Tja, ska bygga en altan 7x4 meter men skulle vilja ha tips på vilken modell jag ska göra.
Vill ha den smidigaste, billigaste å framförallt hållbaraste. (västernorrland gränsen till Jämtland så det blir en del snö)
Så här ska den ungefär se ut när den är klar:
YwCLa.jpg
iszJt.jpg
Nb9Z2.jpg
hZnSa.jpg
Så här ska jag lägga golvbjälkarna:
YNvhq.jpg
Här kommer dom olika varianterna jag spånat på:
1. Gjute plintarna i samma nivå å har reglar (95x95?) stående
lGmhJ.jpg
2. Gjute plintarna strax ovanför mark och sen längre reglar på alla fram och en liggande regel på plintarna i mitten
(Eller kombinera bild 1s variant fram alltså gjuta upp i linje å bild 2s variant i mitten ha en liggandes)
RcSde.jpg
3. Gjute plintarna i samma nivå å har liggande reglar på fästena
Sen fästa dom stående uppe på dom liggande.
oQ6xy.jpg
Är i västernorrland gränsen till Jämtland jag ska bygga den så jag tänkte sätta plintarna 900 djupt å det borde räcka å inte heller va för mycket.
Vad borde jag ha för virke?
Den ska kanske bli inglasad i framtiden å då undrar jag om det är en nackdel att bygga den i impregnerat virke?
Ska jag ha en limbalk som bärlina till takreglarna (56x225 L9000 som kapas) eller räcker det med reglar (45x120) som man får skarva på regel å slå ihop med Hålplatta?
kommer nog på fler frågor med men är nog långt inlägg just nu.
MVH PJ
 
Redigerat:
Ingen som har nått tips?
 
Har kommit på nu att jag ska gjuta plintarna typ 1 dm över mark och 90 djup sen får 95x95 stolparna gå därifrån hela vägen till tak.
Men kommer bli stående stolpar på 3-4m ända upp till tak och jag tänkte ha dom fastskruvad med 2-3 cm hålrum under så dom inte står emot fäste/betong men det kan väll inte göra så dom kan belastas mindre?
Fått för mej att det är bättre att göra så än att ha dom emot och en papp emellan?
 
Använd 2 st 45x95 som du drar ihop istället för 95x95. De spricker å slår sig.
 
stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stolpe2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ritat 2 exempel lite grovt på hur jag menar ska så klart sitta en bult rakt igenom i mitten på fästet med.
Kan det spela nån roll om jag har den 2-3 cm över fäste/plint eller kommer det påverka hur mycket belastning jag kan ha?
 
Redigerat:
Tänkte börja med att mäta upp för plintarna nu, nån som har en bra sida hur man spänner upp linana för att mäta lättast?
Ingen som har tips om det jag skrev ovan hur jag ska fästa "stolparna"?
 
Jag har satt mina stolpar ända ner med tjärpapp under. Provade först att ha ett mellanrum men det blev inte lika stabilt då.
 
ThomasLindgren skrev:
Jag har satt mina stolpar ända ner med tjärpapp under. Provade först att ha ett mellanrum men det blev inte lika stabilt då.
Okey bra att veta då jag vara helt inne på att ha ett mellanrum.
Stabilt är det viktigaste då det ska hålla många år så lär bli tjärpapp då.
Tack så mkt.
Ska fortsätta att lägga in bilder och info så denna tråd blir nog stor.
 
pj87 vart håller du hus? angränsande till jämtland, efter 86/87an?
Jag byggde min altan ifjol, borrade ner dom 1½m å de va i minsta laget då de gärna skjuter annars, Ena plinten skjuter på vintern märkte ja nu. dock är det garagenerfart så får ingen isolering av snön där.

Mina stolpar vilar på stolpskon, väldigt liten yta den står på, När allt satt uppe så satt ja en till brädda på toppen på plinten och skruvade fast på bärlina, som en extra stödgrej.

Hur gör du hål för plintarna? finns en gubbe i bispgården som har en fin borr till sin minigrävare som ja lejde.
 
Ramsele gränsen till Backe.
Har jag fattat dej rätt att du drog en bräda från plinten som stod lös bredvid stolpskon och fäste i bärlinan? Ska det verkligen behövas?
Jag ska försöka få dit en grävare att göra 2 "diken" som jag kan lägga singel i för dränering under plintarna och sen bara gjuta plintarna på rätt ställen.
 
  • Gilla
Kopparkullen
  • Laddar…
pj87 skrev:
Okey bra att veta då jag vara helt inne på att ha ett mellanrum.
Stabilt är det viktigaste då det ska hålla många år så lär bli tjärpapp då.
Tack så mkt.
Ska fortsätta att lägga in bilder och info så denna tråd blir nog stor.
glöm tjärpapp.
lägga pallningbricka under 1cm istället

mvh
estwing
 
estwing skrev:
glöm tjärpapp.
lägga pallningbricka under 1cm istället

mvh
estwing
Vilken storlek på pallningsbricka använder du? Olika beroende på stolpdimension? 1 bricka per plint?
 
estwing skrev:
glöm tjärpapp.
lägga pallningbricka under 1cm istället

mvh
estwing
Hur kan pallningbricka va bättre som?
Tvivlar inte vill bara vet hur den funkar.

Som tidigare hur stor/tjock ska jag ha?
Vet inte ens om jag kan få tag på det här.
 
Ja nu får ja väcka tråden till liv igen :)
Så här långt har vi kommit:
Dörren
DSC_9136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren ledde till att vi renoverade om inne med i dom närmaste 2 rummen i vinter :P


Här gjuter vi plintarna sj
DSC_9816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_9838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9956.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar d roliga :)
DSC_9960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snedkapade om altan "reser" sig
DSC_9970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_9973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu efter vintern
IMG_2600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.