Byggahus.se
Vi har precis köpt tomt och håller på att leta efter en villa att bygga på den. Tomten ligger ute på landet mellan Stockholm och Uppsala och vi har förhandsbesked på en 2-plansvilla med ca 180kvm byggyta (sjukt stort).

Har letat febrilt men hittar inga riktigt bra planlösningar för de kraven vi har även om det finns några undantag (dock mest 1,5plans villor). Dalby från Myresjöhus är ett bra exempel på vad vi vill ha men vill gärna hitta fler exempel och då gärna också 2-plans villa.

/Nicklas
 
Varför inte skissa upp hur ni vill ha det, och sedan gå till en arkitekt?
Det husfabrikerna producerar är inte alltid det bästa för alla.

Jag vet!
Sitter med ett, visserligen litet, men platsbyggt, lösvirkeshus, som är Sveriges bästa :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Skissa på vad ni vill ha och gå till ett antal hustillverkare. De flesta bygger efter önskemål och kan även hjälpa till med planlösning och det kostar ofta inga stora summor att ändra planlösningen.
 
Tack för tipsen men måste dock säga att just hur man ska lägga upp planlösningen i en två plans villa med just master bedroom på bottenvåningen. Har väl mer eller mindre övergett tanken på master bedroom på bottenvåningen men om nån har tips så tar jag gärna emot.

Mvh Nicklas
 
Ett par funderingar utanför frågeställningens ram:

180 kvm byggyta i två plan, blir det drygt 300 kvm boarea?
Är det överhuvud taget vettigt att bygga så stort?

Och att ha ett master bedroom, som jag tolkar som föräldrasovrum, på bottenvåningen, medan övriga sovrum är på övervåningen, verkar väldigt opraktiskt om man planerar för en (kommande?) barnfamilj. Ungarna springer ju till och från föräldrarnas och sina egna sovrum ända upp i lågstadieåldern.

Varför inte planera för ett enplanshus i stället? 180 kvm räcker ju och blir över för den största familj.
Har själv bott 24 år i ett tvåplanshus och 12 år i ett treplanshus. Och att nu ha landat i ett enplanshus känns underbart skönt, även fast vi inte har några barn i huset längre.
 
Om ni bygger ett så stort hus så kan ni ju bygga ett master bedroom på varje våning och ha det som inte används som tv- eller biorum.

Tips är också att ha 2 sovrum på bottenvåningen så att man kan ha ett barnrum eller arbetsrum där också. Vi har ett enplanshus på 144 kvm med 4 sovrum + allrum så ni borde inte få några problem att få plats med det ni behöver på bottenvåningen.
 
lite OT men har du en planlösning på det huset Byggankan?
 
Jag har ett i mitt tycke rymligt hus, med tre sovrum, på 108 m2.
Att med 36 m2 till lägga till ett sovrum och ett allrum borde inte vara så svårt.
 
Smaken är som baken. Jag hade kanske kunnat hoppa över 10kvm men annars tycker jag vårat hus är lagom stort. Och det är 224 där jag och min fru trängs ;)
 
Ramnemark skrev:
...det är 224 där jag och min fru trängs ;)
Ni ses väl till frukost och middag i alla fall?
 
Det är lite väl stort ibland. Står man i ena änden av huset på våning 1 så hör man inte i andra änden på våning 2. Jag har faktiskt fått sms när tjejen inte orkar skrika ;). Men vi behöver aldrig bygga ut iallafall :). Men bygger man större så ökar alla kostnader. Det resulterar att vi bor lite utanför istället för centrala Halmstad.
 
Mats skrev:
lite OT men har du en planlösning på det huset Byggankan?
Har ingen bild här, men om du kollar på myresjöhus 1-planshus duo så är det lite åt det hållet som vi har i vårt hus.
 
Nu var tanken aldrig från vår sida att bygga ett hus i två plan a' 180kvm men förhandsbeskedet säger faktiskt det. Efter en möte med kommunen idag så framkom det att de nog kunde acceptera 1-plans hus också.

Skulle helst ha ett 1-plans hus men då vi vill ha ganska många rum så blir byggytan i största laget.
 
byggankan skrev:
Om ni bygger ett så stort hus så kan ni ju bygga ett master bedroom på varje våning och ha det som inte används som tv- eller biorum.

Tips är också att ha 2 sovrum på bottenvåningen så att man kan ha ett barnrum eller arbetsrum där också. Vi har ett enplanshus på 144 kvm med 4 sovrum + allrum så ni borde inte få några problem att få plats med det ni behöver på bottenvåningen.
Vi vill nog helst ha 5 sovrum + allrum så det är där 1-plansvillorna brukar missa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.