Tagg: 50-talshus

24 träffar. Senast uppdaterad:
Här samlar vi allt om 50-talshus.
  1. M

Konstruktion av kataloghus från 50-talet

Hej, Jag har ett Myresjöhus byggt 1952 och undrar lite kring dess konstruktion och stomme. Som synes i bilderna nedan står det ”system plank”...
    Tråd av mounk, i forum Byggnadsfysik
  2. T

Renovering 50-talshus

Jag har tagit bort två kattvindar i ett rum och ska låta den ena sidan bli garderob och den andra utöka rummet. Den del som ska bli en del av...
    Tråd av Tjernström, i forum Isolering
  3. Marton999

Täta mellan golv och vägg, 50-talshus

Har rivit gamla tretex väggar och funderar nu på hur låg ska gå tillväga innan jag sätter upp gips på väggarna. Bör man täta utrymme mellan golv...
    Tråd av Marton999, i forum Byggmaterial & Byggteknik
  4. P

Skrapa dörr

Tidigare ägare av lägenheten har målat insidan av ytterdörren mattsvart. Ser ut som att den innan det var rödmålad, osäker på vilket som är värst...
    Tråd av pugh, i forum Fönster & Dörrar
  5. H

50- vs. 70-talshus

Vad är för- och nackdelarna mellan sent 50- och sent 70-talshus? Båda med oinredd källare, 50-talaren har tegelfasad och 70-talaren har...
    Tråd av husspekulanten, i forum Köpa & Sälja hus
  6. C

Rådfrågning om lös puts på innervägg

Hej! Ängslig nybörjare här. Det finns många trådar som handlar om puts och liknande frågor men hittar ändå inte riktigt svar på mina funderingar...
    Tråd av Crabfish, i forum Byggmaterial & Byggteknik
  7. H

Källare, betongplatta, krypgrund, vilket hus låter bäst?

Jag undrar vad som är att föredra: källare, betongplatta eller krypgrund? Vilket av följande hus låter bäst avseende grund/fasad/tak ihop med...
    Tråd av husspekulanten, i forum Köpa & Sälja hus
  8. Krikkan

Engreppsblandare cc 100, finns det?

Har en blandare på väggen i tvättstugan, rören som jag tror är trekvartstum sitter med cc 100. Skulle vilja byta dels för att få en...
    Tråd av Krikkan, i forum Tvättstuga
  9. H

70 cm breda meshlådor till garderob?!

Hej! Bor i en lägenhet från 1954 med inbyggda garderober. Dessa skulle jag vilja fästa ett antal lådor inuti, men jag kan för mitt liv inte hitta...
    Tråd av huvudetpåspiken, i forum Byggmaterial & Byggteknik
  10. Frosmo

Hjälp! FTX-uppgradering 50-talshus med självdrag

Vi upplever att luften står stilla här hemma. Speciellt i sovrummen blir luften fuktig, varm och unken på nätterna. Vi håller dessutom på att...
    Tråd av Frosmo, i forum Ventilation
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.