Byggahus.se
Hej, vi har precis flyttat in i hus och ska få bergvärme installerat här om några veckor.
När jag pratade med de som ska installera bergvärmen nämnde jag att jag funderar på att installera FTX ventilation, varpå han sa "Nej nej nej, det behöver du inte p.g.a. bla bla bla" (som jag inte riktigt han med att förstå).

Huset är byggt -85 och är inte tilläggsisolerat (ännu).
Nu har vi mekanisk frånluft med tilluft från ventiler i fönster och altandörrar.

Vi kommer att renovera rum för rum och tänkte då att vi skulle ta och installera golvvärme ett rum i taget.

Jag förstår att kalkylen för att FTX installationen skall återbetalas kanske inte är super bra, men jag tänker att det kanske finns risk för kallras när vi installerar golvvärmen?

Han jag pratade med sa "Nej, det är bara att stänga ventilationsdonen på vintern", men det känns kanske inte optimalt för inomhusluften / hälsan?
 
  • Gilla
The_Had
  • Laddar…
Ur energisynpunkt så kommer det ta länge innan FTX-systemet är betalt.
Men ur komfort och inomhusmiljö aspekterna så ”betalar” sig FTX-systemet.

Vad är det för fönster, kopplade 2-glas, 2-glaskasset, 2-glaskasset med ytterglas eller treglas?
 
  • Gilla
The_Had och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ur energisynpunkt så kommer det ta länge innan FTX-systemet är betalt.
Men ur komfort och inomhusmiljö aspekterna så ”betalar” sig FTX-systemet.

Vad är det för fönster, kopplade 2-glas, 2-glaskasset, 2-glaskasset med ytterglas eller treglas?
Okej, det är 3-glas.
Jag tänkte att då vi redan har mekanisk frånluft på vinden (oisolerad med gott om utrymme för fler rör) så borde det vara relativt liten insats att dra nya tilluftsrör och byta ut det befintliga aggregatet mot ett FTX aggregat?
Jag är ganska händig och har polare som är målare & plåtis, så jag tänker att jag borde kunna lösa rördragning e.t.c. själv och komma undan ganska billigt.
 
Har du mekanisk frånluft utan återvinning är det lämpligt att installera FTX om du ändå håller på med en energieffektivisering av huset.

Är man händig är det inte speciellt svårt att anlägga FTX men jag rekommenderar att anlita en firma för att räkna på luftflöden och ta fram byggritningar. Finns flertal på nätet och kostar bara några tusningar men är väl värt det.

Tips: om du installerar på kallvind, se till att du får adekvat värmeisolering på kanalerna på mellan 200 och 300 mm beroende på var du bor.
 
  • Gilla
The_Had och 1 till
  • Laddar…
Beroende på vad du tänkt göra senare/ha möjlighet att göra senare så kan det vara värt den extra kostnaden att kondensisolera alla rör. Vi installerade ny BV och FTX förra vintern och passade på att beställa stick från köldbärarkretsen till BVP för frikyla. Steg 1 är att ansluta köldmedia till ett kylbatteri i FTX systemet och får det inte önskad effekt gå till steg 2 att använda köldmedia även till fläktkonvektorer. Om ni har liknande funderingar så passa på att göra allt nu. Mycket dyrare att göra senare då en del behöver göras om.
 
E extcon skrev:
Beroende på vad du tänkt göra senare/ha möjlighet att göra senare så kan det vara värt den extra kostnaden att kondensisolera alla rör. Vi installerade ny BV och FTX förra vintern och passade på att beställa stick från köldbärarkretsen till BVP för frikyla. Steg 1 är att ansluta köldmedia till ett kylbatteri i FTX systemet och får det inte önskad effekt gå till steg 2 att använda köldmedia även till fläktkonvektorer. Om ni har liknande funderingar så passa på att göra allt nu. Mycket dyrare att göra senare då en del behöver göras om.
Hmm, jag förstår inte riktigt vad du menar, är det kylning som man kan koppla på värmepumpen du pratar om, är det i sådana fall beroende av FTX systemet på nåt vänster?
 
Man kondensisolerar alltid kanalerna på en kallvind med tex en kondenstrumpa innan man lägger på värmeisolering. Ska man ha sk frikyla behöver man kondensisolera kanalerna även inomhus.
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Man kondensisolerar alltid kanalerna på en kallvind med tex en kondenstrumpa innan man lägger på värmeisolering. Ska man ha sk frikyla behöver man kondensisolera kanalerna även inomhus.
Ok, så det du pratar om att man kanske vill göra senare, vad är det?
Vad är "stick från köldbärarkretsen"?
Är det för att kunna kyla genom tilluften?

Det ska ju finnas möjlighet att lägga till kyla på bergvärmesystemet utan ventilation, det är inte det du pratar om?
 
Kvistian Kvistian skrev:
Ok, så det du pratar om att man kanske vill göra senare, vad är det?
Vad är "stick från köldbärarkretsen"?
Är det för att kunna kyla genom tilluften?

Det ska ju finnas möjlighet att lägga till kyla på bergvärmesystemet utan ventilation, det är inte det du pratar om?
I Köldbärarkretsen i BV-systemet cirkulerar 4-gradig vätska. Denna kan kyla luften i ett FTX system genom att leda vätskan i ett (Kanal-)kylbatteri eller genom annan radiator, tex inuti en fläktkonvektor (liknar en AC utan utedel), kallas ofta frikyla. Alla kanaler måste kondensisoleras, även inomhus då man leder kall luft i kanalerna i varma utrymmen. Om du har sådana planer kondensisolera allt redan från början.
 
  • Gilla
The_Had och 1 till
  • Laddar…
E extcon skrev:
I Köldbärarkretsen i BV-systemet cirkulerar 4-gradig vätska. Denna kan kyla luften i ett FTX system genom att leda vätskan i ett (Kanal-)kylbatteri eller genom annan radiator, tex inuti en fläktkonvektor (liknar en AC utan utedel), kallas ofta frikyla. Alla kanaler måste kondensisoleras, även inomhus då man leder kall luft i kanalerna i varma utrymmen. Om du har sådana planer kondensisolera allt redan från början.
Stick från köldbärarkretsen innebär att rörmokaren förbereder för en ytterligare krets/slinga på köldbärarkretsen som stängs med ventiler. Mycket mekigare att fixa i efterhand om rörinstallationen gjorts klar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Med frikyla menar man att man använder kylan från marken. Med "stick från köldbärarkretsen" menas att man ansluter ett par extra rör till kretsen från borrhålet som går in i bergvärmepumpen vidare till ett kylbatteri som är kopplad till tillluften för hela huset eller en kyllbaffel i taket alt fläktkonvektor på väggen i utvalda rum.

Kylbatteri (kanalbatteri)
Fläktkonvektor för frikyla i hus, med synliga röranslutningar och reglerenhet.

Kylbaffel
Takmonterad kylbaffel för frikyla i vitt utförande med synliga anslutningsrör.

Fläktkonvektor
Väggmonterad fläktkonvektor för uppvärmning och kylning i ett hem.
 
  • Gilla
The_Had och 2 till
  • Laddar…
E extcon skrev:
Stick från köldbärarkretsen innebär att rörmokaren förbereder för en ytterligare krets/slinga på köldbärarkretsen som stängs med ventiler. Mycket mekigare att fixa i efterhand om rörinstallationen gjorts klar.
Sorry, missade att du postat bra förklaring innan jag lade ut mitt.
 
E extcon skrev:
I Köldbärarkretsen i BV-systemet cirkulerar 4-gradig vätska. Denna kan kyla luften i ett FTX system genom att leda vätskan i ett (Kanal-)kylbatteri eller genom annan radiator, tex inuti en fläktkonvektor (liknar en AC utan utedel), kallas ofta frikyla. Alla kanaler måste kondensisoleras, även inomhus då man leder kall luft i kanalerna i varma utrymmen. Om du har sådana planer kondensisolera allt redan från början.
Ok, det är i sådana fall bara tilluftskanalerna gissar jag på då?
Gissar på att det blir billigare att koppla på kylning på ftx om man har det installerat istället för separat system?
 
Kvistian Kvistian skrev:
Ok, det är i sådana fall bara tilluftskanalerna gissar jag på då?
Gissar på att det blir billigare att koppla på kylning på ftx om man har det installerat istället för separat system?
Det blir både billigare och enklare att köra med ett centralt kylbatteri på den inkommande luften för en generell sänkning av temperaturen i hela huset. Sedan kan man alltid komplettera med separata kylbafflar/fläktkonvektorer i några rum om så önskas.

Om kylbatteriet är korrekt dimensionerat brukar man kunna kunna trycka ner tempen med minst 5 grader under utomhustemperaturen vilket räcker mer än väl. Vi har sällan kallare än runt 22-23 grader under sommaren annars fryser man när man kommer in.

Ska man köra frikyla är det viktigt med bra solskydd som tex markiser då solen värmer med ca 1kW per kvadratmeter. Värt att notera är att frikyla med centralt kylbatteri alltid ska vara påslagen i konstant drift under sommaren då den inte räcker för att "snabbsänka" temperaturen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kvistian
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blir både billigare och enklare att köra med ett centralt kylbatteri på den inkommande luften för en generell sänkning av temperaturen i hela huset. Sedan kan man alltid komplettera med separata kylbafflar/fläktkonvektorer i några rum om så önskas.

Om kylbatteriet är korrekt dimensionerat brukar man kunna kunna trycka ner tempen med minst 5 grader under utomhustemperaturen vilket räcker mer än väl. Vi har sällan kallare än runt 22-23 grader under sommaren annars fryser man när man kommer in.

Ska man köra frikyla är det viktigt med bra solskydd som tex markiser då solen värmer med ca 1kW per kvadratmeter. Värt att notera är att frikyla med centralt kylbatteri alltid ska vara påslagen i konstant drift under sommaren då den inte räcker för att "snabbsänka" temperaturen.
Känns som att det blir en sån lösning
Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.