Byggahus.se
D
Skurupsborren verkar vara uppskattad av alla som rört vid den. Tyvärr säljs den endast på plats i Skurup - inte görbart för mig.

Så vad finns för alternativa bra manuella jordborrar?
 
Bor du jättelångt från Skurup? Ingen bekant i närheten som kan köpa åt dig?
 
Tomture61
Nu var det ngr år sedan jag köpte min , betalade i förskott .
Detta när frakten till mig meddelats via mail .
Är detta ej möjligt längre ?
 
Jag använder Fiskars jordborr som fungerar utmärkt. Finns med blad för olika diametrar men med begränsat borrdjup till 150cm. Finns också andra Fiskarsvarianter med skruvblad men den moderna varianten är väldigt enkel att använda i kombination med en Gardena fogskrapa om Du vill greppa och få upp mindre stenar som dyker upp i hålet
 
D
O ompalompa skrev:
Bor du jättelångt från Skurup? Ingen bekant i närheten som kan köpa åt dig?
Jag har cirka 4 timmar dit. Hade varit görbart för några år sedan och om några år, men nu är tid (och sömn) en bristvara pga småttingar.

De jag känner i närheten (cirka timmen bort) har jag inte hjärta att be köpa en borr åt mig, dom har fullt upp med sitt.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu var det ngr år sedan jag köpte min , betalade i förskott .
Detta när frakten till mig meddelats via mail .
Är detta ej möjligt längre ?
Detta står numera att läsa på Skurupsborrens webbplats:

NYHET:
Försäljning via postorder har upphört tillsvidare. Detta pga flera faktorer, däribland skenande elpriser,
ökade materialkostnader och orimliga fraktpriser.
ALL försäljning av Skurupsborren sker nu enbart på plats på Maskingatan 7 i Skurup.

I annat fall hade jag lagt en beställning, ty Skurupsborren måste vara jordborrarnas jordborr.
P poba53 skrev:
Jag använder Fiskars jordborr som fungerar utmärkt. Finns med blad för olika diametrar men med begränsat borrdjup till 150cm. Finns också andra Fiskarsvarianter med skruvblad men den moderna varianten är väldigt enkel att använda i kombination med en Gardena fogskrapa om Du vill greppa och få upp mindre stenar som dyker upp i hålet
Tack för tips! Är det en sån här du menar?

https://www.proffsmagasinet.se/hem-...fRV-63LNa4Jbcsq55rR4S032w6Q-W7woaAku1EALw_wcB

Vad borrar du i? Här är lera.
 
Svar Ja. Finns olika blad som tillbehör. Fick min med 15cm diameter vid leverans
 
P poba53 skrev:
Svar Ja. Finns olika blad som tillbehör. Fick min med 15cm diameter vid leverans
Jag har borrat i matjord, silt och lera
 
Tomture61
Skurupsborren är grym , har ett skär med bakkantssläpp + rätt stigning på "skruven"
 
F
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag har cirka 4 timmar dit. Hade varit görbart för några år sedan och om några år, men nu är tid (och sömn) en bristvara pga småttingar.

De jag känner i närheten (cirka timmen bort) har jag inte hjärta att be köpa en borr åt mig, dom har fullt upp med sitt.

Detta står numera att läsa på Skurupsborrens webbplats:

NYHET:
Försäljning via postorder har upphört tillsvidare. Detta pga flera faktorer, däribland skenande elpriser,
ökade materialkostnader och orimliga fraktpriser.
ALL försäljning av Skurupsborren sker nu enbart på plats på Maskingatan 7 i Skurup.

I annat fall hade jag lagt en beställning, ty Skurupsborren måste vara jordborrarnas jordborr.


Tack för tips! Är det en sån här du menar?

[länk]

Vad borrar du i? Här är lera.
Han är ju minst sagt lite speciell , den gubben. Jag skulle ha kontaktat honom och fjäskat som fan för att få honom att skicka en. Alternativt kroka ihop med ett gäng inom ditt område och få till en större beställning. Fraktkostnaderna är till att börja med inte orimliga och vanligtvis så är det köparen som står för frakt. Det är en äkta skurupsborr du skall ha,
 
D
F fsn skrev:
Han är ju minst sagt lite speciell , den gubben. Jag skulle ha kontaktat honom och fjäskat som fan för att få honom att skicka en. Alternativt kroka ihop med ett gäng inom ditt område och få till en större beställning. Fraktkostnaderna är till att börja med inte orimliga och vanligtvis så är det köparen som står för frakt. Det är en äkta skurupsborr du skall ha,
Fjäsk är nu provat utan framgång. Mannen har principer, det är lätt att gilla.

Ser det finns en att hyra inte långt ifrån mig så det får bli den varianten närmaste tiden. Så får jag köpa mig en egen nästa gång jag är bilburen i Skåne. :)
 
F
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Fjäsk är nu provat utan framgång. Mannen har principer, det är lätt att gilla.

Ser det finns en att hyra inte långt ifrån mig så det får bli den varianten närmaste tiden. Så får jag köpa mig en egen nästa gång jag är bilburen i Skåne. :)
En gubbe med principer. Läser man han sida om hans totala övertygelse om SIDAs korruption för att dom inte köpte hans idéer så är det nära till hands att tro på foliehatt.
 
F fsn skrev:
En gubbe med principer. Läser man han sida om hans totala övertygelse om SIDAs korruption för att dom inte köpte hans idéer så är det nära till hands att tro på foliehatt.
Sida (eller rättare personalen på fältet) är mycket ofta korrupt och skor sig själva så där har han i vart fall delvis rätt.

Jag har aldrig träffat gubben men åker förbi hans lokal typ tre gånger i veckan...men har ingen borr själv.🙂
 
F
D Dilato skrev:
Sida (eller rättare personalen på fältet) är mycket ofta korrupt och skor sig själva så där har han i vart fall delvis rätt.

Jag har aldrig träffat gubben men åker förbi hans lokal typ tre gånger i veckan...men har ingen borr själv.🙂
Läs på hans hemsida. Jag känner två personer som jobbat på fältet för Sida, ingen av dessa av ideologiska skäl utan endast för pengarnas skull. Det har inte varit antydan till nåt korrupt skulle jag säga. Däremot så var det vanligt förekommande bland lokal upphandling.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Fjäsk är nu provat utan framgång. Mannen har principer, det är lätt att gilla.

Ser det finns en att hyra inte långt ifrån mig så det får bli den varianten närmaste tiden. Så får jag köpa mig en egen nästa gång jag är bilburen i Skåne. :)
Det var efter att jag försökte beställa som han ändrade hemsidan, sen dess har jag sökt efter alternativ.

Inte mailat på ett år, kanske dags att försöka igen, han har aldrig svarat...
 
  • E-postkonversation där "Filip" upprepat frågar om pris och frakt för en vara under året 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.