Byggahus.se
Sitter och planerar vårt kommande husbygge och undrar om det är någon här inne som har erfarenhet av vart man kan köpa färdigkapade reglar i rätt längder samt urjackade? Känns som att om man hittar någon som kan leverera detta till ett rimligt pris så kan snickarna spara tid till detta moment och istället montera stommen direkt.

Det verkar som de hustillverkarna som bygger lösvirke gör precis så men dem kanske har bättre avtal såklart.

Har någon erfarenhet av detta så vill jag gärna veta mer :)
Annars är det bara börja kolla runt med alla som säljer virke i området...


Trevlig söndag!
 
Frågan är om det finns så mycket pengar att spara. Med en riktig såg med anhåll så hår det rätt fort att såga upp och jacka ur reglar. Jag gjorde det till mitt tillbygge på 63kvm på ett par timmar.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi fick färdigkapade från Varbergsträ/Woody

Husbyggarna har rätt bra avtal, jag köpte materialet till garaget genom deras avtal, byggmax hade inte en chans på de priserna.
 
  • Gilla
artesuave
  • Laddar…
Ingen aning hur mycket man kan spara om det går att få för en rimlig peng känns det som man slipper kapmomentet samt slipper lite spill. Intressant att höra Pumba. Får nog kolla runt och se vilka priser man kan få själv eller kanske kan få köpa genom någon kompis :)
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Om man har bra utrustning och får arbeta effektivt går det på någon timme. Inte värt att blanda in någon specialleverantör för det.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Heimlaga: Säkert som du säger, borde inte ta alltför lång tid med rätt verktyg :)
 
H heimlaga skrev:
Om man har bra utrustning och får arbeta effektivt går det på någon timme. Inte värt att blanda in någon specialleverantör för det.
Beror ju helt på hur många man ska göra och sen blir det ju en hel del spill som ska tas om hand som även det tar tid.

Sen beror det ju mycket på omständigheterna, skulle vi ha snickarna till att kapa till alla de ca 200st som åtgick och sen ta hand om de 200st spillbitar som blev av det, kontra att betala någon krona mer för en 2,5m färdigkapad regel mot att köpa en lite längre regel och slänga en bit av den så ju valet ganska lätt.
När man bygger hus är det väldigt mycket som ska funderas på och fixas och då är ju en sån grej bra att få färdig, det är ju inte många felkapningar man behöver göra heller innan det är helt ogjort att göra det själv.

Ska man beställa en större mängd virke till en villa så är det troligen inget större problem att begära att få vissa delar färdigkapade, kan inte leverantören fixa en sån liten sak hade jag nog letat efter en annan leverantör.
 
Jag beställde alla mina väggreglar urhakade, det var ingen stor prisskillnad men sparade massor av tid. Ett moment mindre och reglarna flyger mer eller mindre upp. Jag beställde dem via min bygghandel, Karl Hedin i det här fallet, men det är garanterat nåt som alla seriösa bygghandlare kan ta fram pris på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.