Byggahus.se
M
Hej!

Jag har tänkt byta ut den gamla ugnen som var 3-fas vid inköp men med medföljande instruktioner var lätt att konvertera till 1-fas.

Den "nya" ugnen är också 3-fas även om den finns att köpa som 1-fas. Den är dock mycket mera komplex och jag är inte hundra på hur jag ska göra. Här är lite foton hur det ser ut inuti:
 
  • Inre elektronik av en komplex apparat, kablar, kretskort, blåsare, säkringar, och mekaniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild inuti elektronisk apparat med färgkodade kablar, säkringar, anslutningar och kylfläns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elinstallation med kablage, möjligtvis inuti en apparat, detaljer oskarpa, fokuserade på förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delar av ett elektriskt system med kablar, fästen och komponenter. Industriell eller kommersiell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El_Hulia
  • Laddar…
M
1:a bilden en översikt
2:a bilden visar anslutningskablen som kopplas in på en kontaktor
3:e bilden de 3 resistanserna som värmer kammaren
4:e bilden de 3 resistanserna till ång-generatorn.
 
  • Gilla
El_Hulia och 1 till
  • Laddar…
M
Genom att titta inuti kammaren och jämfört med vad som syns på bild 2 så har jag kommit fram till att de är Y-kopplade.
Gissningsvis borde det vara samma för ångkammaren.

För att köra 1-fas ska man då koppla de ändarna som är hoplödda med bleck till "nollan" samt parallekoppla de 3 faserna?

Effektmässigt har jag en 1-fas anlsutning (fas/nolla/jord) avsäkrad med 32A. ugnen drar som mest strax under 6kW
 
  • Elektrisk säkringsskåp med öppen dörr, säkringar, etiketter för rum, tejpbit, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El_Hulia och 1 till
  • Laddar…
Står det inget på bakstycket om inkopplingsalternativ, tex på insidan? Det brukar det göra iaf på konsumentprodukter.
 
  • Gilla
El_Hulia och 2 till
  • Laddar…
M
Nej det finns inget schema på insidan av luckan. Det är ingen konsumentprodukt utan till för en liten restaurang,cateringverksamhet eller liknande.
 
  • Gilla
El_Hulia
  • Laddar…
Det måste väl ändå finnas ett modellnamn och en manual någonstans på internet?
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
M
Javisst men jag hittar inget schema

Rational Selfcookingcenter XS
alternativt
Rational SCCXS
 
Jag hittade ett datablad som beskrev att den 1-fasiga 25A versionen behövde 10mm 3-ledar kabel. Medans 5-ledaren bara skulle ha 1,5mm. 3-fas versionen beskrivs även som 400V. Men min gissning är ändå att det skulle räcka med ett byte till en 2.5mm2 anslutningskabel och bygla faserna.
 
tommib
Varför i hela fridens namn gissar du på en sån sak?

Om den i enfaskoppling drar 25 A så verkar det lämpligt att gå på minst 4 kvmm för en frihängande anslutningsledning (men 6 kvmm är säkert billigare).
 
  • Gilla
Bengt Wahrolen och 3 till
  • Laddar…
M
M merbanan skrev:
Jag hittade ett datablad som beskrev att den 1-fasiga 25A versionen behövde 10mm 3-ledar kabel. Medans 5-ledaren bara skulle ha 1,5mm. 3-fas versionen beskrivs även som 400V. Men min gissning är ändå att det skulle räcka med ett byte till en 2.5mm2 anslutningskabel och bygla faserna.
Så tänkte jag först också men då kommer ju resistanserna att hänga i luften i den andra änden.

Mellan blecket och respektive fas har jag 28 ohm vid resistanserna samt om jag minns rätt 56ohm mellan faserna om det hjälper.
 
M MathiasFr skrev:
Så tänkte jag först också men då kommer ju resistanserna att hänga i luften i den andra änden.
Fast de hängde ju i luften innan med?!
Det är mittpunkten på en Y-kopplad 3-faslast.
Man kan se byglarna på bilderna. När inte det geniala 3fassystemet trollar fram en ”virtuell nolla” i mittpunkten, så får man ordna den nolledaren på annat sätt. Notera alltså att före ombyggnad var det 230V mellan mittpunkten och fasledare. Efter ombyggnad blir det också 230V mellan nollpunkten och fas. Samma effekt, 3 ggr högre ström…hur stor?
6kW/ 3 = 2kW per element, 2000/230 = 8,7A (ok med 1,5mm2)
Efter 8,7 x 3 = 26A (2,5mm2 inte okay…)
Dessutom är det varmt inne i en ugn så värmetålig kabel behöver användas OM man bygger om ugnen internt på detta vis.
 
M
blackarrow blackarrow skrev:
....När inte det geniala 3fassystemet trollar fram en ”virtuell nolla” i mittpunkten, så får man ordna den nolledaren på annat sätt. Notera alltså att före ombyggnad var det 230V mellan mittpunkten och fasledare. Efter ombyggnad blir det också 230V mellan nollpunkten och fas. Samma effekt, 3 ggr högre ström…hur stor?
6kW/ 3 = 2kW per element, 2000/230 = 8,7A (ok med 1,5mm2)
Efter 8,7 x 3 = 26A (2,5mm2 inte okay…)
Dessutom är det varmt inne i en ugn så värmetålig kabel behöver användas OM man bygger om ugnen internt på detta vis.
Med "ordna fram" menar du det jag föreslog, ansluta "blecket" till nollan (blå kabel)?

Högre area på kabeln internt, inga problem. Vad gäller värme så är utrymmet ventilerat med fläkt. Istället för att bygla faserna vid kontaktorn så tänkte jag parallellkoppla de 3 faserna i 1-fas stickkontakten. Därmed borde det bara vara noll-ledaren i anslutningssladden som är klen.....
 
  • Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Är det inte bättre att du ordnar en trefasig matning?
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Med "ordna fram" menar du det jag föreslog, ansluta "blecket" till nollan (blå kabel)?
Ja
Högre area på kabeln internt, inga problem. Vad gäller värme så är utrymmet ventilerat med fläkt. Istället för att bygla faserna vid kontaktorn så tänkte jag parallellkoppla de 3 faserna i 1-fas stickkontakten. Därmed borde det bara vara noll-ledaren i anslutningssladden som är klen.....
"bara"?? Du skulle behöva 3 ledare för nollan i anslutningskabeln också...

Anslutningskabeln behöver bytas.
 
Kikar man på centralen verkar det bara finnas enfas?
Ugnen verkar inte vara tänkt att vara omkopplingsbar. Gogglar man lite så verkar den finnas i två versioner, enfas eller trefas och man tar den som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.