Byggahus.se
Hallå forumet,

Vi har hamnat i en högst otrevlig situation, en lång historia kort:

Framsida på vår villa ska göras (nybygge), plattsättning parkering + gång till entrén, resten förberedas
för gräs (vi lägger ut och fixar gräset själva). Vi får en rekommendation av en bekants släkting som är
en större aktör (släktingen).

De kommer ut och kikar och fråga mig inte vem som hittar på hur stor ytan är men kontentan är iaf 70 kvadrat (stenläggningen). Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL.

Hantverkaren lägger till att han hoppas att vi förstod att det tillkommer moms, min fru frågar om totalpriset, vi får då svaret 87 500kr. Vad bra säger hon (det är svärmor som ska betala kalaset) jag har sagt till henne att det nog blir strax över 100 000kr! (så positivt besked). Vi kör på det! Toppen säger han jag skriver ihop en riktig offert...

Här någonstans skickar MrX kan vi kalla honom för ett mail/mess till min svärmor och frågar om hon kan sätta in drygt 40 000kr på hans konto, vi svarar att vi inte betalar i förväg. Ok får vi till svar.

Några veckor senare kör de igång (en vecka försenade), arbetet rullar på några dagar men sen en torsdag dyker den inhyrda grävmaskinskillen upp efter lunch och vill ha min uppmärksamhet: "Jo du Mr X ringde mig igår kväll och var lite hysterisk han har tydligen lovat att han skulle va med familjen tors-fre".

Okej säger vi, inte så mycket att göra åt saken men vi tyckte kanske att det var lite märkligt att MrX inte kunde dra iväg ett sms eller ett telefonsamtal själv och informera om detta. Jaja inget mer med det.
Det kommer dock ett sms dagen efter där MrX frågar om vi kan betala för stenen nu, vi svarar att nej vi
betalar inget förrän jobbet är klart. Okej ingen fara får vi till svar. (men vi börjar få lite märkliga vibbar).

Jag kommer inte ihåg exakt i kronologisk ordning när vissa saker dök upp, men här ungefär kommer de på att det inte är 70kvm, och "skyller" på antingen oss eller den större aktören som MrX hyr alla maskiner ifrån.
De säger att de kommer behöva beställa mer sten, okej säger vi hur mycket eftersom vi behöver förankra alla moment hos svärmor som ska betala. Jag och min fru är rörande överens om att vi uppfattar det som "några tusenlappar", å ja men okej inga problem säger vi. Vi får också info om att vi förmodligen kan kvitta en del av stenen som nu inte behövs pga muren, kantsten etc. Ska dock också nämnas att det tillkommit vissa saker under projektets gång som en låg stödmur(15 000kr) för att det inte ska ramla ner jord på parkeringen, och drygt 3000 kr extra för sten som ska vara framför entrén som vi muntligt okejat på plats.

Anyhow, arbetet flyter väl på även om de utlovade "några dagars jobb" flyter iväg, de jobbar några timmar här och några timmar där och hänvisar till att det regnar mycket (och säger till den större aktören att de visst har varit där och jobbar, när de uppenbarligen inte har det)... Men till slut är de iaf klara och allt som allt tog arbetet fyra veckor att utföra. Ska även tilläggas ytterligare en smått märklig situation: Förmodligen tog jobbet för lång tid och andra jobb blev lidande för en vacker dag står en tredje kille utanför och bygger mur (vi vet inte vem det är och ingen har informerat). Han verkar smått folkskygg och säger knappt hej, men vi fattar till slut att det är MrX's brorsa.

Såå trumvirvel, fakturan dyker upp...

Vår förväntning: 87 500 + 15 000 + 5000-ish = 107 500kr

Fakturan är alltså på 142 000kr!

Okej what to do now?! Ber frugan att ringa den större aktören och fråga om råd, han tycker generellt att MrX betett sig märkligt och ger oss rådet att bestrida fakturan.

Här ungefär börjar det bli jobbigt, jag låter det gå en dag sen skickar jag ett sms då det känns som den enklaste vägen just då att: "jag kommer ringa dig i morgon ang fakturan och reda ut vharför 87 + 15 + 5 blir
142 000 för? Men tillsvidare bestrider vi fakturan" inte exakt men med det budskapet. Han börjar messa och ringa till både mig och min fru ganska sent på kvällen men vi svarar inte.

Under samma tidsperiod har han försökt kringå oss och skickat fakturan direkt till min svärmor...

På eftermiddagen dagen efter tar jag mod till mig och ringer upp:

Lugnt och metodiskt och så diplomatiskt jag kan att vi behöver reda ut fakturan och skulle du kunna beskriva vad som är vad och varför typ så.

Diskussionen tar en dryg timmen och vi kommer väl egentligen ingenstans men det vi kan ta med oss från det här samtalet är att:

87 500 kr har hela tiden varit ENBART jobbet och stenen ingår såklart inte?!
Ingen under hela processens gång har nämt det här för oss, inte EN enda gång.

Sen har ni ju räknat fel det var 70 från början men det blev ju 100 och då blir det ju massa mer sten.
Nej vi har inte angett något mått vi är vanliga svenssons och äger knappt en tumstock. Och det här är dessutom första gången vi hör siffran 100kvm.

Det han trycker på är att han har ju skickat fakturor på stenen ju?!!
Ja delfakturor är vi inte särskilt intresserade det enda som är intressant för oss är vad TOTALPRISET blir, han hävdar alltså att han visst har kommunicerat hur mycket dyrare stenen kommer bli eftersom det helt och fullt ligger på vårt ansvar att jämföra olika delfakturor mot varann?!! Really...

Sen står det tydligen längst ner i en fotnot på delfakturorna att stenen ingår inte.

Det är vad det nu kretsar kring, enligt oss så har vi enkom sagt OK kör till det TOTALPRISET vi fick offererat till oss i början dvs 87 500kr och även muntligt gått med på murens kostnad och "extra sten" 5 000 kr cirka.
Att han skickar delfakturor till oss som vi inte sagt ok till på något vis, varken muntligt eller i skrift (där det går att utlösa att stenen alltså inte ingår) är hans sätt att "kommunicera" projektets ökade pris?!

Vi fortsätter disskutera och han blir affekt och drar till med att "ja vill du att jag kommer ut till dig och tar det direkt eller?!" ej ordagrannt för att senare när inte det här första hotet biter dra till med:
"Okej men stenen är min så jag kommer komma ut med min grävare och gräva upp all stenen!!" jag svarar något i stil med "ja gör du det jag ringer polisen och ber den större aktören komma hit så kan vi titta på" typ.

Vi börjar skrika på varann och han känner att han inte kommer vidare så han säger typ ja men bara betala fakturan, nu ska jag ringa till den större aktören, klick...

Värt att nämna här är att när jag fortfarande var diplomatisk flera ggr berättade för honom hur nöjda vi är med själva jobbet att det blev super, och jag tryckte även på att du kommer få betalt det är inte det som är problemet men du behöver inte oroa dig. Pengar finns

Under helgen lägger svärmor in en betalning på 87 500kr, som en "första betalning", jag messar en skärmdump till honom och skriver just att det är en första betalning, att vi får försöka reda ut detta men att jag inte vill ha en disussion över helgen.

Nu snabbspolar vi lite, hans sambo ringer upp mig på måndagen eller tisdagen (fakturaansvarig) hon märker att jag verkar irriterad och jag förklarar varför, återigen trycker hon på att "men det står ju på fakturan". Jag drar parallellen (vilket jag även försökt för MrX) att men ponera att när vi byggde det här huset fick en offert på att bygga huset på 4 miljoner kronor, att vi skriit på detta men att sedan när huset är klart få en extra faktura på säg 2 miljoner för virke och material för 4 miljoner var ju bara byggkostnaden förstod ni inte det?!. Ingen av dem vill medge att de har något som helst skuld till att vi nu står här, att det ska vi förstå av oss själva?

Ett kort inflik här är att jag lämnar över telefonen till min fru när adrenalinet börjar bli för påträngande, och hon lyckas lugna ner situtionen och prata om "män" hit och "män" dit. Och till slut så verkar faktiskt den här kvinnan förstå var kommunikationen har brustit totalt, och det verkar även som hon stått bredvid när MrX hotat med att först ta det face-to-face och sen gräva upp all sten och verkar förstå att hon inte kan låta MrX har kundkontakt, det är inte bra för business.

Hon som vi uppfattar säger att hon ska kolla igenom och försöka ta tillbaka sten (det står fortfarande en oöppnad här utanför), och dra av lite fraktkostnader etc. Dvs vi uppfattar det som att vi kanske kan mötas halvägs typ?

Men igår dyker det upp ett nytt mail från henne som säger ungefär samma sak igen:
Kostnader för sten bla bla, det står på fakturorna bla bla ni har godkänt...

Här kommer slutklämmen, det handlar egentligen inte om pengar, det finns pengar både här och hos svärmor, och här kommer kanske det viktigaste: om MrX sagt, stopp och belägg! När han upptäckte att projektet skulle bli antal tiotusentals-kronor dyrare när det plötsligt behövdes ganska mycket mer sten, då hade det förmodligen inte ens ha blivit en GREJ! Då hade vi kunnat förankra det hos svärmor och förmodligen hade hon suckat lite och betalat ändå (det vet vi att hon hade gjort). Och även detta har vi försökt trycka på för både MrX och hans faktura-ansvarige, men vad vi känner finns det NOLL förståelse för oss i den här situationen.

Säkert tusen stavfel etc men kände ändå att jag var tvungen att skriva av mig, hur hade ni agerat om ni vore i vår situation just nu? Ringa konsumentverket?

Mvh

//N
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RolfH och 13 till
  • Laddar…
Finns något skrivet från början, eller är det bara muntligt alltihopa?

Nog för att jag tycker du har rätt, men att trycka ner pinnar i hörnen och mäta ytan exakt från början hade nog varit en bra ide.

Dessutom känns det som du skriver i affekt, sov på saken och försök tänk ut något bra i morgon.

Jag har varit i en liknande sits, jag och en säljare gjorde upp om ett visst pris, men i slutändan hade vi olika åsikter, vi var överens om att hade vi bara pratat ordentligt från början så hade det inte uppstått någon diskussion. Då jag såg min del av misstaget så föreslog jag att vi splittade på mellanskillnaden, ja sa han och med ett handslag beseglades affären.

Önskar dig lycka till nu.
/W
 
  • Gilla
Johalof och 15 till
  • Laddar…
Har du ett sms där ni skriver att ni vill ha totalpris så kan du som konsument inte gärna behöva anta att detta inte innehåller väsentliga delar som leverantören dessutom tillhandahåller som en del av tjänsten. Har du inte kommit med någon utsaga om storleken på jobbet är det ju givetvis upp till den som tar på sig jobbet att ta reda på vad som ska göras (det omvända utfallet kunde ju varit att ni fått för liten parkering och då hade det ju kunnat ligga på dig om du inte tydligt anvisat hur stort det skulle bli). Här verkar ni överens om storleken men han har inte mätt den faktiska ytan och därför räknat fel på materialåtgång och hur lång tid det kommer att ta. Detta är ju helt hans eget problem inte ditt.

Jag skulle säga att det känns inte så troligt att han skulle kunna vinna i rätten (att stämma er på det belopp ni inte betalar är hans chans att få ut det han önskar). Det är han som skall bevisa att ni skall betala mer enligt avtalet har ni då fått ett sms med angivet helhetspris är det ju det som ni sagt OK på och det som kan anses ingått. Fakturor är inte avtal och att efter ingått avtal upplysa om att något annat skall antas gälla funkar ju inte. Jag tror ni sitter ganska säkert men du kan ju alltid pinga frågan till Juristen här på forumet. För att kunna svara med säkerhet behöver man nog se hela konversationen samt det avtal ni skrivit med dem och det vet jag inte om det ger er något att lämna ut här.
 
  • Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
harry73
Viktigt att när ni bestrider fakturan, att ni betalar den delen ni inte bestrider. I ert fall är det 87tkr + 15tkr + ev 5tkr.
Det gör även att ni slipper betala dröjsmålsränta över den ostadiga delen
 
  • Gilla
Solvide och 15 till
  • Laddar…
När du får sms om pris, vet byggaren om vilken typ av marksten ni önskar, pris för stenen per m2?
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
Mät upp ytan med stenbeläggning så får vi veta hur stor den är, 70kvm, 110kvm eller?
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Vi vet ju inte vad det står i offerten. Du skriver + material. Det tolkar jag som att sten inte ingår.

Du fåraveln offert där 70kvm nämns. Som beställare behöver man ha koll på hur mycket man beställer. Kort kan man säga att ni nog brustit båda två.
 
  • Gilla
Larsa_87 och 13 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
J Johan456 skrev:
Vi vet ju inte vad det står i offerten. Du skriver + material. Det tolkar jag som att sten inte ingår.

Du fåraveln offert där 70kvm nämns. Som beställare behöver man ha koll på hur mycket man beställer. Kort kan man säga att ni nog brustit båda två.
Jag tolkar det som att TS fått en offert ink material. Som vanligt så skulle det vara bäst att se offerten för att kunna göra en bedömning.

Jag håller med föregående här om att då du fått en offert på 70kvm ligger ansvaret på dig att kontrollera om ytan är större.
 
  • Gilla
Lgströ och 4 till
  • Laddar…
Man behöver nog se offerten där det står + material för att se om det är luddigt skrivet
 
  • Gilla
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
F
Kan du inte lägga upp den skiftliga offerten du faktiskt fick. Det är utformningen av den som kommer att säga vem av er som har rätt, du kan ju dölja firmanamn mm.

Det låter skapligt amatörmässigt måste jag säga att en entreprenör lämnat pris utan att förstå arean. Det är även i min värld lika obegripligt att ni själva inte har en aning om arean. Kan det vara så att släkting-storentreprenören har lurats lite genom att göra en killgissning typ ”det är väl runt 70 kvadrat”?
 
  • Gilla
Thors Hammare och 11 till
  • Laddar…
Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL.
Hantverkaren lägger till att han hoppas att vi förstod att det tillkommer moms, min fru frågar om totalpriset, vi får då svaret 87 500kr.
Riktigt märkligt att han inte skriver 87 500 + material, när det tydligt står + MATERIAL där uppe.
Också märkligt att ni inte lite snabbt kollade vad 70 000 blir inkl. moms. Då hade ni ju förstått att dessa 87 500 inte inkluderar materialet.
 
  • Gilla
  • Haha
MrBusch och 5 till
  • Laddar…
B
Man måste veta vad man begära pris på.
Man måste själv se sin del i det hela och förstå.
Har du begärt pris på 70 kvadrat så är det de.
Är ytan större så kostar de extra

Annars skulle man som företagare stanna vid 70 kvadrat så får du göra resten själv.

Man kan inte alltid bara spela ovetandes, "jag är konsument" du har väl ett ansvar.

Tycker företagaren har rätt. Förutom hattandet fram och tillbaka. De verkar för mig oseriöst.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
gs242 och 10 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Har du begärt pris på 70 kvadrat så är det de.
Fast det är inte så det är förklarat.
Är väl mer så här:
TS: Detta området här ska det plattor på
MrX: Ok, det är 70 kvadrat.
TS: Ok, toppen.

Men mycket märkligt att inte kontrollmäta ytan. Har man ingen tumstock, så stegar man ju upp det rätt snabbt och märker att 70 kvadrat snarare är 100 kvadrat.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
B
Ts borde självklart veta hur stor yta det är.

Om ts vet att de är 70 kvadrat oxh vill ha pris på 70 kvadrat så finna de absolut ingen anledning för företagaren att kontrollera.

Det är bara för honom att lägga 70 kvadrat o inget mer.
 
  • Gilla
gs242 och 3 till
  • Laddar…
B
Ts vet mycket väl hur stor ytan är.
Ts använder bara "konsument läget" för att slippa betala(y)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
Thors Hammare och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.