Byggahus.se
Y
Någon som vet lite snabbt och lätt ifall man kan ändra så cirklarna inte går på radie, utan direkt på diameter... Har ritat felnågra gånger då jag inte tänkt på detta... oftare jag ritar med diametrar än radier....
 
Suhagg skrev:
Om jag ska rita upp ett hus i SU och vill ha planlösning i 2D så att säga också hur börjar jag?

Är det bäst att rita upp huset först som en planlösning i 2D och sen börja dra upp väggar in och utvändigt och sen göra 3D huset.

Eller är det 2st helt olika saker och jag måste göra båda från grunden.

Ett exempel på 2D planlösning som jag vill göra.
[bild]
Börja med att rita upp väggarna som på planritningen. Utelämna alla genomföringar som dörrar, fönster etc.

I steg två drar du upp väggarna till rätt höjd.

Därefter ritar du ut alla dörrar, fönster och övriga genomföringar. Denna del av övningen gör du lämpligen genom att vrida ner kameran så du får en vy som inte är i rät vinkel mot modellen eftersom du då kommer att få svårt att se innerväggarna. Kraftigt användande av stödlinjer rekommenderas här!

För att få ut en planritning som på din bild kan du använda snittverktyget (minns inte exakt vad det heter nu men kan kolla upp det ikväll) och lägga snittet på en lämplig höjd så det skär igenom samtliga öppningar.

Ställ om vyn till "Top" och "Parallel projection" så har du en fin planskiss.
 
Y
Nu upptäckte jag att en utav mina modeller inte stod riktigt rakt, det är en cilynderformat objekt.

Har ni något klockrent sätt på att få dem att bli helt raka? Sitter och försöker byta vinkel förhand men är ju gott svårt även om jag har en rak linje intill.... :(
 
Y
hur gör man utvalda objekt lite transparenta? vanligast gör man vissa väggar det men nu har jag två färdiga objekt på rad, vill matta ner den främsta så den bakom syns istället för döljs...
 
B
View >> Face style >> X-ray
 
Y
går det inte att bara xraya ett objekt?
 
Någon som kan hjälpa mig?

Hur får jag components till mitt dokument? Jag har kollat tutorials på nätet. Jag öppnar Components-menyn från Windows-fönstret, men det finns ingenting där som är klickbart. Dvs inget händer när jag klickar.
 
Har börjat ritat lite smått i google sketchup 7, eller i layoutprogramet närmare bestämt. Hittade en sida med filmer om hur man gör, tänkte dela med mig. Denna länk är direkt till en av filmerna som handlar om hur man ritar och sen gör väggarnas tjocklek enkelt och rätt.

http://www.aidanchopra.com/tableofcontents/chapter-4/offsetting-an-exterior-wall

Siten är på engelska, ifall någon undrar!

Dave
 
Y
Hur kan jag rita ut olika mått. skriva texter med pilar förstår jag, men skulle vilja ha ut klassiska streck med siffror för visa vad måtten är...??...

*svar- dimensions..
 
Redigerat:
Layer
Har problem med att om jag ritar ett lager som ex bottenplatta och sedan väljer ett nytt lager som skall bli ex bottenplan så där de har linjer i samma plan blir det en konflikt. Vilket gör att senast ritade linje ej blir ritad. Detta problem uppenbarar sig först när man väljer att inte se samtliga lager.
Hur kommer jag förbi problemet?
 
Är det någon som vet hur man får Sketchup att visa avstånd med högre precision. Min vill bara visa i hela centimetrar. Det går fint att mata in när man skapar en yta, men när man sedan vill se hur lång eller stor den är så står det ~7cm istället för exakta decimaler. Mycket irriterande :)
 
Mikael_L
Moltas skrev:
Layer
Har problem med att om jag ritar ett lager som ex bottenplatta och sedan väljer ett nytt lager som skall bli ex bottenplan så där de har linjer i samma plan blir det en konflikt. Vilket gör att senast ritade linje ej blir ritad. Detta problem uppenbarar sig först när man väljer att inte se samtliga lager.
Hur kommer jag förbi problemet?
Har du grupperat det tidigare ritade i ett eller flera objekt? Om man inte grupperar så brukar det krångla med det mesta.
Markera en linje tex och välj "select all connected" sen kan man gruppera.
 
C
rosa81 skrev:
Är det någon som vet hur man får Sketchup att visa avstånd med högre precision. Min vill bara visa i hela centimetrar. Det går fint att mata in när man skapar en yta, men när man sedan vill se hur lång eller stor den är så står det ~7cm istället för exakta decimaler. Mycket irriterande :)
Window -> Preferences -> Templates -> välj vad du vill ha.
 
Japp, det fungerade fint.. fick starta om programmet efter ändringen bara, för att det skulle få effekt. Tack så mycket!
 
Redigerat:
Finns det någon av alla experter här som skulle vilja hjälpa mig göra en 3D-modell av ett hus vi är sugna på??! Jag verkar inte fixa SketchUp så som jag hade önskat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.