalitet och service.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Hemmakatten
Som många nämnt tidigare, priset är inte det viktigaste utan kvaliteten och service.

Dit till lokala sågen ringde man ena dagen, nästa dag levererades materialet. Åkte dit och diskuterade länge hur panelen skulle se ut, inga problem, de sågade den panel jag ville ha. Lister, inga problem där heller.

Köpte även skruv och spik där, de hade ett stort uthus/lada med diverse. Inte för att de var billigast utan för servicen.

En liten rolig sak är att vi fick inget eget konto i början utan allt debiterades snickaren. De tar nämligen inga kunder utan rekommendation. Efter ett år ungefär var vi betrodda och fick ett eget konto som han fakturerade när han hade tid, oftast efter ett halvår eller så.

Har aldrig blivit lurade eller fått sekunds varor.En sådan firma ska man vara rädd om!
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.