Byggahus.se
Intill husen där vi bor finns en äng eller åkermark eller vad vi ska kalla det.
Högt gräs/sly som växer vilt

Har tänkt att göra en någorlunda gräsmatta där för att göra en fotbollsplan till ungarna i villaområdet.

Har bara klippt en gång hittills och krattat bort överflödet.

Hur ska jag gå tillväga för att få till en gräsmatta hyfsat snabbt? Behöver inte vara superfin men så ungarna kan lira

Ska man gödsla, slänga ut frö? Bara fortsätta klippa och klippa. Vertikalskära? Slänga ut jord/toppdressa och så frö?

Tips 😊
 
Vi hade så på ett ställe, eller mer troligt tidigare gräsmatta som växt igen under flera år.
Där klippte vi bara, den blev bra ganska fort.
Klipp några gånger och se hur det blir, kanske får fylla igen om det är gropar
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är, som sagt, bara till att klippa. Jag har två föredetta ängar, som jag vid olika tillfällen omvandlat till gräsmatta. Klipp lika ofta som du klipper gräsmattan, 1-2gånger i veckan. Klipp det kort, helst med en klippare som du inte är så rädd om. För att klnivarna får gärna ta i marken, där det är ojämnt. Det går sedan väldigt fort tills det är spelbart. I slutet av sommaren kan det se ut som vanlig gräsmatta, om utgångsläget är så bra som det låter.
Min ena äng var plöjd, när den lämnades åt växtlighet. Så du kan tänka dig hur den var när jag började klippa den. Men redan andra sommaren så den ut som vilken gräsmatta som helst.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, har så i området. Bara att klippa regelbundet. Sorkhål och andra ojämnheter kan fyllas med lämplig jord.

Sen kan man ju kosta på sig lite gräsmattegödsel på våren så går processen ännu fortare. De långa gräsen och ogräs ska ju med tiden ersättas av mer krypande gräs.
 
B bozze4evigt skrev:
Intill husen där vi bor finns en äng eller åkermark eller vad vi ska kalla det.
Högt gräs/sly som växer vilt

Har tänkt att göra en någorlunda gräsmatta där för att göra en fotbollsplan till ungarna i villaområdet.

Har bara klippt en gång hittills och krattat bort överflödet.

Hur ska jag gå tillväga för att få till en gräsmatta hyfsat snabbt? Behöver inte vara superfin men så ungarna kan lira

Ska man gödsla, slänga ut frö? Bara fortsätta klippa och klippa. Vertikalskära? Slänga ut jord/toppdressa och så frö?

Tips 😊
Det fungerar och bara klippning. Men som barn fick vi själva sköta klippningen av ängen..... föräldrarna var inte alls involverade. Och allt spring, om de nu kommer att använda den, gör att enbart vissa grässorter kommer att överleva.
Gör det enkelt.
 
Är markägaren tillfrågad, eller är det någon slags samfällighet för de boende i ert område?
 
Jag skulle sprida gräsfrön någon gång i processen för att skynda på det hela. Typ innan den andra klippningen för att fortfarande täcka över fröna med växtdelar men inte täcka dem för djupt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.