H
HighFidelity: Som jag ser det så ska det till något exceptionellt för att ett företag ska kunna lägga på kostnader utöver fastpris. Typ att omständigheterna var helt andra än vad kunden gett sken av eller att kunden orsakat merkostnader genom att krångla till arbetet. Har lämnat offerter i många år och aldrig glömt något viktigt. Nyckeln är att man går igenom varje uppdrag som ett helt
24 svar · 2,8k läst · Juridik
S
S-foot: [citat] Hej! Lyfter tråden och svarar! Jag fick bytt ut min svab fläkt från 1978 för att takläggarfirman som skulle byta vårt plåttak även kastade svab fläkten i containern! Nu stod vi utan ventilation och det är ju måttligt kul. Kontaktade förtaget och sa att dom får åtgärda det dom förstört. Det monterades en ny fläkt som var så klen att matoset spreds i hela huset. Gör om
6 svar · 873 läst
·
· Ventilation
E
engesberg: [citat] Hej! Jag har följt din tråd, tyvärr saknas kunnandet hos utföraren men det har du säkert insett nu. Jag har en övergripande undran kring de kompromisser som det måste bli. Kommer du att känna dig trygg med slutprodukten? Låt dig inte stressas, du ska leva med bygget i framtiden. Se dig som en tänkt spekulant på fastigheten med det bygget. Vad skulle du tycka då om hur det ser
54 svar · 26,6k läst
·
· Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
T
triada: [citat] Båda motorerna är åtminstone 10 år. Gelén fick jag ta bort mekaniskt för hand och med tunn metalltråd för att öppna kanaler i förgasaren. Jag kör inte en hel tank tom på någon av dem en säsong så det kan vara två år gammal soppa i dem blandat med det jag fyllt i nytt.
185 svar · 14,3k läst
·
· Trädgårdsmaskiner
blackarrow
blackarrow: Mycket man kan göra med rätt verktyg, men inte nödvändigtvis rätt .. Jag lånade ut min lilla skruvdragare/slagborr till frun. Stoppa sen några tandpetare i hålet, och dra i en spik eller skruv, sade jag. Inte helt nöjd bad hon ändå om hjälp... [bild] Med en plåtsax, en bit bandjärn/tunnplåt och lite dubbelhäftande tejp fixar man ett fel borrat hål. Man vi ju inte bo i en
21,0k svar · 4120,7k läst
·
· Verktyg & Maskiner
P
pmd: Bara de som överlever växer upp. Att ha ansvarsfulla föräldrar är också en del av att växa upp. Som sagt så kan det bli riktigt dyrt för föräldrar som låter sina barn köra elsparkcykel. Tillåtande av olovlig körning kan ge dagsböter.
262 svar · 18,4k läst
·
· Artikelkommentarer
M
MirjamRH: [citat] Oj det var inte mycket! 😃
28 svar · 7,6k läst
·
· Fritidshus
P
pmd: [citat] Det finns ganska mycket outbyggd vattenkraftskapacitet. Även om den kanske inte behövs akut så är det en bra idé att fundera på hur mycket av de outbyggda älvarna vi vill bygga ut i framtiden. Det blir en fråga där s.k. naturvärden ställs mot välfärd. Min gissning är att välfärden vinner. (Eller kanske snarare: jag hoppas att den vinner).
9,2k svar · 352,9k läst
·
· Elavtal, elpriser & elförbrukning
Attitudeswe
Attitudeswe: Bilder [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
55 svar · 8,5k läst
·
· Kök
P
pmd: [citat] Jag hittade nu ytterligare Sibyllakorvsorter på vår lokala ICA. Jag beställde en Kabanossvariant som heter "Garlicky". Tycks vara orökt. Varför chansa? 😉
17,8k svar · 1423,0k läst
·
· Övrigt Off Topic
pacman42
pacman42: Inte riktigt himlen och inte riktigt foto, men himla fint! [bild]
3,5k svar · 310,7k läst
·
· Övrigt Off Topic
pacman42
pacman42: [citat] Men den praktiska spänningen blir därför aldrig för hög.
102 svar · 5,0k läst
·
· El
Larsen210
Larsen210: Är också intresserad.
20 svar · 14,7k läst
·
· Belysning
Rabbithole
Rabbithole: [bild] Kan bli bra det här 😅
10,6k svar · 597,0k läst
·
· Övrigt Off Topic
B
Bellayazdani: Hej allihopa, Tack för era svar, det är mycket uppskattat 🙏🏻Måste förtydliga, husstommen är 4,25m bred och 7m långt. Ytan mellan betong stödmuren och naturstenmuren är ca 6,4 meter. Antingen måste betongmuren bort eller så måste vi förlänga ytan efter betong stödmuren för att huset ska få plats. En av anledningarna till varför vi funderar på att gräva neråt är för att
12 svar · 1,1k läst
·
· Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
nizzehult
nizzehult: Dagen har gått åt till att frakta hem virke och beslag för nästan 7 papp. Detta har jag handlat idag: Biltema: Vinkel förstärkt 90x90x65: 28 st Vinkel förstärkt 83x62x40: 28 st Hålplatta 200x60: 16 st Byggmax: Läkt 25x48: 134 lpm Regel 45x95: 50 lpm Regel 45x120: 84 lpm Grovbetong 25kg, 3 säckar. Stolparna har jag redan köpt liksom ankarskruv och 120mm skruv (Jula) men jag kommer att
88 svar · 5,1k läst
·
· Solceller, Solfångare, Solenergi
FredrikR
FredrikR: [citat] Helt rätt, jag slarvläste innan jag svarade ovan. 🫣😇
1,5k svar · 201,3k läst
·
· Verktyg & Maskiner
S
s_o_n_y: Oj, härligt med alla tankar och ideer. Jag suger åt mig och tar med mig detta. Lavhöjd, golvbrunn?, lägre frånluft mm. Kommer nog prova utan att isolera först pga just för att det är mycket jobb med att få det bra. Har redan hål i taket där GB-byttan hänger. Det kommer dock bli ovanför aggregatet, så man kanske ska dra ett prisolrör därifrån en bit bort för att inte värmen drar
19 svar · 836 läst
·
· Bastu
svartöra
svartöra: Stenarna är rundade så det är naturgrus, inte makadam. Gissar att det är något i den här stilen: https://www.flisby.se/produkter/gardssingel-gramelerad-6-16-mm-500-kg https://www.snabbgrus.se/p/natursingel-8-12-mm-433.asp Att ta med en näve och visa upp är en bra idé.
3 svar · 66 läst
·
· Grund & Markarbeten
M
maratonic: Halloj, är det någon som vet vad man behöver åtgärda om Cindi Basic efter varje "spolning" har felkoden "hot1" (=för varmt i brännkammaren) eller F1 (=Avvikelse på temperaturmätningen i förbränningskammaren)? Är det tempgivaren som strular?
0 svar · 7 läst · Hustillverkare
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja intressant att du tar upp just det året, för det var det sista året av nästan 100 år som Sverige importerade mer el än vi exporterade. Det var 2011 och framåt som elproduktionen i Sverige började bli riktigt riktigt bra.
22,0k svar · 801,7k läst
·
· Elavtal, elpriser & elförbrukning
Maxwells demon
Maxwells demon: [citat] Låter som lerlager. Det lilla material du får upp, hur ser det ut? Har du testat utan utväxling? Skruva på ett par reglar på stupstocken så du kan fördela lasten lite bättre. Börjar se vingligt ut. Inte kul om gängorna "svulstar" ur om det vinglar mycket.
6,4k svar · 943,9k läst
·
· Vatten & Avlopp
E
Et1975: Tänker bygga en vedbod, typ 30kvm i norra Sverige. Tänkte packa en grusbädd och sedan lägga ut ett par murblock att ställa den på. Kan köpa Ytongblock riktigt billigt. Men funkar det? När jag börjar läsa på så verkar det vara hög risk att dom suger åt sig fukt och sedan vittrar sönder eller spräcks av frost...
0 svar · 11 läst · Grund & Markarbeten
AvsAnnelie
AvsAnnelie: [citat] Hej! Tack för svar och tack för att du återkommer i morgon 🙏🏻
31 svar · 7,8k läst
·
· Olja & El
F
fribygg: [citat] Då tycker jag inte du ska acceptera nån nätstation på tomten
17 svar · 1,0k läst · El
A
at10: Hej, behöver expertis :) skulle ni ändra placeringen av handduks torkaren? och vart exakt? Eller allt är placerat på ergonomisk/optimalt sätt, tack!
0 svar · 13 läst
·
· Badrum
V
Vonsmelly: [citat] Jag brukar skämtsamt säga att alla jobb börjar på 4h oavsett hur små dom är. Ska jag hem till någon o måla en dörr. Kolla på jobbet, åka o köpa grejjer, tillbaka och grunda, nästa dag stryka en gång till, sen nästa strykning. Ska den spacklas och latexfoga något så är det någon timma till. Vipps så har man bränt 6h med restid på en dörr. Därför lämnar jag alltid
311 svar · 39,9k läst
·
· El
F
fribygg: Du får väl skaffa likadant fasadtegel och mura fast bitar snyggt om du nu kan det.
3 svar · 103 läst
·
· Byggmaterial & Byggteknik
N
Nitrams: Tack för hjälpen, uppskattas av en nybörjare. Det blev helt ok ändå.
9 svar · 249 läst
·
· Byggmaterial & Byggteknik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.