Byggahus.se
Jag har skadat en kroppsdel och har röntgat mig för en vecka sedan. Jag fick sent på söndagskvällen ett sms från "XX mottagning som vill kontakta mig", och där jag ombeds att klicka på en helt intetsägande länk-adress och webbsida, för att logga in med BANK-ID! Varningsklockan gick igång på full rulle. Scam eller från en faktisk vårdgivare som ska undersöka mig vidare?

Jag loggar in på 1177 och kan se att min läkare 2 dagar innan meddelat mig att företaget, en underleverantör till vården, ska kontakt mig. Skönt att höra tänker jag, bortsett från att de har usla omdömen på Googla (hjälp!).

Till saken, jag blir upprörd att företag så lättvindigt tror att folk ska använda BANK-id till att identifiera sig. På röntgen identifierade jag mig med mitt körkort på plats - så ska det fungera.

BANK-ID är till för banken, och ska inte missbrukas på annat. Det kommer bli lättare att bli scammad om BANK-ID ska börja användas på fler sidor och bli kutym. Helt OK att 1177 har bank-id, men det har sina förklarliga anledningar. Skatteverket mm är också OK. Men inte privata företag, så vida det inte handlar om att identifiera sig vid köp mot banken av tjänster och varor.

Jag använder ett svenskt webbhotell, privat, och de har börjat använda BANK-id som inloggningsmetod - dock inget krav.

Jag ska ringa vårdgivaren imorgon och säga att de kan kontakta mig via telefon vid kontakt och bokning av tid. Tjurgubbe som jag är ;) av principer, tänker jag inte använda BANK-id hos dessa, som dessutom är en usel vårdgivare om recensionerna stämmer:

"Nonchalant läkare som inte kollar på röntgenbilderna" "skäller ut mig för att vara sen, när jag väntat länge" "ber inte om ursäkt för att läkaren är sen" "de vill bara kicka ut patienterna snabbt för att tjäna pengar" - upprepar många.

Ursäkta sidosprået, men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?
 
  • Gilla
  • Haha
Costanza och 20 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att det kollas legitimation vid vårdkontakter, digitalt eller ej. Har inget problem med det annars heller som legitimation. Det enda aber jag har är om det av någon anledning inte skulle fungera, men då finns ju körkort och pass.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 13 till
  • Laddar…
Bankid är ett digitalt id-kort och har inte mer med ”bank” att göra än just namnet. Hellre inloggning med bankid på diverse platser än att komma ihåg lösenord.

Största invändningen mot bankid är att det har blivit en kritisk infrastruktur och det saknas tillräckligt brett spridda alternativ. Det måste finnas fler system helt enkelt.
 
  • Gilla
Johan456 och 39 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bankid är ett digitalt id-kort och har inte mer med ”bank” att göra än just namnet. Hellre inloggning med bankid på diverse platser än att komma ihåg lösenord.

Största invändningen mot bankid är att det har blivit en kritisk infrastruktur och det saknas tillräckligt brett spridda alternativ. Det måste finnas fler system helt enkelt.
Jo rent funktionellt är det en inloggning, men i fel händer, en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto. Det är ju så bedragarna jobbar, skickar ut länkar för dig att logga in med bank-id.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Är även jag motståndare till bank-id i grunden.
Saker skulle kunna fungera likt Transportstyrelsens app för ägarbyte, dvs kontrollnummer från ett fysiskt körkort tillsammans med en QR kod.

Nu är bank-id fruktansvärt smidigt, men den dagen det slutar fungera kommer det bli problematiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Inte heller jag gillar att endel börjar vilja att man använder BankID till hyfsat triviala saker. Värst hittills tror jag är bostadskö. Ibland används t.o.m. någon underleverantör vars namn visas när man ska logga in! Som du också är inne på, blir folk vana att använda BankID till allt möjligt så är risken stor att man börjar se lättvindigt på det, och rätt vad det är accepterar något helt annat än tänkt. Detta särskilt om folk vänjs vid att det inte ens behöver stå rätt namn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mellansorken och 12 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jo rent funktionellt är det en inloggning, men i fel händer, en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto. Det är ju så bedragarna jobbar, skickar ut länkar för dig att logga in med bank-id.
Ja det är myntets baksida när det gäller digitala idkort, det får vi lära oss att leva med.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Är även jag motståndare till bank-id i grunden.
Saker skulle kunna fungera likt Transportstyrelsens app för ägarbyte, dvs kontrollnummer från ett fysiskt körkort tillsammans med en QR kod.

Nu är bank-id fruktansvärt smidigt, men den dagen det slutar fungera kommer det bli problematiskt.
Det kontrollnumret på ditt körkort är alldeles för tillgängligt för andra än du själv, inte ok under några omständigheter. Att vi inte har fler bedrägerier med detta runt ägarbyten för bilar är ett under. Alldeles för få förstår att detta refnr behöver hållas hemligt. Du förväntas visa upp och/eller lämna ifrån dig ditt körkort på för många ställen idag.
 
  • Gilla
Sernando och 9 till
  • Laddar…
C
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto.
Ja, systemet är lite för öppet för "mellanhandsattacker" än vad det förmodligen borde vara. Men som användare får man ju vara noga med att kolla vilken part man identifierar sig mot, så helt öppet är det ju inte.
Dessutom måste man ju oftast även göra en signering av kritiska transaktioner.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
När du använder Bank-ID läser du väl alltid texten som visas överst?
Där står hos vem som du identifierar dig, så vad jag vet kan inte någon luras via länk.
De företag som vill nyttja Bank-ID måste ha köpt tjänsten och fått ett certifikat, inget som de själva godtyckligt kan införa.
 
  • Gilla
Sernando och 23 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jo rent funktionellt är det en inloggning, men i fel händer, en illvillig mottagare på andra sidan, så är ju denna inloggning ett frikort in på ditt bankkonto. Det är ju så bedragarna jobbar, skickar ut länkar för dig att logga in med bank-id.
Som jag har förstått det kan man inte manipulera Bank-ID som du beskriver det utifrån hur företag ansluts till tjänsten.
De bedrägerier som gjorts är när person lurats använda det till sin bank. Vilket i sig blir ett problem om det ska behövas lämplighetsprövning för att få Bank-ID, knepig situation.
 
  • Gilla
Sernando och 8 till
  • Laddar…
Jag upplever 3 problem med bank-id.

Företag skickar en länk där man ska identifiera sig. Det är ju just det man blir varnad för när många bedragare använder sådana metoder.

Det andra är när man ska göra något i ett annat land och det enda alternativet för att komma åt tjänsten är att identifiera sig med bank id.

Om banken låser dina koder så är du väldigt begränsad i vad för ärenden du kan göra på nätet.
 
  • Gilla
  • Haha
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
Säker identifiering är A och O. Ni som ogillar utbredningen av användningen av bankID kan fundera lite på hur mycket värre det skulle vara utan säker identifiering istället, där vem som helst skulle kunna utföra uppgifter som dig.

Som skrivits i tråden innan så kollar man självklart vem man identifierar sig för, det står ju tydligt med stora bokstäver i bank-ID appen. Ni visar väl inte körkort eller pass för vem som helst?
 
  • Gilla
  • Älska
A-Man_08 och 14 till
  • Laddar…
Och det finns alternativ för de som vill använda andra tjänster än BankID. Freja är ett sådant som kommer stort då många kopplar ihop BankID med bankerna helt fel.
Men då måste ju de som vill att du ska identifiera dig ha köpte tjänsten från Freja istället för BankID.
Och det är inte många år sedan du gick till banken för att skaffa dig en plast ID som du sedan använde inom både sjukvård och krogarna. Så inte så stor skillnad.
Tycker dock att det va ett olyckligt namn på denna stora digitala identifierings tjänst.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Har man ett mobilt BankID så bör man se till att ha backupfunktioner om något händer med mobilen, som godkänt ID-kort eller PASS alternativt reservmobil med aktivt BankID (går även besöka bankkontor) för att kunna beställa ett BankID.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.