23 806 läst ·
25 svar
24k läst
25 svar
Önskas tips på Altan modell med tak och andra funderingar (Bilder)
Tja, ska bygga en altan 7x4 meter men skulle vilja ha tips på vilken modell jag ska göra.
Vill ha den smidigaste, billigaste å framförallt hållbaraste. (västernorrland gränsen till Jämtland så det blir en del snö)
Så här ska den ungefär se ut när den är klar:




Så här ska jag lägga golvbjälkarna:

Här kommer dom olika varianterna jag spånat på:
1. Gjute plintarna i samma nivå å har reglar (95x95?) stående

2. Gjute plintarna strax ovanför mark och sen längre reglar på alla fram och en liggande regel på plintarna i mitten
(Eller kombinera bild 1s variant fram alltså gjuta upp i linje å bild 2s variant i mitten ha en liggandes)

3. Gjute plintarna i samma nivå å har liggande reglar på fästena
Sen fästa dom stående uppe på dom liggande.

Är i västernorrland gränsen till Jämtland jag ska bygga den så jag tänkte sätta plintarna 900 djupt å det borde räcka å inte heller va för mycket.
Vad borde jag ha för virke?
Den ska kanske bli inglasad i framtiden å då undrar jag om det är en nackdel att bygga den i impregnerat virke?
Ska jag ha en limbalk som bärlina till takreglarna (56x225 L9000 som kapas) eller räcker det med reglar (45x120) som man får skarva på regel å slå ihop med Hålplatta?
kommer nog på fler frågor med men är nog långt inlägg just nu.
MVH PJ
Vill ha den smidigaste, billigaste å framförallt hållbaraste. (västernorrland gränsen till Jämtland så det blir en del snö)
Så här ska den ungefär se ut när den är klar:




Så här ska jag lägga golvbjälkarna:

Här kommer dom olika varianterna jag spånat på:
1. Gjute plintarna i samma nivå å har reglar (95x95?) stående

2. Gjute plintarna strax ovanför mark och sen längre reglar på alla fram och en liggande regel på plintarna i mitten
(Eller kombinera bild 1s variant fram alltså gjuta upp i linje å bild 2s variant i mitten ha en liggandes)

3. Gjute plintarna i samma nivå å har liggande reglar på fästena
Sen fästa dom stående uppe på dom liggande.

Är i västernorrland gränsen till Jämtland jag ska bygga den så jag tänkte sätta plintarna 900 djupt å det borde räcka å inte heller va för mycket.
Vad borde jag ha för virke?
Den ska kanske bli inglasad i framtiden å då undrar jag om det är en nackdel att bygga den i impregnerat virke?
Ska jag ha en limbalk som bärlina till takreglarna (56x225 L9000 som kapas) eller räcker det med reglar (45x120) som man får skarva på regel å slå ihop med Hålplatta?
kommer nog på fler frågor med men är nog långt inlägg just nu.
MVH PJ
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Har kommit på nu att jag ska gjuta plintarna typ 1 dm över mark och 90 djup sen får 95x95 stolparna gå därifrån hela vägen till tak.
Men kommer bli stående stolpar på 3-4m ända upp till tak och jag tänkte ha dom fastskruvad med 2-3 cm hålrum under så dom inte står emot fäste/betong men det kan väll inte göra så dom kan belastas mindre?
Fått för mej att det är bättre att göra så än att ha dom emot och en papp emellan?
Men kommer bli stående stolpar på 3-4m ända upp till tak och jag tänkte ha dom fastskruvad med 2-3 cm hålrum under så dom inte står emot fäste/betong men det kan väll inte göra så dom kan belastas mindre?
Fått för mej att det är bättre att göra så än att ha dom emot och en papp emellan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det spela nån roll om jag har den 2-3 cm över fäste/plint eller kommer det påverka hur mycket belastning jag kan ha?
Redigerat:
Jag har satt mina stolpar ända ner med tjärpapp under. Provade först att ha ett mellanrum men det blev inte lika stabilt då.
Okey bra att veta då jag vara helt inne på att ha ett mellanrum.ThomasLindgren skrev:
Stabilt är det viktigaste då det ska hålla många år så lär bli tjärpapp då.
Tack så mkt.
Ska fortsätta att lägga in bilder och info så denna tråd blir nog stor.
pj87 vart håller du hus? angränsande till jämtland, efter 86/87an?
Jag byggde min altan ifjol, borrade ner dom 1½m å de va i minsta laget då de gärna skjuter annars, Ena plinten skjuter på vintern märkte ja nu. dock är det garagenerfart så får ingen isolering av snön där.
Mina stolpar vilar på stolpskon, väldigt liten yta den står på, När allt satt uppe så satt ja en till brädda på toppen på plinten och skruvade fast på bärlina, som en extra stödgrej.
Hur gör du hål för plintarna? finns en gubbe i bispgården som har en fin borr till sin minigrävare som ja lejde.
Jag byggde min altan ifjol, borrade ner dom 1½m å de va i minsta laget då de gärna skjuter annars, Ena plinten skjuter på vintern märkte ja nu. dock är det garagenerfart så får ingen isolering av snön där.
Mina stolpar vilar på stolpskon, väldigt liten yta den står på, När allt satt uppe så satt ja en till brädda på toppen på plinten och skruvade fast på bärlina, som en extra stödgrej.
Hur gör du hål för plintarna? finns en gubbe i bispgården som har en fin borr till sin minigrävare som ja lejde.
Ramsele gränsen till Backe.
Har jag fattat dej rätt att du drog en bräda från plinten som stod lös bredvid stolpskon och fäste i bärlinan? Ska det verkligen behövas?
Jag ska försöka få dit en grävare att göra 2 "diken" som jag kan lägga singel i för dränering under plintarna och sen bara gjuta plintarna på rätt ställen.
Har jag fattat dej rätt att du drog en bräda från plinten som stod lös bredvid stolpskon och fäste i bärlinan? Ska det verkligen behövas?
Jag ska försöka få dit en grävare att göra 2 "diken" som jag kan lägga singel i för dränering under plintarna och sen bara gjuta plintarna på rätt ställen.
glöm tjärpapp.pj87 skrev:
lägga pallningbricka under 1cm istället
mvh
estwing
pj87, här finns ett gäng bilder på altaner och uterum + en bra byggbeskrivning. http://jtb.nu/217-bilder.htm Ett bra dimensioneringsprogram för limträ hittar du här http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/Dimensioneringsprogrammet/ Lycka till !
Ja nu får ja väcka tråden till liv igen 
Så här långt har vi kommit:
Dörren
Dörren ledde till att vi renoverade om inne med i dom närmaste 2 rummen i vinter
Här gjuter vi plintarna sj
Här börjar d roliga
Snedkapade om altan "reser" sig
Så här ser det ut nu efter vintern
Så här långt har vi kommit:
Dörren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren ledde till att vi renoverade om inne med i dom närmaste 2 rummen i vinter
Här gjuter vi plintarna sj
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här börjar d roliga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedkapade om altan "reser" sig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu efter vintern
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder