Byggahus.se
D
905 st inspirationsfilmer finns här

 
  • Gilla
Gangstersmed
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Finns inget fett i avloppet från badrummet. Däremot blir det en svart sörja som sitter i rören. Dom lossnar enkelt med en avloppsrensare, en sådan där man ”pumpar med”. Fyll handfatet med varmt vatten, dra ur proppen och låt vatten rinna ner i avloppet, men stäng inte av kranen.
Ner med rensaren och ”pumpa” efter Max fem minuter så har man rensat ur rören.
Skillnad med ett köksavlopp med massa härdat fett, betydligt mer jobb innan man fått det öppet.
Det är faktiskt förtvålad fett dvs en beståndsdel i tvål, schampoo etc. Rensfjäder brukar funka bra. När man fått bort stoppet, skölj med rikliga mängder varmvatten så att röret blir varmt. Skölj sedan med några liter varmt vatten med en upplöst maskindiskmedelstablett i. Enzymerna i maskindiskmedlet bryter då ner de rester som grott fast på röret. Det går att köpa enzymer i burk på biltema etc för avloppsrensning. De skall verka i minst en timme för att göra någon nytta.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
SOm andra säger: Köp en rensfjäder så du får bort pluggen sen Yes och varmvatten
 
Det blir gärna stopp av en sörja som består av hår + tvål, speciellt om det är tjejer som använder handfatet. Propplösare eller varmvatten hjälper föga, kör med mekanisk rensning istället.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Är du helt säker att det inte är vattenlåset under handfatet som är igentäppt?
Det är från Golvbrunnen vattnet kommer upp!!!🤔
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
J Jan Hallberg skrev:
Det är från Golvbrunnen vattnet kommer upp!!!🤔
Ja det stämmer helt riktigt. Det klargjordes efter mitt inlägg. Läs hela tråden så ser du säkert det.
 
Det är svårt att se på filmen men är det ett T-rör eller en 90 gradare längst ner? ser ut som att det ligger ngt till höger längst ner. som det har skrivits om tidigare fyll upp halva röret med hett vatten och häll i maskin diskmedel så löser det upp fettresterna
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
På filmen verkar det som det är ett T-rör, så mycket möjligt något kommer från sidan från någon annan stans. Om avlopp tränger upp vid anslutning golv är anslutningen otät. Om den var tät skulle det bli översvämmning i handfatet. Har du köket anslutet till samma avlopp kanske fett kan vara anledning, annars uteslutet från handfatet. Då får föreningen stå för kalaset.
 
M Mackan Mack skrev:
Menar du det svarta röret längst in?
Ingen aning, det är en lägenhet.

Vet inte vad jag ska göra…och rörmokare är väldigt dyra :/
Kan du inte förlika dig med rörmockarens pris för att rensa röret i badrummet tycker jag att du inte skall bo i villa! Bor man i allmännyttan rensar dom rören gratis! Eget boende innebär också att man skaffar eller har elementära kunskaper om husvård vilket förhindrar översvämningar och ”dyra”rörmockare! Det finns fixarböcker om detta att köpa billigt eller låna på bibblan🤗 Husägare i 50 år 🤑
 
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
L lars Evers skrev:
Kan du inte förlika dig med rörmockarens pris för att rensa röret i badrummet tycker jag att du inte skall bo i villa! Bor man i allmännyttan rensar dom rören gratis! Eget boende innebär också att man skaffar eller har elementära kunskaper om husvård vilket förhindrar översvämningar och ”dyra”rörmockare! Det finns fixarböcker om detta att köpa billigt eller låna på bibblan🤗 Husägare i 50 år 🤑
Fast nu bor inte TS i villa vilket även står i inlägget du citerade.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Ta duschslang en o spola rent,
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Tyvärr så kommer nog detta falla på din räkning om det visar sig att det är stopp från dig till föreningens stam
Varför?? Enligt vad jag fattat enligt bostadsrättslagen så är innehavaren inte skyldig till underhåll av sådant som hör till fastigheten och som dessutom inte syns med blotta ögat. Dessutom har förmodligen innehavaren inte orsakat stoppet avsiktligt. Så det är nog föreningen som får stå för kostnaderna för rengöring/ev reparation
 
S
J Jerry Adebrink1 skrev:
Gör något av ovanstående och driv inte med oss
Förhoppningsvis har TS löst detta under senaste veckornas radiotystnad.
K krambriw skrev:
Varför?? Enligt vad jag fattat enligt bostadsrättslagen så är innehavaren inte skyldig till underhåll av sådant som hör till fastigheten och som dessutom inte syns med blotta ögat. Dessutom har förmodligen innehavaren inte orsakat stoppet avsiktligt. Så det är nog föreningen som får stå för kostnaderna för rengöring/ev reparation
som jag förstått det så är det föreningens ansvar om avloppsröret tjänar mer än en lgh, men om det endast är en lgh som har eget rör till föreningens stam (som sedan tjänar fler lägenheter) så ligger det på lägenhetsinnehavaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är inte en avgrening från en stamledning att betrakta som del av stamledning?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.