Byggahus.se
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det här forumet är till för teoretiska och generella diskussioner om byggnadsfysik. Har du ett specifikt problem med byggmaterial eller byggteknik, ställ frågan i delforum Byggmaterial & byggteknik.
0 svar · 22,5k läst
·
J
jonaserik: Bry dig inte den står kvar.
1 svar · 132 läst
·
D
Dilato: [citat] Att borra ett hål, sätta in en plugg och en skruv är inte åverkan.
5 svar · 167 läst
M
Mackan1935: Jag ska ta upp ett hål i en murad yttervägg för ny ytterdörr. Jag har köpt en konstruktionsritning som säger vilken dimension av balk jag ska ha och att den ska gjutas fast med expanderbetong. Mitt hus är alltså murat, med tegelfasad och betongbjälklag. Jag tänker att jag vill bygga in så lite spänningar som det bara går så jag inte får några sprickor i varken bjälklag eller
0 svar · 165 läst
·
F
Fabian W: Hej allihopa. Vi har nyligen fått en lada där vi vill byta ut den nedersta delen av en vägg eftersom den har ruttnat. Vi planerade därför att låna 2 domkrafter och byta ut den bit för bit. Men när jag tittade bakom de övre panelerna ser det ut som om taket inte stöder sig på väggen och även på marken ser det ut som om det finns en struktur bakom den. Har någon någonsin sett något
0 svar · 270 läst
·
P
Possetossen: Hej! Är på väg att buda på ett hus som det står är från 1909 så vet inte exakt hur gammalt. Skulle behöva era kloka råd eftersom jag själv inte är insatt. Ska flytta in själv med två små barn och har inte supergod ekonomi för stora projekt. Räknar med att behöva lägga om tak och köpa ny värmepanna så har buffert för det i princip. Fråga 1 Rören i huset är bytta fram till
0 svar · 155 läst
·
J
Jo-han: Det [citat] Det där med moment kring en viss punkt är lite lurigt, för det vi är ute efter är kraftjämvikter runt den punkten som beräknas för att kunna lösa ut den okända resulterande kraften. Vi är inte intresserade av något moment i detta fallet. I vissa system kan du inte ställa upp en entydig kraftjämvikt (kraftens fördelning är alltså inte entydigt bestämd) och du får
26 svar · 2,4k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: Tack för input! Jag drar ner allting, för taket är så ojämnt så jag måste använda justerskruv när jag sätter upp gipsen, och då blir det helt enkelt lättare att sätta ny glespanel.
14 svar · 2,5k läst
·
C
cbrolin: [citat] Jag hade nog mer svaj än så. Fyra meter långa 145-reglar utan kortlingar. Bröt upp golvet, sågade av alla reglar på mitten och gjöt en betongbalk tvärs igenom. Samt installerarde kortlingar. [bild] [bild] Nu känns det stadigt.
6 svar · 1,1k läst
·
O
olgavolga: [citat] Hmm det är armeringsjärn i den och då är de ju bärande konstruktion.
3 svar · 460 läst
·
Isakare
Isakare: [citat] Jag förstod dig utmärkt och beskrev bara en betydligt klenare skarv som jämförelse. 1.7 meter över 20 cm är mer än väl.
5 svar · 577 läst
·
J
Jordekorren: [citat] Ååh den är inte kul. Fyfasen! Blir alltid mycket mer jobb än vad man tror det ska bli.
15 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: De gulmarkerade väggarna sannolikt inte bärande, undantaget skulle vara om det är en balk i vardagsrumstaket.
1 svar · 566 läst
·
S
scorp1on: Konstruktören har även en konsultförsäkring som kan täcka in sådana kostnader
12 svar · 2,0k läst
·
Vgt
Vgt: [citat] Min första tanke mär jag såg bilden. Skulle se för hemskt ut. Borde limmat bättre bara, och ganska enkelt att åtgärda...
57 svar · 14,1k läst
·
S
Sernando: För en 8500 mm bred carport, känns 4050 mm bred balk, som lite väl kort. 😁
1 svar · 553 läst
·
BirgitS
BirgitS: https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstocken.63392/ https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstock.61570/
1 svar · 529 läst
·
G
Granngubben: Tror det behövs en ännu kraftigare balk, 18 meter är en väldigt stor spännvidd. Hänsyn behöver också tas till vippning, lokala spänningar och relevanta deformationskrav, utmattning mm. Det finns en handbok för dimensionering av telferbanor, se: https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/ I den finns säkert mycket användbart. PS. I mitt tidigare
14 svar · 1,1k läst
S
Sjöholm94: [citat] Tyvärr inga konstruktionsritningar, får ta lite fler foto och be en konstruktör kika på det.
6 svar · 532 läst
·
Y
yehor: [citat] Tack! Tyvärr är det PVC balkongdörrar :( Håller på att undersöka om jag kan gjuta 10mm över golvvärmen istället för 20mm, någon som vet varför det rekommenderas 20mm? Samt att nuvarande dämpningsmattan är 7mm, blir att ersätta den med 3mm
4 svar · 846 läst
BirgitS
BirgitS: Gör man en större öppning i en bärande vägg behöver den växlas av. Höjden och bredden på balken och tjockleken på pelarna som den ligger på bestäms t.ex. av snözon, takkonstruktion, vikt från bjälklag och det som finns på våningen ovanför. Därför bör du kontakta en byggkonstruktör som utifrån sån information kan beräkna lämpliga dimensioner. Informationen från
2 svar · 666 läst
·
M
MrDizzy: Råkar inte vara så att den där lägenheten var inrymd på Lisseberg?🤣🤣 (för tidigt? )
11 svar · 1,4k läst
·
A
Alexander HB: Som redan påpekats: [bild]
11 svar · 719 läst
·
B
Bredare: Tackar för tipset. =)
5 svar · 1,2k läst
·
Karrock
Karrock: [citat] Aha! Låter ju som en bra deal ändå. Har du plats att ställa huset på reglar bredvid, och gjuta en grund med vatten och avlopp i lugn och ro? Annars är nog de tre långa linjerna i valfritt material fortfarande bäst. Eller gå upp till fyra linjer. Men fundera över var du du vill kräla med avloppsrör i famnen och försök planera att inte lägga linorna just där.
20 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Då är det troligen den väggen som är bärande, dvs. bär upp bjälklagret för våningen ovanför. Inte troligt att det är något bärande i väggarna kring kyl och frys.
13 svar · 986 läst
·
R
Rejäl: [citat] Vad som går att tyda ifrån ritningarna så är den bärande, men dina takstolar har ingett stöd i mitten så det blir lite motsägande uppgifter.. Normalt i enplanshus så är fackverksstolarna självbärande…
1 svar · 512 läst
·
J
Jockemedisolerkniven: Nja, det ligger an, dom har spänt i reglarna, kollade vid våra sovrum och däremellan är det bara garderober, inget som styvar upp. Så det lutar åt att ta ner dessa och samtidigt mäta för att se vad som händer, ett par mm har en konstruktör sagt att det kan röra sig fastän att den inte är bärande om dom spänt i reglarna.
15 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Jag har flyttat denna tråd från grund o markarbeten. Frågan gäller som jag förstår den hållfasthet på grundplattan. /moderator
5 svar · 1,3k läst
·
W
whak: börja med att prata med styrelsen som tidigare sagts. men jag tror inte att den är bärande, är du osäker så hör med en konstruktör.
3 svar · 988 läst
A
AG A: Ja, det ska inte vara några problem.
1 svar · 854 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.