Byggahus.se
Hej..

Jag går i valet och kvalet med mitt papptak..
Det behöver bytas ut eller iallafall fräschas upp. över 30år på naken.(låglutande tak)

Har sett all reklam för HAGMANS takprodukter med primer,massa och väv som ska ge ett bra och tätt tak..
Men lite skeptisk är jag allt..

Kan någon ge mig info om detta? bra eller dåligt?
Ska jag satsa på ny papp igen eller räcker det att köra över taket med Hagmans koncept?

Mataki har deras Självtäck 5000 som jag annars funderar på men det känns som bra mkt mer jobb samt en bra mkt dyrare lösning..

Mvh
Daniel
 
takmassa är en konstgjord andning.
om pappen är 30år skulle jag iaf byta ut den eller lägga ett plåttak uppepå.

30 år för ett papptak är låååång tid
 
Ingen som har provat Hagman tak koncept?

Ska ju funka som ett nytt papptak när man adderar armeringsmattan...
 
Jag köpte ett hus med platt tak och ett gammalt papptak som såg lite slitet ut. För att få längre hållbarhet så använde jag några varma dagar på sommaren till att stryka taket med Matakis primer + takmassa. Nästa vinter sprack taket och jag fick en läcka in i garaget. Takläggaren som jag anlitade hade varit med om detta många gånger och menade att massan gjorde pappen styv så att den sprack på grund av det. Sedan lade jag om hela taket med ny papp och fick 10 års garanti. Om Hagmans massa är av samma typ som Mataki skulle jag avråda.
 
Tack... precis detta jag behöve få klart för mig..
Ny papp blir det..
 
Jahaja, här kan man då hitta allt.
Jag behöver hjälp (har lixom tummen växandes nästan i mitten av handen)...
Garagetaket läcker, och det är 32 år gammalt. Alltså dags att byta papp som ni skriver här.
Men vadå, hurdå?!
Ska den gamla pappen bort, sen rullar man ut den nya och klistrar ihop den med tjära, eller?!

Jag antar att det inte alls är så enkelt, här ligger det en hund begraven. Snälla hjälp!
 
Haddirajan, det kommer att gå så bra! :D
5 normalhändiga (inkl mig) lade ett nytt tak (mataki 5000) på mitt garage, 8x10 m på en dag. Den gamla pappen kan vara kvar, slå ner alla spik som sticker upp. Finns det blåsor; skär ett snitt i dom å spika ner kanterna med pappspik. Sopa av. Klart å lägga nytt! Följ sedan bruksanvisningen, å bunkra upp innan med rejält med pappspik, i mitt fall ca 1000 spik. Skarverna av våderna "på längden" görs med fördel med varmluftspistol. Total materialkostnad var ca 5000:-
Bjud in gänget en lördagmorgon, å avsluta med grillning+öl på kvällen!
 
Hej!

Jag körde med hagmans takmassa och jag måste säga att jag känner mig nöjd med resultatet. Det tog ett par dagar för mig att få till det (grunda/ massa/ armering/ massa). Det känns som det ska mycket till innan något vatten skulle tas sig igenom.

Det är tungt och geggigt att hålla på med men jag skulle nog göra samma sak igen. Tidsmässigt gåt det snabbare med takpappen.

/Magnus
 
Uppdatering:

Så här långt har taket hållit bra. Jag har fått gjort ett par lagningar vid ett tillfälle men det pga en höststorm som släpade runt lite skrot på taket.

Magnus
 
  • Gilla
Epoxilim och 1 till
  • Laddar…
M mbqmbq skrev:
Uppdatering:

Så här långt har taket hållit bra. Jag har fått gjort ett par lagningar vid ett tillfälle men det pga en höststorm som släpade runt lite skrot på taket.

Magnus
Hej!
Vore spännande att höra hur det gått med taket med hagmans takmasa senare såhär över ett decennium efteråt? Superkul om du svarar :D
 
Det funkar fortfarande, men planen är att slänga på ett lager till, i vår. Just nu är det snö/is på så det är svårt att inspektera. Jag ska försöka ge en update i vår.
 
Skakar liv i en gammal tråd.
Använde du glasfiberduk som armering och i så fall vilken typ?
Jag planerar att lägga takmassa på mitt garage i sommar och lyckas inte hitta vilken typ av armering man ska använda.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.