M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 474 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 474 inlägg
Hej!
Jag har tänkt byta ut den gamla ugnen som var 3-fas vid inköp men med medföljande instruktioner var lätt att konvertera till 1-fas.
Den "nya" ugnen är också 3-fas även om den finns att köpa som 1-fas. Den är dock mycket mera komplex och jag är inte hundra på hur jag ska göra. Här är lite foton hur det ser ut inuti:
Jag har tänkt byta ut den gamla ugnen som var 3-fas vid inköp men med medföljande instruktioner var lätt att konvertera till 1-fas.
Den "nya" ugnen är också 3-fas även om den finns att köpa som 1-fas. Den är dock mycket mera komplex och jag är inte hundra på hur jag ska göra. Här är lite foton hur det ser ut inuti:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 474 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 474 inlägg
1:a bilden en översikt
2:a bilden visar anslutningskablen som kopplas in på en kontaktor
3:e bilden de 3 resistanserna som värmer kammaren
4:e bilden de 3 resistanserna till ång-generatorn.
2:a bilden visar anslutningskablen som kopplas in på en kontaktor
3:e bilden de 3 resistanserna som värmer kammaren
4:e bilden de 3 resistanserna till ång-generatorn.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 474 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 474 inlägg
Genom att titta inuti kammaren och jämfört med vad som syns på bild 2 så har jag kommit fram till att de är Y-kopplade.
Gissningsvis borde det vara samma för ångkammaren.
För att köra 1-fas ska man då koppla de ändarna som är hoplödda med bleck till "nollan" samt parallekoppla de 3 faserna?
Effektmässigt har jag en 1-fas anlsutning (fas/nolla/jord) avsäkrad med 32A. ugnen drar som mest strax under 6kW
Gissningsvis borde det vara samma för ångkammaren.
För att köra 1-fas ska man då koppla de ändarna som är hoplödda med bleck till "nollan" samt parallekoppla de 3 faserna?
Effektmässigt har jag en 1-fas anlsutning (fas/nolla/jord) avsäkrad med 32A. ugnen drar som mest strax under 6kW
Står det inget på bakstycket om inkopplingsalternativ, tex på insidan? Det brukar det göra iaf på konsumentprodukter.
Jag hittade ett datablad som beskrev att den 1-fasiga 25A versionen behövde 10mm 3-ledar kabel. Medans 5-ledaren bara skulle ha 1,5mm. 3-fas versionen beskrivs även som 400V. Men min gissning är ändå att det skulle räcka med ett byte till en 2.5mm2 anslutningskabel och bygla faserna.
Varför i hela fridens namn gissar du på en sån sak?
Om den i enfaskoppling drar 25 A så verkar det lämpligt att gå på minst 4 kvmm för en frihängande anslutningsledning (men 6 kvmm är säkert billigare).
Om den i enfaskoppling drar 25 A så verkar det lämpligt att gå på minst 4 kvmm för en frihängande anslutningsledning (men 6 kvmm är säkert billigare).
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 474 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 474 inlägg
Så tänkte jag först också men då kommer ju resistanserna att hänga i luften i den andra änden.M merbanan skrev:
Mellan blecket och respektive fas har jag 28 ohm vid resistanserna samt om jag minns rätt 56ohm mellan faserna om det hjälper.
Fast de hängde ju i luften innan med?!M MathiasFr skrev:
Det är mittpunkten på en Y-kopplad 3-faslast.
Man kan se byglarna på bilderna. När inte det geniala 3fassystemet trollar fram en ”virtuell nolla” i mittpunkten, så får man ordna den nolledaren på annat sätt. Notera alltså att före ombyggnad var det 230V mellan mittpunkten och fasledare. Efter ombyggnad blir det också 230V mellan nollpunkten och fas. Samma effekt, 3 ggr högre ström…hur stor?
6kW/ 3 = 2kW per element, 2000/230 = 8,7A (ok med 1,5mm2)
Efter 8,7 x 3 = 26A (2,5mm2 inte okay…)
Dessutom är det varmt inne i en ugn så värmetålig kabel behöver användas OM man bygger om ugnen internt på detta vis.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 474 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 474 inlägg
Med "ordna fram" menar du det jag föreslog, ansluta "blecket" till nollan (blå kabel)?blackarrow skrev:....När inte det geniala 3fassystemet trollar fram en ”virtuell nolla” i mittpunkten, så får man ordna den nolledaren på annat sätt. Notera alltså att före ombyggnad var det 230V mellan mittpunkten och fasledare. Efter ombyggnad blir det också 230V mellan nollpunkten och fas. Samma effekt, 3 ggr högre ström…hur stor?
6kW/ 3 = 2kW per element, 2000/230 = 8,7A (ok med 1,5mm2)
Efter 8,7 x 3 = 26A (2,5mm2 inte okay…)
Dessutom är det varmt inne i en ugn så värmetålig kabel behöver användas OM man bygger om ugnen internt på detta vis.
Högre area på kabeln internt, inga problem. Vad gäller värme så är utrymmet ventilerat med fläkt. Istället för att bygla faserna vid kontaktorn så tänkte jag parallellkoppla de 3 faserna i 1-fas stickkontakten. Därmed borde det bara vara noll-ledaren i anslutningssladden som är klen.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 611 inlägg
Är det inte bättre att du ordnar en trefasig matning?
JaM MathiasFr skrev:
"bara"?? Du skulle behöva 3 ledare för nollan i anslutningskabeln också...
Anslutningskabeln behöver bytas.
Kikar man på centralen verkar det bara finnas enfas?
Ugnen verkar inte vara tänkt att vara omkopplingsbar. Gogglar man lite så verkar den finnas i två versioner, enfas eller trefas och man tar den som passar.
Ugnen verkar inte vara tänkt att vara omkopplingsbar. Gogglar man lite så verkar den finnas i två versioner, enfas eller trefas och man tar den som passar.